Door je als lokale ondernemer of als winkelketen te richten op lokale SEO zorg je voor een betere vindbaarheid in jouw regio. Met lokale SEO word je vindbaar in Google Maps en op lokale zoektermen, zoals “restaurant Groningen”.
Dit biedt kansen om op andere manieren website bezoekers en conversies te verkrijgen. Met de onderstaande 5 tips zorg jij ervoor dat je lokaal beter vindbaar wordt.
Via Google Mijn Bedrijf maak je een bedrijfsprofiel aan bij Google. Dit bedrijfsprofiel wordt getoond binnen Google Maps wanneer iemand zoekt op jouw merknaam of zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw bedrijf. Ook wordt het profiel binnen de normale zoekresultaten getoond wanneer iemand zoekt op jouw merknaam.
Lees ook: Handleiding voor het optimaliseren van Google Mijn Bedrijf.
Je profiel bij Google Mijn Bedrijf is belangrijk wanneer je lokaal gevonden wilt worden. Claim daarom je profiel en controleer of alle gegevens correct en actueel zijn. Afhankelijk van de bedrijfstak waarin je actief bent kun je enorm veel informatie invullen bij Google Mijn Bedrijf.
Voeg professionele foto’s van je bedrijf, je diensten en een link naar je website toe. Start ook met het verzamelen en beantwoorden van reviews en selecteer de juiste categorieën voor jouw bedrijf. Door je Google Mijn Bedrijf profiel goed in te vullen en actueel te houden zorg je direct voor een betere lokale vindbaarheid.
Met behulp van structured data voorzie je Google van meer informatie over jouw bedrijf, zoals de locatie en contactgegevens. Structured data is een stukje code in de HTML van je website, die deze informatie bevat. Het is onder meer mogelijk om met behulp van structured data review sterren te tonen in de zoekresultaten.
Hierdoor valt jouw zoekresultaat meer op en krijgt Google meer informatie zodat jouw bedrijf op de juiste lokale zoekresultaten getoond kan worden. Je kunt de structured data testing tool van Google gebruiken om te kijken welke structured data is toegevoegd aan jouw website.
Lees ook: Hoe belangrijk is structured data voor SEO?
Om op de juiste lokale zoektermen vindbaar te worden moet Google weten welke diensten of producten je aanbiedt. Ga daarom aan de slag met landingspagina’s en blogs die lokale content bevatten.
Met behulp van zoekwoord onderzoek tools ontdek je zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt om te zoeken binnen Google. Deze zoektermen kun je vervolgens verwerken in de teksten op je website.
Andere informatie die je kunt geven is informatie over parkeermogelijkheden, je openingstijden, speciale evenementen en het gebied waar jij je op richt.
Voor lokale ondernemingen is het belangrijk om lokale backlinks te ontvangen. Door middel van linkbuilding verkrijg je backlinks die waardevol en relevant zijn.
Lees ook: Wat is linkbuilding?
Met deze lokale backlinks benadruk je nogmaals je lokale, diensten en producten. Door content te delen met relevante lokale bedrijven verkrijg je deze backlinks. Een voorbeeld hiervan is een gids met lokale evenementen die je op jouw website plaatst. Andere bedrijven kunnen hier vervolgens naar linken.
Backlinks verkrijg je ook door een link op een website van een ondernemersvereniging, een artikel in lokale online kranten of door een link op een lokale vereniging waar jij sponsor van bent te plaatsen. Wees bij het verkrijgen van backlinks vooral creatief en plaats geen backlinks op dubieuze websites.
Een sterk opkomende trend is het gebruik van voice search: het inspreken van een zoekopdracht. Deze ontwikkelende trend heeft ook een grote invloed op hoe mensen lokale zoekopdrachten uitvoeren.
Bij veel voice search opdrachten wordt er een featured snippet getoond, dit is vaak slechts één zoekresultaat met het antwoord op de zoekopdracht. Door je pagina’s te optimaliseren kun je in aanmerking komen voor de vertoning in een featured snippet.
Wanneer jij in een featured snippet getoond wordt, sta je bovendien boven alle andere zoekresultaten, wat een mooi voordeel ten opzichte van de concurrentie oplevert.
Het is belangrijk om doorlopend bezig te zijn met het verbeteren van je vindbaarheid. Zorg voor een goede aanpak, waarbij je bijvoorbeeld elke week tijd vrij maakt om je website verder te optimaliseren. Of vraag ons eens naar de mogelijkheden voor lokale SEO.
Probeer ook op de hoogte te blijven van mogelijkheden en ontwikkelingen op het gebied van lokale SEO. Met de bovenstaande 5 tips kun je je lokale vindbaarheid in Google boosten, zodat meer bezoekers jouw bedrijf weten te vinden.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.