Het is algemeen bekend dat Google de grootste en belangrijkste zoekmachine ter wereld is. Er worden jaarlijks meer dan 2 biljoen zoekopdrachten uitgevoerd en Google heeft, na het uitvoeren van 894.660 experimenten, in 2022 exact 4.725 updates uitgevoerd (dat zijn er dus gemiddeld 13 per dag).
Het grootste deel van deze updates worden ongemerkt uitgerold, maar een aantal van deze updates zijn grote wijzigingen van het algoritme. Deze wijzigingen worden door Google aangekondigd op het moment van de uitrol en zijn meestal Google Core updates. Deze Core updates zorgen voor een grote wijziging in de zoekresultaten, waar de meeste websites een impact van zien.
De Google Core Update, ook wel een Broad Core update genoemd, is een grote algoritme wijziging die voor alle websites van toepassing is. De Core update is een update aan het algemene algoritme van Google en heeft betrekking op het E-E-A-T algoritme (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) en de kwaliteit van websites.
Een Core update heeft het verbeteren van de zoekresultaten en de zoekervaring als doel. Door een Core update moeten er meer relevante, bruikbare en betrouwbare zoekresultaten getoond worden. Core updates worden altijd wereldwijd uitgerold, waarmee ze dus niet specifiek gericht zijn op een land of continent.
Net als met andere algoritme wijzigingen geeft Google ook bij de Core update niet aan wat er exact gewijzigd wordt. Wel verwijst Google naar de richtlijnen, zoals de Search Quality Evaluator Guidelines.
In de meeste gevallen vinden Google Core updates meerdere malen per jaar plaats, gemiddeld eenmaal per kwartaal. In 2022 hebben er 2 Google Core updates en een Helpful Content update plaatsgevonden:
In 2023 hebben er 4 Google Core updates en een Helpful Content update plaatsgevonden:
En in 2024 heeft er tot nu toe een grote Core Update plaatsgevonden:
Core updates worden door Google aangekondigd via het Twitter-account van het Google SearchLiaison. Dit wordt enkele dagen voor het uitrollen van de update gedaan.
Nadat een update is aangekondigd en uitgerold duurt het tot twee weken voordat de Core update in alle datacenters en landen ter wereld toegepast is.
Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen de duizenden algoritme wijzigingen van Google en de Google Core updates:
Er zijn dus grote verschillen tussen de normale, dagelijkse, algoritme wijzigingen van Google en de Core updates.
Een Core update kun je zien als Netflix-aanbevelingen. Deze aanbevelingen wijzigen continu, doordat er nieuwe series en films uitkomen. Door de aanbevelingen bij te werken, blijven deze actueel en relevant voor je. Dit doet de Core update in feite ook.
Er is vaak verwarring over de Google Core update, andere algoritme wijzigingen en penalty’s. Het is daarom belangrijk om te weten dat:
De meeste websites zien in de periode tot 2 weken na het uitrollen van de Core update grote wijzigingen, zowel positief als negatief, in hun posities.
Wanneer je de Google Core update een negatieve impact op je vindbaarheid heeft, komt dit doordat Google andere pagina’s relevanter vindt. In het algoritme van Google worden er bij een Core update wijzigingen aangebracht in het berekenen van de relevantie van pagina’s.
Een daling heeft vaak niets te maken met iets fout doen. Het algoritme vindt de pagina’s van je website, in het geval van een daling, niet zo relevant als eerder.
Nadat een Core update is uitgerold kan het zijn dat je verlies van posities ziet. In veel gevallen komt dit door een Core update, maar het is belangrijk om jezelf de volgende vragen te stellen:
Met het antwoord op de bovenstaande vragen heb je een goede basis voor het onderzoeken van de dalingen.
Om de daling te onderzoeken kun je naar de volgende zaken kijken, waarbij je de gegevens vergelijkt met een periode waarin je nog goed vindbaar was:
Wanneer je naar de bovenstaande gegevens hebt gekeken, heb je vaak een goed beeld op welke zoektermen en pagina’s gedaald zijn. Het kan ook zijn dat je tot de conclusie komt dat de daling niet door de Core update komt, maar dat het een andere oorzaak heeft.
In sommige gevallen kom je na een analyse tot de conclusie dat de dalingen wel door een Core update komen, maar dat het voor de bedrijfsvoering geen impact maakt.
Zo kan het zijn dat je een groot deel van je Duitse bezoekers bent verloren, terwijl je je enkel op Nederland richt in je bedrijfsvoering. Je conversie zal gelijk blijven, maar je bezoekersaantallen dalen wel.
Wanneer je er zeker van bent dat je website geraakt is door een Core update, kun je verschillende stappen ondernemen om hiervan te herstellen.
Google geeft zelf aan dat, wanneer je significante verbeteringen op je website doorvoert, je een positieve invloed hiervan zal zien. Hiervoor hoef je niet te wachten op de volgende Core update.
In officiële blog van Google Webmasters geeft Google aan dat je de focus op je content moet leggen. Bij het optimaliseren van je website om weer te herstellen, kun je jezelf de onderstaande vragen stellen.
Zoals je uit de bovenstaande vragen kunt opmaken gaat het met name om de kwaliteit, betrouwbaarheid en informativiteit van je content. Op basis van de bovenstaande vragen kun je zelf met wat boerenverstand een goede inschatting maken of je pagina’s wel echt meerwaarde bieden.
Wanneer dit niet zo is, kun je aan de slag gaan om de pagina’s te verbeteren, zoals het herschrijven van content of verbeteren van de indeling van de content. Bekijk ook goed de techniek en laadsnelheid van je website. Ook dit kan een oorzaak zijn van de daling.
In de meeste gevallen hoef je na het verbeteren van je content niet te wachten tot een nieuwe Core update om te herstellen van de daling. Doordat er elke dag meerdere algoritme wijzigingen worden doorgevoerd, zie je op basis van deze kleine wijzigingen herstel.
Optimalisatie van je content en verbeteringen op je landingspagina’s zijn geen garantie dat je van de Core update hersteld, maar in veel gevallen zie je het eerste herstel binnen enkele weken.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.