Zoekmachine Optimalisatie

Hoger in Google met behulp van SEO

SEO (Search Engine Optimization) is één van de belangrijkste marketingmethoden voor het verkrijgen van verkeer en conversies. Voor veel bedrijven is SEO een belangrijk (potentieel) onderdeel van het verkrijgen van omzet.

Wat is SEO; de betekenis

Met zoekmachine optimalisatie of search engine optimization (SEO) optimaliseer je je website of webshop, zodat je website hoger rankt in de zoekmachines.

Hierdoor trek je, zonder ervoor te betalen, dagelijks nieuwe bezoekers. Door zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat je vindbaar bent op de juiste zoektermen.

SEO is een doorlopend proces dat bestaat uit 3 onderdelen: technische optimalisatie, content optimalisatie en linkbuilding. Door deze 3 onderdelen te optimaliseren, zorg je ervoor dat je stijgt in de zoekresultaten op zoektermen die voor jouw bedrijf belangrijk zijn.

“SEO is an adventure where you need a lot of skills, both, technical and non-technical to survive.” — Deepanshu Gahlaut

Waarom is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Bezoekers uit Google kun je op 2 manieren krijgen: vanuit advertenties en uit de 'normale' (organische) zoekresultaten. De bezoekers uit deze organische zoekresultaten verkrijg je door zoekmachine opitmalisatie in te zetten.

Betaalde en organische zoekresultaten

Om niet als veel bedrijven ook aan het infuus van betaald adverteren te liggen is het verstandig om tijd en aandacht te besteden aan je vindbaarheid. 

Verkeer vanuit de organische zoekresultaten kost geen geld, wat een groot voordeel is ten opzichte van het betaald adverteren.

Op veel zoektermen wordt vaak gezocht door je doelgroep. Vindbaar zijn op deze zoektermen betekend dus relevant verkeer en potentiele omzet.

De voordelen van zoekmachine optimalisatie

Het grootste voordeel van zoekmachine optimalisatie, is dat er meer bezoekers op je website komen, zonder dat je ervoor hoeft te betalen. Daarnaast zijn er nog een aantal andere voordelen:

  • Met SEO bereik je meestal je ideale doelgroep.
  • Met SEO zet je pull marketing in.
  • SEO werkt conversieverhogend, omdat je met SEO ook je website moet verbeteren.
  • Het zorgt meestal voor waardevollere leads of bestellingen ten opzichte van betaalde campagnes.

Het Google algoritme 

Het algoritme van Google bepaald jouw positie in de zoekresultaten. Met het uitgebreide algoritme is Google in staat jouw website te analyseren. Op die manier komen de zoekresultaten tot stand.

Het algoritme van Google kijkt bij het bepalen van jouw zoekwoordposities naar zo'n 200 verschillende factoren. De impact van deze factoren is erg verschillend. Zo hebben goede teksten een grotere impact dan het noemen van de zoekwoord in je meta-description.

Elk jaar voert Google zo’n 500 tot 600 wijzigingen door aan het algoritme. Grote updates zijn vaak goed zichtbaar in de zoekresultaten. In overzicht van alle algoritme-updates houden wij de belangrijkste algoritme updates bij.

“SEO is not SPAM.” — Matt Cutts (former head of Google’s webspam team)

Het aanpassingen in het algoritme van Google hebben maar één doel: het belonen van gebruiksvriendelijke websites die relevant zijn voor degene die een zoekopdracht uitvoert. Websites die goed op mobiele apparaten te gebruiken zijn, worden bijvoorbeeld na een algoritme wijziging nog beter vindbaar.

Door de vele updates aan het algoritme, veranderen de factoren die je positie in de zoekresultaten bepalen continu. Daarom is het ook van belang dat je je continu bewust bent hiervan.

Zo kun je ook na een update goed vindbaar blijven en inspelen op de door Google uitgevoerde algoritme update.

De 3 onderdelen van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie gaat om veel meer dan het plaatsen van een paar zoekwoorden of het schrijven van een aardige tekst. Om ervoor te zorgen dat de website van jouw bedrijf zo goed mogelijk gevonden wordt, moet je tijd en aandacht besteden aan de 3 pijlers van zoekmachine optimalisatie:

  • Techniek
  • Content
  • Linkbuilding

Door de technische kant van je website te optimaliseren, zorg je voor een snelle website zonder fouten. Zo vergroot je de gebruiksvriendelijkheid van je website en zorg je dat zoekmachines alle pagina's kunnen bezoeken.

Met content optimalisatie speel je in op de zoekopdrachten van je bezoekers. Je geeft antwoord op de vragen die ze stellen in Google of op de onderwerpen waar ze meer over willen weten. Door relevante en waardevolle content op je site te zetten, zorg je ervoor dat je vindbaar wordt op de juiste zoektermen.

En wanneer je eenmaal vindbaar bent op deze termen, zorgt je content ervoor dat deze bezoekers zullen converteren.

