Met linkbuilding verkrijg je relevante en waardevolle links voor een website. Deze links verhogen de autoriteit van de website, als deze van hoge kwaliteit zijn en deze relevant zijn. Normaal duurt de indexatie van nieuwe backlinks enkele weken, maar gelukkig is het mogelijk om dit proces te versnellen!
Google heeft ten doel om alle informatie online te indexeren en rangschikken. Zeker is dat de link altijd door Google wordt gecrawld en geïndexeerd. Maar goed nieuws: je kunt dit proces versnellen, terwijl dit het proces van indexatie normaal gesproken enkele weken kan duren. We vertellen je in deze blog hoe!
Voordat we het gaan hebben over het sneller laten indexeren van links is het belangrijk om wat meer te weten over backlink checkers. Tools zoals SemRush, Moz en Majestic worden vaak gebruikt door zoekmachine optimalisatie marketeers. Deze tools geven met een cijfer de kwaliteit van een backlink aan. Echter, elke tool staat ter discussie en de meningen verschillen over hoe accuraat deze tools zijn. Je ziet op vrijwel elke tool, zoals Moz, dat domein-autoriteit cijfers constant veranderen. Gisteren was de link nog goed, vandaag niet meer. Je weet dus nooit zeker wie er gelijk heeft en daarnaast heeft elke tool zijn eigen maatstaven.
Vaak wordt er bij de indexatie van de links naar deze tools gekeken. Het is goed om te weten dat deze tools geen leidraad zijn wat betreft de indexatie van backlinks door Google. Wanneer de link niet door deze tools geïndexeerd wordt, betekent het niet direct dat deze link niet door Google geïndexeerd is. Bovendien verschilt de snelheid van deze tools erg. Majestic werkt zijn index bijvoorbeeld erg snel bij, terwijl dit bij Moz veel langer duurt.
Er bestaat ook een kans dat deze tools worden geblokkeerd door websites. Deze crawlers indexeren daardoor ook geen links, waardoor de links niet naar boven komen in de index van dergelijke tools. Dit betekent niet dat Google de links niet heeft geïndexeerd. Blind vertrouwen op tools zoals SemRush, Moz en Majestic is dus niet altijd gunstig.
Bovenal is het belangrijk om te onthouden dat Google geen backlink checkers gebruikt om te meten of een link betrouwbaar of relevant is. Google stelt zijn eigen eisen en heeft complexe algoritmes. Dit zal nooit gelijkwaardig zijn aan de tools zoals SemRush, Moz en Majestic, dus ga hier ook niet blind vanuit. Wij zullen nooit precies weten wat de maatstaven van Google zijn voor de kwaliteit en betrouwbaarheid links.
Wel weten wij dat Google graag links ziet met waardevolle en relevante content. Door het opbouwen van een kwalitatief en relevant backlinkprofiel vanaf websites met relevante content mag je er vanuit gaan dat Google deze kwalitatieve links zal indexeren. Vertrouw dus niet blind op backlinks checkers, maar gebruik ook af en toe je boerenverstand.
Hoewel je nu weet dat je niet volledig moet vertrouwen op crawler tools, weet je nog steeds niet of je link al is geïndexeerd of niet. Wil je het proces versnellen? Dan zijn daarvoor drie manieren.
De eerste manier is het delen van de pagina waar de link op staat via social media kanalen. Denk hierbij aan Twitter en Facebook. Google crawlt de social media websites continu en heeft waarschijnlijk ook deals met een aantal social media kanalen, waarbij Google informatie over nieuwe content ontvangt. Natuurlijk kun je ook andere websites en social media pagina’s vragen om de link te delen.
Naast informatie uit social media kanalen gebruikt Google ook informatie vanuit Google Chrome. Een andere manier om je link sneller te laten indexeren is het laten bezoeken van de pagina waar je link op staat vanuit Google Chrome. Je kunt het beste meerdere mensen deze pagina laten bezoeken, maar wanneer alleen jij de pagina bezoekt helpt dit ook al.
De laatste manier hoe je Google sneller de backlink laat indexeren, is het invoeren van de pagina in Google. Wanneer je de pagina URL in de zoekresultaten plakt, zal Google de pagina sneller gaan crawlen, waarbij jouw link ook sneller geïndexeerd gaan worden.
Het beste advies wat wij als SEO bureau je willen geven is: maak je niet druk! Uiteindelijk zal Google jouw links ontdekken en indexeren. Daarnaast adviseren wij je om je te focussen op relevante links en niet op de snelheid van indexatie. Hierbij kun je backlink checkers als leidraad gebruiken, maar zij hoeven niet doorslaggevend te zijn. Een goede link is relevant aan het onderwerp waarover jouw website gaat. Een link van hoge kwaliteit bevat content, zoals artikelen en blogs. Zoek dus links die passen bij jouw website en unieke en relevante content bevatten. Op die manier krijg je een sterk linkprofiel en zal Google jouw verkregen backlinks weten te vinden.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.