Binnen SEO zijn er talloze manieren om je strategie op te stellen, actiepunten te bepalen en optimalisaties te prioriteren. Daarnaast is SEO een ongoing proces, waarbij er altijd wel iets te optimaliseren is. Je concurrentie ligt op de loer en houdt ook jouw prestaties goed in de gaten.
Als geen ander weten wij hoe lastig het kan zijn om prioriteiten te bepalen of groeimogelijkheden inzichtelijk te krijgen, gezien de talloze mogelijke optimalisaties. Een keyword gap analyse is de perfecte uitkomst, waarbij je belangrijke stappen zet om je concurrenten in te halen en je vindbaarheid verder uit te bouwen.
Met een keyword gap analyse maak je inzichtelijk wat het gat is in de vindbaarheid en content tussen jouw website en je concurrenten. Hiermee vul je je content planning aan en breid je de content van je website uit. Wanneer je een keyword gap analyse uitvoert, ontdek je:
De bevindingen helpen je om content te optimaliseren of prioriteiten te stellen voor je content creatie.
Voor een keyword gap analyse zijn er verschillende benamingen. Binnen de tooling van Semrush heet de functie de “Keyword gap”, binnen Ahrefs wordt het een “content gap” genoemd en veel SEO specialisten noemen het een competitor gap analyse. Binnen SmartRanking noemen wij het ook een competitor gap analyse, omdat het uiteindelijke doel is om de gaten en groeikansen op basis van je concurrenten inzichtelijk te krijgen.
Een keyword gap analyse is een belangrijke aanvulling op het welbekende zoekwoorden onderzoek dat meestal wordt uitgevoerd binnen een SEO-traject. Door ook gebruik te maken van keyword gap analyses, weet je zeker dat je geen zoektermen en contentstukken waar je concurrent goed op rankt over het hoofd ziet.
Daarnaast geeft een keyword gap analyse inzichten in hoe goed concurrenten vindbaar zijn en waar ze zich binnen hun SEO strategie op richten. Voor verschillende projecten hebben we dankzij een keyword gap analyse nieuwe productcategorieën, productsegmenten en diensten ontdekt. Hiermee hebben verschillende klanten hun producten- of dienstenaanbod uitgebreid, wat niet alleen voor hun organische prestaties een positief effect heeft, maar ook het rendement vanuit andere marketingkanalen versterkt.
Belangrijk is om niet te vergeten dat SEO draait om het verbeteren van je website voor je doelgroep en de creatie van helpful content. Zie je content op de website van je concurrent, die niet relevant zijn voor je doelgroep of waarvoor je geen goede oplossing kan bieden? Dan heeft het ook geen meerwaarde om hiervoor te optimaliseren. Het is dus van groot belang om altijd kritisch te zijn op de uitkomsten van een keyword gap analyse.
Er zijn verschillende tools die functionaliteiten bevatten om een keyword gap analyse uit te voeren. Een aantal van deze tools zijn Semrush, Ahrefs, SE Ranking, Similarweb en RankingGap. In de afgelopen jaren hebben wij talloze tools getest om zo de beste tool voor het uitvoeren van een keyword gap analyse te bepalen.
Op basis van onze bevindingen is de conclusie dat Semrush met stip de beste en overzichtelijkste tool voor keyword gap analyses, en dus ook onze favoriete tool, is. De combinatie van verschillende overzichten en filters die Semrush biedt, biedt geen andere tool. Het gaat daarbij om functionaliteiten zoals:
Om een goed onderzoek via Semrush uit te voeren, volg je de onderstaande stappen. Het resultaat hiervan is een helder inzicht in de optimalisaties die jij moet uitvoeren en de pagina’s die ontbreken op je website.
Het klinkt vanzelfsprekend om de websites waarmee je de gap inzichtelijk wilt krijgen te bepalen, maar vaak wordt hier te simpel over gedacht. Belangrijk is om de concurrenten die het grootste gat met je hebben of concurrenten met de grootste overlap in product- of dienstenaanbod bepalen.
De “Domain Overview” functie van Semrush helpt je hierbij, maar soms geven andere tools nog betere inzichten. Voor het bepalen van de concurrenten kijken wij voornamelijk naar het Visibility Rating overzicht in SE Ranking.
