Wanneer je met het vergroten van je SEO autoriteit bezig bent, hoor je de term “backlink” ongetwijfeld vaak. Een backlink is een link naar jouw website vanaf een externe website. Bij een backlink kijken zoekmachines naar:
Eén van de drie fundamenten van SEO is de autoriteit van jouw website. Wanneer je in de ogen van zoekmachines een grote autoriteit bent, stijg je makkelijker op voor jou relevante zoektermen.
Bij het bepalen van de autoriteit kijkt Google naar de onderwerpen waar je over schrijft en de hoeveelheid kennis die je toont, maar ook naar de kwaliteit en relevantie van websites die naar je linken met een backlink. Iedere backlink die naar jouw website geplaatst wordt, heeft een bepaalde waarde. Deze waarde wordt doorgegeven via een backlink.
Wanneer je een backlink verkrijgt van een website binnen jouw branche, waarbij de website die naar je link een autoriteit is, stijgt de autoriteit van jouw website. Dit komt doordat je een stukje van de autoriteit meekrijgt. Dit kun je zien als stemmen. Wanneer jij meer goede en belangrijke stemmen ontvangt is dat een teken dat jij belangrijk bent.
Door meerdere autoritaire links naar je website te verkrijgen, stijg je in de zoekresultaten. Voor zoekmachines zijn backlinks een belangrijke graadmeter om de populariteit van jouw website te bepalen.
Een backlink kan in de HTML-code tags meekrijgen, een belangrijke tag is het rel-attribuut. Dit is een stukje HTML code dat aangeeft wat voor soort backlink het is. Er zijn drie soorten rel-attributen die van invloed zijn op je autoriteit:
Wanneer een backlink geen rel-attribuut heeft, is het automatisch een “do-follow” backlink. De invloed van deze tags leggen wij hieronder uit.
Wanneer een backlink voorzien is van het attribuut rel=”nofollow” kent Google geen autoriteit toe aan de backlink. De tag geeft aan dat Google de link niet hoeft te volgen. Zogenaamde nofollow backlinks vergroten de autoriteit van je website dus niet. Wel zijn de nofollow backlinks een zogenaamd rankingsignaal voor Google, het is dus niet zo dat ze volledig waardeloos zijn.
Het attribuut rel=”ugc” geeft aan dat de backlink verkregen is door user-generated content. Hierbij kun je denken aan reacties onder een externe blogpost, waarin iemand die reageert een link naar een website kan invoeren. Een ander voorbeeld is een link op het forum, die in een thread is geplaatst door een forumlid.
Om deze links beter in kaart te brengen heeft Google de tag rel=”ugc” in het leven geroepen. Hiermee is Google beter in staat om te zien welke links door gebruikers van een website zijn geplaatst. Het is niet bekend hoe Google omgaat met de waarde van deze links, maar wij als SEO bureau en de meeste SEO-specialisten denken dat deze links vrijwel gelijk zijn aan nofollow links.
Net als het attribuut rel=”ugc” is ook het link attribuut rel=”sponsored” door Google bedacht. Dit attribuut moet gebruikt worden voor links in advertorials. Advertorials zijn een veelgebruikte methode voor linkbuilding, omdat links vanuit advertorials vaak een goede autoriteit bevatten.
Google wil echter meer grip op links die op deze manier verkregen zijn. Door deze tag te gebruiken herkent Google advertorials beter en krijgen deze links hoogstwaarschijnlijk een stuk minder autoriteit mee.
Wanneer een link niet voorzien is van één van de drie attributen hierboven, is de link automatisch een do-follow link. Dit betekent dat er autoriteit wordt meegegeven aan de link en dat deze van directe invloed is op je vindbaarheid.
Om een negatieve impact van backlinks te voorkomen, moet je ervoor zorgen dat je enkel relevante en autoritaire backlinks verkrijgt. Stel jezelf de volgende vragen bij het uitvoeren van linkbuilding:
Om de autoriteit en inkomende backlinks van een website te analyseren, kun je gebruikmaken van diverse SEO tools. Goede SEO tools hiervoor zijn Majestic, Ahrefs en Moz. Onze persoonlijke favorieten zijn Majestic en Ahrefs.
Het is belangrijk om goed in de gaten te houden welke backlinks er naar je website geplaatst worden. Via SEO tools kun je gemakkelijk zien op welke websites er backlinks staan, wat de anchor tekst is en naar welke pagina de link is geplaatst.
Door elk van de drie genoemde SEO tools (Majestic, Ahrefs en Moz) wordt er ook een schatting gegeven van de autoriteit van de website en de pagina waarop de backlink staat. Deze schattingen zijn vaak betrouwbaar en geven een goede indicatie van de waarde van de backlink.
Backlinks op websites met een slechte autoriteit kun je beter vermijden. Deze websites herken je in de meeste gevallen snel, doordat ze vaak een lage waarde (te meten via onder andere Majestic, Ahrefs en Moz) hebben. De metrics waar je onder meer op kunt letten zijn Trust Flow (Majestic), Domain Rating (Ahrefs) of Domain Authority (Moz).
Naast één van de bovenstaande drie tools is het belangrijk om ook de inkomende backlinks via Google Search Console in de gaten te houden. Zo kun je gemakkelijk spam links of schadelijke links ontdekken en uitsluiten via de Google Disavow Tool.
De inkomende backlinks die Google heeft geïndexeerd download je op de volgende manier:
Vervolgens krijg je een export met daarin de pagina waarop een link naar jouw website staat en de datum waarop Google de link voor het eerst heeft geïndexeerd.
Wanneer je via Google Search Console of via een SEO tool schadelijke links ontdekt, kun je deze afwijzen bij Google. Dit afwijzen wordt het disavowen van backlinks genoemd. Via de Google Disavow tool wijs je specifieke links af, zodat deze links geen negatieve impact hebben op je vindbaarheid.
In ons artikel over de Google Disavow tool staat hoe je schadelijke links herkent en hoe je ze vervolgens afwijst.
Om de autoriteit van je website te vergroten, is het dus van belang dat je aan de slag gaat met linkbuilding. In de meeste gevallen linken websites namelijk niet zomaar naar je, hier moet je iets voor doen. Een aantal methoden voor het verkrijgen van backlinks zijn:
In onze blog over goede methoden voor het verkrijgen van backlinks geven wij je nog meer methoden, tips en voorbeelden hoe je waardevolle backlinks verkrijgt.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.