Wat is een Google Core update?

De Google Core Update, ook wel een Broad Core update genoemd, is een grote algoritme wijziging die voor alle websites van toepassing is. De Core update is een update aan het algemene algoritme van Google en heeft betrekking op het E-E-A-T algoritme (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) en de kwaliteit van websites.

Een Core update heeft het verbeteren van de zoekresultaten en de zoekervaring als doel. Door een Core update moeten er meer relevante, bruikbare en betrouwbare zoekresultaten getoond worden. Core updates worden altijd wereldwijd uitgerold, waarmee ze dus niet specifiek gericht zijn op een land of continent.

Net als met andere algoritme wijzigingen geeft Google ook bij de Core update niet aan wat er exact gewijzigd wordt. Wel verwijst Google naar de richtlijnen, zoals de Search Quality Evaluator Guidelines.

Hoe vaak vinden Core Updates plaats?

In de meeste gevallen vinden Google Core updates meerdere malen per jaar plaats, gemiddeld eenmaal per kwartaal. In 2022 hebben er 2 Google Core updates en een Helpful Content update plaatsgevonden:

  1. Mei 2022 Core Update (uitgerold op 22 mei 2022).
  2. September 2022 Core Update (uitgerold op 12 september 2022).
  3. December 2022 Helpful Content Update (uitgerold op 5 december 2022).

In 2023 hebben er 4 Google Core updates en een Helpful Content update plaatsgevonden:

  1. De Core Update in maart 2023, uitgerold op 15 maart.
  2. De Core Update in augustus 2023, uitgerold op 22 augustus.
  3. De Helpful Content Update in september 2023, uitgerold op 14 september.
  4. De Core Update in oktober 2023, uitgerold op 5 oktober.
  5. De Core Update in november 2023, uitgerold op 2 november.

En in 2024 heeft er tot nu toe een grote Core Update plaatsgevonden:

  • De Core Update van maart 2024, uitgerold op 5 maart. Dit is een van de grootste updates in de afgelopen jaren, waarbij de uitrol ongebruikelijk lang duurde.

Core updates worden door Google aangekondigd via het Twitter-account van het Google SearchLiaison. Dit wordt enkele dagen voor het uitrollen van de update gedaan.

Nadat een update is aangekondigd en uitgerold duurt het tot twee weken voordat de Core update in alle datacenters en landen ter wereld toegepast is.

Wat is het verschil met andere Google algoritme updates?

Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen de duizenden algoritme wijzigingen van Google en de Google Core updates:

  1. Google kondigt Core updates aan, terwijl dat bij normale algoritme wijzigingen dat niet het geval is
  2. Google erkent Core updates, terwijl Google andere algoritme wijzigen niet erkent
  3. Google geeft via de Google Webmasters blog aan waarin globaal gekeken wordt in een Core update, maar doet dit niet bij andere algoritme wijzigingen
  4. Google Core updates worden slechts enkele keren per jaar uitgerold na uitvoerige testen, terwijl andere updates meerdere malen per dag worden uitgerold
  5. Google Core updates zijn grote wijzigingen in het algoritme, terwijl andere updates steeds kleine wijzigingen betreffen
  6. Google Core updates zijn gericht op relevantie, betrouwbaarheid en informativiteit, terwijl andere updates specifiek gericht kunnen zijn op één onderdeel (zoals backlinks)
  7. Google Core updates zijn gericht op alle websites, sommige algoritme wijzigingen zijn gericht op een specifieke branche zoals gezondheid

Er zijn dus grote verschillen tussen de normale, dagelijkse, algoritme wijzigingen van Google en de Core updates.

Een Core update kun je zien als Netflix-aanbevelingen. Deze aanbevelingen wijzigen continu, doordat er nieuwe series en films uitkomen. Door de aanbevelingen bij te werken, blijven deze actueel en relevant voor je. Dit doet de Core update in feite ook.

Belangrijk om te weten

Er is vaak verwarring over de Google Core update, andere algoritme wijzigingen en penalty’s. Het is daarom belangrijk om te weten dat:

  1. Pagina’s die verkeer of posities verliezen géén penalty hebben gekregen na een Core update
  2. Core updates erop gericht zijn om relevantere pagina’s te tonen binnen de zoekresultaten
  3. Core updates geen specifieke betrekking hebben op webspam
  4. Je niet op de volgende Core update hoeft te wachten om te herstellen van bezoekers- en/of positie verliezen

De reden waarom websites posities verliezen

De meeste websites zien in de periode tot 2 weken na het uitrollen van de Core update grote wijzigingen, zowel positief als negatief, in hun posities.

Wanneer je de Google Core update een negatieve impact op je vindbaarheid heeft, komt dit doordat Google andere pagina’s relevanter vindt. In het algoritme van Google worden er bij een Core update wijzigingen aangebracht in het berekenen van de relevantie van pagina’s.

Een daling heeft vaak niets te maken met iets fout doen. Het algoritme vindt de pagina’s van je website, in het geval van een daling, niet zo relevant als eerder.

Nagaan of je website geraakt is door een Core update

Nadat een Core update is uitgerold kan het zijn dat je verlies van posities ziet. In veel gevallen komt dit door een Core update, maar het is belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:

  1. Zijn er grote wijzigingen geweest op mijn website?
  2. Worden de pagina’s correct vertoond met de juiste informatie?
  3. Is een specifieke pagina bezoekers of posities verloren? Of gaat het om mijn complete website?
  4. Ben ik verkeer verloren in specifieke landen of wereldwijd?
  5. Heeft de daling van het verkeer betrekking op nieuwe websitebezoekers of terugkerende websitebezoekers?
  6. Zie ik ook een impact op mijn conversie?

Met het antwoord op de bovenstaande vragen heb je een goede basis voor het onderzoeken van de dalingen.

Om de daling te onderzoeken kun je naar de volgende zaken kijken, waarbij je de gegevens vergelijkt met een periode waarin je nog goed vindbaar was:

  1. Vertoningen, CTR, posities en klikken op zoektermen via Google Search Console
  2. Vertoningen, CTR, posities en klikken op pagina’s via Google Search Console
  3. Vertoningen, CTR, posities en klikken in verschillende landen via Google Search Console
  4. Nieuwe organische bezoekers versus terugkerende organische bezoekers via Google Analytics
  5. Bezoekers per apparaat via Google Analytics
  6. De statuscodes van de landingspagina’s via een HTTP status code checker
  7. Crawl errors via Google Search Console
  8. Foutmeldingen of waarschuwingen via Google Search Console
  9. Crawl afwijkingen via Google Search Console

Wanneer je naar de bovenstaande gegevens hebt gekeken, heb je vaak een goed beeld op welke zoektermen en pagina’s gedaald zijn. Het kan ook zijn dat je tot de conclusie komt dat de daling niet door de Core update komt, maar dat het een andere oorzaak heeft.

In sommige gevallen kom je na een analyse tot de conclusie dat de dalingen wel door een Core update komen, maar dat het voor de bedrijfsvoering geen impact maakt.

Zo kan het zijn dat je een groot deel van je Duitse bezoekers bent verloren, terwijl je je enkel op Nederland richt in je bedrijfsvoering. Je conversie zal gelijk blijven, maar je bezoekersaantallen dalen wel.

Hoe herstel je van een Core update?

Wanneer je er zeker van bent dat je website geraakt is door een Core update, kun je verschillende stappen ondernemen om hiervan te herstellen.

Google geeft zelf aan dat, wanneer je significante verbeteringen op je website doorvoert, je een positieve invloed hiervan zal zien. Hiervoor hoef je niet te wachten op de volgende Core update.

In officiële blog van Google Webmasters geeft Google aan dat je de focus op je content moet leggen. Bij het optimaliseren van je website om weer te herstellen, kun je jezelf de onderstaande vragen stellen.

Vragen over de content en kwaliteit van content

  • Is de content origineel, uniek en informatief?
  • Is de content voorzien van een substantiële, volledige of uitgebreide beschrijving van het onderwerp?
  • Biedt de content voor de hand liggende en inzichtelijke analyses of interessante informatie?
  • In het geval dat de content geschreven is op basis van andere bronnen, is de content dan zo herschreven dat het daardoor extra waarde en originaliteit biedt voor de gebruiker? En wordt van andere websites gekopieerde content vermeden in je eigen content?
  • Staat er in de titel en kop van de pagina een nuttige en beschrijvende samenvatting van de content?
  • Is de titel en de kop geen clickbait?
  • Zou je de content zelf opslaan als Bladwijzer of doorsturen naar collega’s, vrienden en familie?
  • Is deze content kwalitatief genoeg om naar te verwijzen vanuit een boek, tijdschrift, autoritaire website of encyclopedie?

Expert vragen over de content

  • Is de content betrouwbaar en wordt er duidelijke informatie gegeven over de originele bronnen, expertise van de schrijvers en achtergrondinformatie over de schrijvers of website waarop de content staat?
  • Is er ook een auteursprofiel aanwezig met meer informatie over de schrijver? Of een pagina met meer informatie over je bedrijf?
  • Wanneer je andere pagina’s op je website bekijkt, krijg je dan de indruk dat je de website van een autoriteit binnen je branche bekijkt? En krijg je een vertrouwde indruk van de website?
  • Is de content geschreven door een expert die veel over het onderwerp weet?
  • Staan er geen gemakkelijk te verifiëren feitelijke fouten in de content?
  • Zou je deze content vertrouwen voor zaken gerelateerd aan je geld of je persoonlijke leven?

Vragen over de vormgeving en uitstraling van de content

  • Staan er geen spelfouten of stilistische fouten op de pagina?
  • Is de content met zorg geschreven? En ziet het er niet slordig of gehaast geschreven uit?
  • Krijgen alle afzonderlijke pagina’s op de website zorg en aandacht? En worden ze waar nodig bijgewerkt?
  • Staan er geen storende of afleidende advertenties op de pagina?
  • Is de content goed vormgegeven, zodat deze ook op mobiele apparaten gemakkelijk en prettig te lezen is?

Vergelijkende vragen

  • Wanneer je de content vergelijkt met andere pagina’s in de zoekresultaten, biedt de content dan substantiële meerwaarde?
  • Is de content geschreven om meerwaarde te bieden voor de bezoekers? Of is de content puur voor de zoekmachines geschreven?

Zoals je uit de bovenstaande vragen kunt opmaken gaat het met name om de kwaliteit, betrouwbaarheid en informativiteit van je content. Op basis van de bovenstaande vragen kun je zelf met wat boerenverstand een goede inschatting maken of je pagina’s wel echt meerwaarde bieden.

Wanneer dit niet zo is, kun je aan de slag gaan om de pagina’s te verbeteren, zoals het herschrijven van content of verbeteren van de indeling van de content. Bekijk ook goed de techniek en laadsnelheid van je website. Ook dit kan een oorzaak zijn van de daling.

Hoelang duurt het herstel van een Core update?

In de meeste gevallen hoef je na het verbeteren van je content niet te wachten tot een nieuwe Core update om te herstellen van de daling. Doordat er elke dag meerdere algoritme wijzigingen worden doorgevoerd, zie je op basis van deze kleine wijzigingen herstel.

Optimalisatie van je content en verbeteringen op je landingspagina’s zijn geen garantie dat je van de Core update hersteld, maar in veel gevallen zie je het eerste herstel binnen enkele weken.

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking