Tip 1: Maak gebruik van interne links

Stel je voor je hebt een bedrijf dat zich richt op zoekmachine optimalisatie. Dit is voor ons niet zo moeilijk als SEO bureau ;)… Je hebt dan naast je landingspagina vast meer content geschreven over linkbuilding. Denk eens aan al die interessante blogs die jij hebt geschreven, die gerelateerd zijn aan jouw diensten.

Interne links helpen jou binnen je zoekmachine optimalisatie strategie. Link alle relevante pagina’s intern aan elkaar. Op een landingspagina over jouw dienst, linkbuilding, plaats je dus een link naar een interessante en relevante blog over linkbuilding. Deze interne links naar relevante pagina’s noemen wij cross-linking. Hiermee bedien je zowel de bezoeker, als Google. De bezoeker klikt door naar relevante pagina’s en wordt voorzien van informatie. Google ziet deze interne links ook en ziet ook het verband tussen deze pagina’s.

Dankzij cross-linking vergroot jij jouw kans om meerdere plekken in te nemen op de eerste pagina. Zoekt iemand in Google op linkbuilding? Grote kans dat zij niet alleen jouw landingspagina zien, maar ook die interessant blog. Immers, Google snapt het verband en ziet jouw rijke content.

Door interne links op te bouwen rondom verschillende onderwerpen word jij dus een echte autoriteit voor Google en je websitebezoekers.

Tip 2: Creëer verschillende pagina’s voor een zoekwoord

Voor het zoekwoord linkbuilding hebben wij een landingspagina, maar wij hebben ook blogs hierover geschreven. Hierdoor creëer je meerdere pagina’s voor één zoekwoord. Doe dit voor elk zoekwoord. Op deze manier vergroot je de mogelijkheden voor Google. De kans om te ranken voor één zoekwoord op verschillende pagina’s wordt vergroot.

Google indexeert al deze pagina’s en neemt dit mee in de zoekresultaten. Wat leidt tot meerdere plekken in de zoekresultaten. Zorg er wel voor dat je kwalitatieve pagina’s creëert, die stuk voor stuk voor de gebruiker relevant zijn.

Tip 3: Dupliceer niet, maar maak unieke content

Waarschijnlijk heb je dit al te vaak gehoord. Het maken van unieke content kost tijd en niet iedereen heeft hier zin in. Toch benadrukken wij ook graag het belang van unieke content om goed te ranken in de zoekresultaten.

Google houdt niet van kopieergedrag. Wanneer je de eerste pagina van Google wilt domineren, denk dan niet aan copy paste. Kopieer jij één tekst op verschillende landingspagina’s? Dan word je afgestraft door zowel de bezoekers, als Google. Hoe zou jij het vinden om continue dezelfde tekst weer te lezen? Niet leuk waarschijnlijk.

Je irriteert een bezoeker met gedupliceerde content en Google straft dit af met een lagere ranking. Schrijf dus altijd nieuwe en unieke content voor elke webpagina. Denk je nu dat alle unieke content al geschreven is? Wij durven te wedden dat dat niet het geval is.

Door dieper in te gaan op één onderwerp ontdek je alle subonderwerpen vanzelf. Linkbuilding bestaat uit meer dan alleen linkjes plaatsen. Denk na over gerelateerde onderwerpen voor jouw zoekwoord. Zo blijf jij unieke content schrijven en vergroot je jouw kansen om de eerste pagina te domineren!

Tip 4: Zet linkbuilding in

We weten allemaal dat je met linkbuilding jouw positie in de zoekresultaten verstevigd. Wil jij de eerste pagina domineren voor één zoekwoord? Zet linkbuilding strategisch in.

Tip: weten wat linkbuilding is? Wij leggen het uit.

Plaats niet alleen links naar jouw homepage, maar ook links naar de pagina voor het zoekwoord waarmee jij de eerste pagina wilt domineren. Zorg ervoor dat de links gaan over de pagina’s waarmee jij wilt ranken. Hierdoor vergroot jij jouw kansen om de eerste pagina te domineren.

Wij passen deze strategie ook toe voor onze klanten. Hierbij zien wij positieve resultaten. Waarschijnlijk wordt je website hierdoor ook gevonden worden op varianten van het zoekwoord. Denk bijvoorbeeld aan combinaties, zoals linkbuilding, linkbuilding uitbesteden en linkbuilding bureau. Het is dus van belang om linkbuilding op de juiste manier in te zetten, met behulp van een doordachte strategie.

In onze blog over het verkrijgen van backlinks geven wij je diverse tips om een linkbuilding profiel op te bouwen.

Tip 5: Deel je content op social media

Heb jij een social media kanaal? Deel daar dan ook je content op. Hiermee vergroot je de kans dat anderen jouw content bekijken en delen! Wil jij graag worden gevonden op een bepaald zoekwoord en heb jij hier meerdere artikelen over? Kies jouw beste artikel en deel deze niet één keer, maar vijf á zes keer. Doe dit over een spreiding van zes maanden. Zo zien je volgers de content waarschijnlijk allemaal!

Naast het feit dat jouw volgers op social media kanalen de content zien, ziet Google ook dat je content deelt. Door het delen van content indexeert Google jouw nieuwe en bijgewerkte content sneller. Dit draagt bij aan een betere vindbaarheid van je content.

Tip 6: Zorg voor bijgewerkte content

Onze zesde tip is het bijwerken van content. Niets is zo snel als de online wereld. Informatie wordt in hoog tempo verspreid. Jouw content is binnen no-time weer oud nieuws. Daarom doe je er verstandig aan om altijd jouw content te blijven bijwerken. Het is normaal dat content outdated raakt. Houd het bij en zit er bovenop. Dit wordt gewaardeerd door bezoekers en Google. Google ziet dat jij content update. Dit is ook een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Ook wij besteden aandacht aan het up-to-date houden van content voor onze klanten en onszelf. Aandacht besteden aan zoekmachine optimalisatie wordt altijd gewaardeerd door Google.

Tip 7: Zet ook in op Featured Snippets

Positie #0 is een befaamde positie en ook wel bekend als de Featured Snippet. Wil jij de gehele eerste pagina van Google domineren? Richt je dan ook op Featured Snippets. Featured Snippets worden boven alle zoekresultaten getoond en zijn gekaderd. Ze vallen daardoor op. De Featured Snippet geeft antwoord op een vraag.

Stel jezelf de vraag welke antwoorden jouw doelgroep zoekt. En pas hier jouw content ook op aan. Lees hier meer over hoe je een Featured Snippet krijgt. Met een Featured Snippet druk je ook andere zoekresultaten naar beneden. Google ziet jou als dé expert op het gebied van dit onderwerp. Grote kans dat zij meerdere pagina’s van jou in de zoekresultaten plaatsen.

Tip 8: Vergeet Google Maps niet

Het is Google’s doel om iedereen relevante resultaten te laten zien. Dit gaat niet alleen om de zoekresultaten, maar ook om Google Maps. Als je in Groningen woont, heb jij weinig aan een zoekresultaat van een bedrijf in Limburg.

Om vindbaar te worden in Google Maps maakt Google gebruik van de bedrijven die in Google Mijn Bedrijf staan. Gebruik Google Mijn Bedrijf dus slim! Zet alle relevante informatie van jouw bedrijf hier in. Op deze manier toont Google je ook voor bezoekers, die in de buurt zijn.

Verwerk bovendien ook lokale zoektermen ook op jouw webpagina’s. Zet Groningen bijvoorbeeld in je HTML headings en gebruik het in relatie tot de zoekwoorden waar jij vindbaar voor wilt zijn.

Tip 9: Gebruik advertenties

Google biedt nog meer mogelijkheden en de advertenties boven de zoekresultaten ontgaan jou ook niet. Wil je echt de hele eerste pagina domineren? Zet dan ook advertenties in via Google Ads.

Hoewel wij een grote fan zijn van organische zoekresultaten, kunnen betaalde zoekresultaten ook goed voor je werken. SEA is nog steeds een slimme manier om bezoekers te trekken naar jouw website.

Tip 10: Maak video’s over jouw content

Naast advertenties, Featured Snippets, lokale zoekresultaten, organische zoekresultaten is er nog één mogelijkheid over: video’s! Plaats niet alleen goede teksten op je pagina’s, maar maak ook een video en plaats deze op YouTube. Google toont geregeld een video in de zoekresultaten.

Je doet er dus slim aan om een informatieve video te maken over het onderwerp waar jij vindbaar op wilt zijn. In het geval van linkbuilding, doe je er dus slim aan om een video te maken hoe je bijvoorbeeld linkbuilding uitvoert.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking