SEO teksten zouden niet moeten bestaan. Content op je website moet niet geschreven worden voor zoekmachines, maar voor je doelgroep. Althans, dat is onze mening. Benieuwd waarom wij er zo over denken en hoe we zorgen voor content die Γ©cht waarde toevoegt? Scroll dan naar beneden.
In de online marketing wereld wordt er nog vaak over SEO teksten gesproken. Dit zijn teksten die geschreven worden om pagina’s te laten ranken in de zoekresultaten. Vaak worden er vereisten aan de tekstschrijver meegegeven, zoals een minimale lengte of het aantal herhalingen van een zoekterm.
Wanneer je teksten op de bovenstaande manier opstelt, mis je het doel van content volledig. Content moet geschreven worden voor je doelgroep en moet waarde toevoegen. Het resultaat van inhoudelijk goede en relevante content is dat je gaat ranken in de zoekresultaten, wat vervolgens zorgt voor verkeer naar je website.
De meeste teksten die als SEO teksten worden opgesteld, laten bovendien je haren overeind staan door de matige kwaliteit en spelfouten. Deze teksten zijn een goed geprobeerde vulling van je website, maar helpen je bezoekers niet verder.
Daarbij worden er dagelijks naar schatting 7,5 miljoen nieuwe contentstukken gepubliceerd. Zoekmachines crawlen het internet af op zoek naar nieuwe contentstukken en beoordelen vervolgens of de content relevant genoeg is om in de index te worden opgenomen. Voor vrijwel alle zoektermen ranken er al waardevolle contentstukken. Daarom moet jouw content dermate veel waarde toevoegen dat een zoekmachine een goede reden heeft om jouw content te indexeren. Is dat niet zo? Dan zul je nooit de topposities in de zoekresultaten bereiken.
Om de kwaliteit van de zoekresultaten te verbeteren en relevante zoekresultaten te tonen, voert Google regelmatig grote updates door. Dit gaat om de Core Updates en Helpful Content Updates. Bij de uitrol van zo’n update worden alle zoekresultaten opnieuw beoordeeld, om vast te stellen of zij voldoen aan het bijgewerkte algoritme.
Schrijf je nog steeds SEO teksten voor je website? Dan is de kans groot dat ze niet goed ranken of in de toekomst lager gerankt gaan worden door Google. Google heeft in de afgelopen jaren namelijk duidelijk aangeven dat content helpful en people-first moet zijn.
Het internet kan niet bestaan zonder content en ook het schrijven van content voor je landingspagina’s, categoriepagina’s, productpagina’s of blogs is op zichzelf niet verkeerd. Het belangrijkste is wel dat de content geschreven moet worden voor je doelgroep en behulpzaam moet zijn.
Schrijf dus geen content puur om te ranken in de zoekresultaten, maar schrijf het met de intentie om je bezoekers daadwerkelijk te voorzien van nuttige informatie. Doe je dit? Dan word je daar uiteindelijk voor beloond met betere posities.
Het schrijven van goede en relevante content is vaak een uitdagende klus. Kom je er zelf niet uit? Dan helpen wij je graag om de juiste content te schrijven. Met onze kennis van copywriting en SEO, zorgen we ervoor dat je content people-first is Γ©n zal ranken in de zoekresultaten.
Het schrijven van waardevolle content is niet iets wat van de ene op het andere moment op papier staat. Voor het schrijven van content dat resulteert in organisch verkeer, volgen wij in een samenwerking de onderstaande zes stappen.
Voordat we aan de slag gaan, plannen we een sessie in met alle betrokken stakeholders. Aan de hand van verschillende vragen bepalen we samen de belangrijkste doelgroep en de doelstellingen. Op basis hiervan gaan we aan de slag met het zoekwoorden onderzoek en het opstellen van een content planning.
Met een zoekwoorden onderzoek brengen we in kaart hoe je doelgroep zoekt en wat de zoektrends zijn. Alle zoektermen worden gegroepeerd aan de hand van de zoekintentie en semantische relevantie. Na het clusteren van de zoektermen zetten we een trackingproject op, waarbij we de search visibility (het SEO-marktaandeel) inzichtelijk krijgen. Dit gebruiken we vervolgens voor de prioritering van de optimalisaties en content creatie.
Nadat het zoekwoorden onderzoek is uitgevoerd, stellen we een content planning op. Hierop komen alle contentstukken te staan, die onderdeel zijn van de SEO strategie. De contentstukken worden geprioriteerd aan de hand van de potentie, zoekintentie en impact.
Wanneer de content planning is opgesteld en akkoord is bevonden, gaan we aan de slag met de content creatie en de on-page optimalisaties. Dit betreft dus de creatie van content die waarde biedt aan je doelgroep en bijdraagt aan de groei van je organische zichtbaarheid.
Als de content is geschreven en is gedubbelcheckt door de SEO consultant, wordt de content met jullie gedeeld. Vervolgens ontvangen we graag feedback op de content. Dankzij goede feedback leren wij nog meer en sneller over jullie doelgroep, zodat we de content daadwerkelijk naar het volgende niveau tillen.
Nadat de content is gecontroleerd en eventuele feedback is verwerkt, wordt de content gepubliceerd op jullie platform. Dit doen we uiteraard met relevante interne links en een pakkende meta titel en meta description. Afhankelijk van hoe Google de website crawlt, wordt de pagina ingediend voor indexatie via Google Search Console.
Nadat de content gepubliceerd is, duurt het doorgaans meerdere maanden voordat de content goed rankt in de zoekresultaten.
Wanneer je niet zomaar “SEO teksten” schrijft, maar Γ©cht relevante content heeft het een groot voordeel. De content die gepubliceerd wordt, kan worden gebruikt binnen een cross-channel marketingstrategie. Zo is de content niet alleen relevant voor SEO, maar draagt het ook bij aan kanalen als Google Ads, social media en e-mailmarketing. In een samenwerking zorgen we ervoor dat alle betrokken partijen op de hoogte zijn van gepubliceerde en geoptimaliseerde content, zodat budgetten effectief worden ingezet.
Samen met het team van Payt werkt SmartRanking aan het verbeteren van de vindbaarheid en verkrijg...
Wil je ook echt relevante content voor je doelgroep laten schrijven door ons team van SEO specialisten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.