Tot slot is linkbuilding ook een belangrijk onderdeel van je vindbaarheid. Door een waardevol backlinkprofiel te bouwen, ziet Google je website als autoriteit binnen je vakgebied. Dat is goed voor je positie in de zoekresultaten.

1) Technische optimalisatie 

Zoekmachines zoals Google, hechten veel waarde aan technisch geoptimaliseerde websites. Het is voor je bezoekers belangrijk dat ze geen 404-meldingen tegenkomen of eeuwig moeten wachten tot je website geladen is. 

Zulke technische problemen zorgen voor een slechte gebruikerservaring, terwijl je die met technische optimalisatie juist verbetert. Als jouw website technisch optimaal ingericht is, kan Google bovendien meer pagina’s bezoeken (crawlen). Zo worden landingspagina’s en blogs nog beter geïndexeerd. Een aantal voorbeelden van technische punten zijn:

  • Een SSL certificaat
  • Het gebruik maken van caching
  • Een responsive website (zodat je website ook goed op mobiele apparaten te bezoeken is)
  • Een goede laadtijd van je website
  • De juiste URL structuur
  • Het hebben van een XML sitemap (overzicht van alle pagina's voor zoekmachines)

2) Content optimalisatie (on-page SEO)

Google weet hoe lang bezoekers op je website blijven en hoe snel ze weer weggaan. Hoe langer ze blijven, hoe beter dat is voor je positie in de zoekresultaten. Bezoekers die op jouw website het antwoord op hun vraag vinden, zullen automatisch langer blijven. 

Daarom is goede content erg belangrijk, content die aansluit bij de zoekopdracht van je bezoekers. Je bezoekers zijn niet de enigen die je content beoordelen. Dankzij Natural Language Processing begrijpt Google ook waar je website over gaat en op welke zoektermen je website gevonden zou moeten worden. 

“Great content deserves a great ranking”

Goede content verbetert de autoriteit van je website, en dat is belangrijk voor de zoekresultaten. Content is trouwens meer dan alleen tekst, vergeet bijvoorbeeld ook de video’s en afbeeldingen op je website niet.

Onderdelen van content optimalisatie zijn:

  • Het gebruik van de juiste zoektermen in je teksten
  • De HTML headers op je pagina (zoals de H1, H2 en H3)
  • Unieke en goed leesbare content
  • Goede en scanbare pagina's

Lees ook: alternatieven voor de Google Keyword Planner.

3) Linkbuilding 

Met linkbuilding vergroot je de autoriteit van je website. Door waardevolle inkomende links te verkrijgen, zal Google je website als autoriteit zien. Daarmee stijg je in de zoekresultaten.

Om inkomende links te krijgen, kun je linkbuilding inzetten. Hiermee bouw je een profiel op van waardevolle backlinks die relevant zijn voor je website. 

Dit klinkt gemakkelijk, maar kan een hoop schade veroorzaken als het niet goed uitgevoerd wordt. Google kan je namelijk bestraffen met een penalty, waardoor bepaalde pagina’s niet langer of slechter vindbaar zijn. Een link moet voldoende waarde bevatten én relevant zijn.

“Google only loves you when everyone else loves you first.” — Wendy Piersall

Zoekmachine optimalisatie uitbesteden of zelf doen?

Je kunt natuurlijk zelf aan de slag met zoekmachine optimalisatie. Voor veel ondernemers en marketeers is SEO hocus focus.

Doordat SEO uit ongeveer 200 factoren bestaat die jouw positie beinvloeden, is het vaak lastig om SEO goed uit te voeren.

Bovendien vertelt Google ook niet exact welke factor van grote of kleine invloed is op je ranking.

SEO is inmiddels dus een ontzettend uitgebreid vakgebied geworden, waarbij je diepgaande kennis nodig hebt van de 3 onderdelen van zoekmachine optimalisatie om succesvol te zijn.

Veel bedrijven, van groot tot klein, kiezen ervoor om zoekmachine optimalisatie of linkbuilding uit te besteden en zo maximaal resultaat te boeken. 

Hoe jou kunnen helpen met zoekmachine optimalisatie

SmartRanking kan jouw website doorlopend optimaliseren of jouw marketing team helpen met de optimalisatie, zodat jouw bezoekersaantallen stijgen dankzij een goed vindbare website. Met de beste tools, onze ruime ervaring en de inzichten uit enorme hoeveelheden data, weten we hoe we website goed kunnen laten ranken.

Bovendien blijven we als experts constant op de hoogte van de laatste wijzigingen aan het algoritme van Google, zodat we steeds kunnen inspelen op de laatste wijzigingen. 

Ben je benieuwd wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen? We vertellen je graag meer!

Vraag een vrijblijvend SEO consult aan en kom er direct achter hoe wij je kunnen helpen. We zetten onze expertise graag in om jouw online groei te ondersteunen.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen