Zoekmachine Optimalisatie

Hoog ranken in Google zonder advertenties.

Wat is SEO?

Met zoekmachine optimalisatie (afgekort SEO) verwelkom je, zonder te betalen voor traffic, dagelijks nieuwe bezoekers op je website. Om op de juiste zoektermen vertoond te worden in de zoekresultaten en conversie te krijgen, zet je zoekmachine optimalisatie in. Dit is een doorlopend proces bestaande uit technische & content optimalisatie en linkbuilding. Door deze drie tactieken in te zetten, zorg je ervoor dat je stijgt in de zoekresultaten op relevante zoektermen. 

Hoger in Google met zoekmachine optimalisatie

Google past 500 tot 600 keer per jaar updates toe aan het algoritme, zoals ook te zien is in ons overzicht van alle algoritme updates. Hierdoor veranderen de factoren die je positie in de zoekresultaten bepalen continue. SEO betekent dus continu inspelen op de laatste updates van het algoritme, waardoor SEO een continu proces is. De aanpassingen aan het algoritme van Google zijn voornamelijk bedoeld om gebruiksvriendelijke websites te belonen. Tegenwoordig worden bijvoorbeeld mobiel vriendelijke websites beloond met een hogere ranking in Google. Door zoekmachine optimalisatie op de juiste manier in te zetten, beloont Google je website.

Voordelen van zoekmachine optimalisatie 

Het verkrijgen van traffic, zonder hiervoor te betalen, wordt als grootste voordeel gezien van zoekmachine optimalisatie. Toch zijn er meer en grotere voordelen, zoals: 

  • Het bereiken van de juiste doelgroep.
  • Het inzetten van pull marketing.
  • Het verhogen van de conversie, omdat een goede website ook voor SEO van belang is.
  • In veel gevallen een waardevollere lead verkrijgen ten opzichte van betaalde advertenties.

Door slim in te spelen op de zoekopdrachten van de bezoeker, bereik je niet alleen jouw doelgroep, maar creëer je ook vertrouwen. Daarnaast is relevantie voor Google erg belangrijk. Google wil dat de zoekopdracht van de bezoeker wordt beantwoord. Door antwoord te geven op de zoekopdracht bereik je je doelgroep op een waardevolle manier. 

De drie pijlers van zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie onderdelen en is zeker meer dan enkel zoekwoorden plaatsen of een tekst schrijven. Voor een optimaal vindbare website moet je tijd en aandacht besteden aan de drie pijlers van zoekmachine optimalisatie:

  • Techniek 
  • Content 
  • Linkbuilding

Met technische optimalisatie van de website zorg je voor een snelle website, die geen fouten bevat. Door de inzet van technische optimalisatie vergroot je jouw crawlbudget en bedien je de bezoeker beter. Dankzij content optimalisatie speel je in op de zoekopdrachten van de bezoeker. Je beantwoordt de vragen die zij stellen in Google. Door relevante en waardevolle content te bieden, besteden bezoekers meer tijd op jouw website. Daarnaast creëer je vertrouwen bij de bezoeker, waardoor je waardevolle leads verkrijgt. Tot slot besteed je aandacht aan linkbuilding. Door een waardevol backlinkprofiel op te bouwen krijgt je website autoriteit voor Google, wat bijdraagt aan goede posities op belangrijke zoekwoorden. 

Technische optimalisatie 

Zoekmachines, zoals Google, hechten waarde aan technische optimalisatie. Je wilt als bezoeker niet tegen 404 meldingen lopen of eeuwig wachten totdat de website is geladen. Deze technische fouten doen af aan de website ervaring. Met technische optimalisatie verhoog je de gebruikservaring. Wanneer jouw website technisch optimaal ingericht is, kan Google bovendien meer pagina's crawlen. Daardoor worden de landingspagina's en blogs nog beter geïndexeerd.

Content optimalisatie 

Google meet hoeveel tijd bezoekers besteden op jouw website en hoe snel zij weer weggaan. Bezoekers die op de website vinden wat zij zochten, zullen automatisch meer tijd besteden op de website. Daarom is goede content van belang. De content moet aansluiten bij de zoekopdracht van de bezoeker. Bovendien begrijpt Google dankzij Natural Language Processing waar je website over gaat en op welke zoektermen je website gerankt moet worden. Goede content zorgt voor een goede autoriteit in de ogen van Google. Daarnaast is content meer dan alleen een blog of tekst. Conversie is ook van groot belang, aangezien marketing terugverdiend moet worden.

“Great content deserves a great ranking”

Linkbuilding 

Met linkbuilding vergroot je de autoriteit van je website. Door waardevolle inkomende links te hebben zal Google jouw website als een autoriteit zien. Om deze links te krijgen kan linkbuilding worden ingezet. Hiermee bouw je een profiel op van hoogwaardige backlinks, die relevant zijn voor jouw website. Hoewel dit gemakkelijk klinkt, moet dit zorgvuldig worden uitgevoerd. Zo moet een link niet alleen voldoende waarde bevatten, maar ook relevant zijn voor de website. Wanneer linkbuilding niet goed wordt uitgevoerd bestaat er een kans dat je een penalty krijgt, waardoor je met bepaalde pagina's slechter vindbaar bent.

Waarom zoekmachine optimalisatie uitbesteden?

Je kunt ervoor kiezen om zoekmachine optimalisatie zelf uit te voeren. Echter, SEO is een enorm uitgebreid vakgebied geworden, waarbij er expertise nodig is op alle gebieden van zoekmachine optimalisatie. Veel bedrijven, van klein tot groot, kiezen ervoor om SEO uit te besteden voor maximaal resultaat. Wij kunnen jouw website doorlopend optimaliseren, zodat jij conversie behaald dankzij een goede vindbaarheid. Doordat wij beschikken over de beste tooling, een ruime ervaring en veel data weten wij hoe wij websites goed kunnen laten ranken. Bovendien zijn wij snel op de hoogte van wijzigingen van Google. Google verandert haar algoritme tientallen keren per jaar, wat gevolgen kan hebben voor elke website. 

Wil je graag meer weten of benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Wij vertellen je graag meer! Vraag ons gratis consult aan en ontdek hoe wij jou kunnen helpen. Wij zetten ons graag in om jouw online groeidoelstellingen te bereiken. 

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen