Voice search

Eén van de grote en doorbrekende trends is het gebruik van gesproken zoekopdrachten. Door middel van voice search optimalisatie wordt jij vindbaar bij deze nieuwe manier van zoeken. Voice search biedt grote kansen voor jouw bedrijf om je vindbaarheid te vergroten.

Het is je vast al eens opgevallen dat veel kinderen en volwassenen steeds vaker gesproken zoekopdrachten geven aan apparaten. Een gesproken zoekopdracht is gewoon veel handiger. Voice search is dan ook een snel ontwikkelende trend die jou niet mag ontgaan. Deze manier van online zoeken wordt namelijk steeds populairder vanwege het gemak en de verbeterde resultaten.

Wanneer iemand door middel van voice search zoekt, krijgt hij namelijk niet langer een lange lijst van organische resultaten gepresenteerd. De zoekmachines presenteren nog maar één zoekresultaat. Jij wilt natuurlijk wel dat jouw antwoord wordt voorgelezen en dat je in dat ene zoekresultaat staat. Wij weten hoe jouw bedrijf optimaal vindbaar is via voice searches.

Wat is voice search?

Voice search is het via spraak uitvoeren van een zoekopdracht, veelal via Google Assistent of Siri. Door een gesproken zoekopdracht uit te voeren hoef je je zoekopdracht niet te typen, wat makkelijker is. Het antwoord wordt vervolgens geselecteerd door de zoekmachine en je device leest deze voor.

    Eén zoekresultaat met voice search

    Google wil het graag gemakkelijk maken voor zijn gebruikers. Na een gesproken zoekopdracht geeft Google dan ook in maar één zoekresultaat weer. In de vorm van een lijstje of antwoord, een zogenaamde Featured Snippet.

    De Featured Snippet geeft direct antwoord op de vraag die gesteld is en staat boven de organische zoekresultaten in Google. Alleen dat ene zoekresultaat leest Google voor. Dit is een kans voor jouw bedrijf om getoond te worden op een plek waar je concurrenten niet getoond worden.

    Gebruik zinnen met conversational keywords

    Wanneer je een gesproken zoekopdracht geeft aan een zoekmachine als Google, gaat dit heel anders dan wanneer je een geschreven zoekopdracht typt. Daar moet je rekening mee houden bij het schrijven van de content van jouw pagina’s.

    Het vraagt om hele specifieke content, om natuurlijke taal met meer context. Jouw pagina’s moeten antwoord geven op meerdere vragen. Short tail keywords toevoegen aan je content volstaat dan niet, je moet gebruik maken van conversational keyword zinnen. Conversational keyword zinnen gebruiken in content is essentieel om gevonden te worden via voice search.

    Onze on-page specialisten leggen met een zoekwoordenonderzoek de basis voor de juiste content. We helpen ook bij het aanpassen van bestaande teksten en headings, maar leveren ook geheel nieuwe content aan die specifiek geschikt is voor voice search. In een SEO Consultancy traject werken we met jouw marketeer(s) samen aan content optimalisatie voor voice search. We kunnen de werkzaamheden natuurlijk ook voor jouw bedrijf uitvoeren.

    Voice search en lokale SEO

    Voice search heeft grote invloed op je lokale SEO. Gesproken zoekopdrachten worden vaak gebruikt om lokaal specifieke diensten of producten te vinden. Om na een gesproken lokale zoekopdracht te verschijnen in de Snippet moet jouw lokale SEO dus wel geoptimaliseerd zijn.

    Wij weten welke data, techniek en content van belang zijn voor goede lokale zoekmachine optimalisatie. Google gebruikt dit in zijn algoritme voor het vormen van de Snippet. Bij lokale SEO trajecten houden wij dus ook direct rekening met voice search. Zo wordt jij op meerdere manieren goed vindbaar.

    Meer over lokale SEO

    Wil jij meer weten over lokale SEO? Lees wat lokale SEO is, wat wij voor je kunnen betekenen en wat onze werkwijze voor een lokale vindbaarheid is.

    Meer lezen over lokale SEO

    Advies over voice search

    Voor jouw bedrijf is voice search dus een uitgelezen kans om lokaal goed en snel vindbaar te zijn voor jouw (potentiële) klanten. En het is dé kans om boven de top 5 te ranken. Wil je weten in hoeverre jouw website al geschikt is voor voice search, of vraag je je af “Hoe kan mijn bedrijf met voice search gevonden worden?”. Neem vrijblijvend contact met ons op.