Via het linkermenu in Semrush navigeer je gemakkelijk naar de “Keyword Gap” functie. Vul hier jouw website in en een concurrent. Hoewel Semrush de optie biedt om tot vier concurrenten in te vullen, heeft het onze voorkeur om de analyse per concurrent uit te voeren. Dit omdat je dan meer controle hebt over de filtermogelijkheden.
Wanneer je meerdere concurrenten invult en filtert op “Competitors in Top 10”, worden alleen de zoektermen getoond waarbij elke concurrent in de top 10 rankt. Dat is interessant om te weten, maar wij zijn vaker geïnteresseerd in zoektermen waar een van de concurrenten in de top 10 rankt. Dat hoeven dus niet per se alle concurrenten te zijn.
Voordat je exports maakt, is het ons advies om eerst de data in Semrush te filteren. Sluit bijvoorbeeld zoektermen uit, filter op specifieke zoektermen, filter op de positie van zoektermen van je concurrent en/of filter op de zoekintentie. Door in Semrush al te filteren, heb je een overzichtelijkere export.
Hoewel je uit de interface van Semrush veel inzichten haalt en je planning of strategie kunt aanvullen, heeft het onze voorkeur om de data te exporteren. Hiervoor selecteren wij het “Shared” overzicht en vervolgens exporteren we alle data.
De geëxporteerde data uploaden we in een Google Sheets bestand en filteren we meestal aan de hand van een set van filters of formules. Op deze manier zorgen we voor een duidelijk overzicht van relevante zoektermen, die de SEO consultant vervolgens vertaald naar concrete actiepunten.
Of je nu een content planning hebt, een overzicht van alle optimalisaties, de keyword gap voor het aanvullen van je zoekwoorden onderzoek gebruikt of juist een andere aanpak hanteert: de uitkomsten gebruik je om je strategie aan te vullen.
Met de inzichten uit de analyse vullen wij het zoekwoorden onderzoek van een project aan en zetten we de actiepunten direct op de content planning en in ons projectmanagement systeem. Op die manier hebben we alle actiepunten inzichtelijk en wordt het in de strategie verwerkt.
Vervolgens ga je concreet met de actiepunten aan de slag, dit omvat het optimaliseren van bestaande content en de creatie van nieuwe content. Op deze manier hanteer je een goede werkwijze om de gaten met je concurrenten te dichten en je vindbaarheid structureel uit te bouwen. Hierbij heeft het onze voorkeur om de actiepunten te prioriteren op basis van een ingeschatte impact versus effort, waarbij we rekening houden met de impact op de bedrijfsdoelstellingen van het project.
Binnen onze werkwijze vullen we het trackingproject doorgaans ook aan met de ontdekte zoektermen, zodat we het effect van de optimalisaties en content creatie goed kunnen monitoren.
Binnen SmartRanking voeren wij maandelijks meerdere keyword gap analyses uit. Op basis van onze ervaring hebben wij de volgende tips voor je:
Om je prioritering nog beter inzichtelijk te krijgen, is het waardevol de uitkomsten te delen met Google Ads data. Via Google Sheets zet je met behulp van een VLOOKUP() formule je Google Ads omzet en klikken naast de zoektermen uit de keyword gap analyse. Zie je overlap? Dan ga je als eerste met die zoektermen en contentstukken aan de slag.
In de praktijk zien we dat marketeers klakkeloos aan de slag gaan met de uitkomsten van de keyword gap analyse, om zo alles op alles te zetten voor het vergroten van de topicale autoriteit. Dit zorgt ervoor dat er geregeld content wordt gemaakt die totaal niet relevant is voor jouw website. Wees hier dus kritisch op, want content moet wel toegevoegde waarde hebben voor jouw doelgroep.
Een keyword gap analyse resulteert meestal in een groot aantal zoektermen waar jij niet of minder goed op vindbaar bent. Het prioriteren hiervan is een uitdaging, waarbij het helpt om te focussen op zoektermen of groepen met zoektermen waarbij de gebruiker een transactionele zoekintentie heeft. Nadat je daarvoor alle actiepunten hebt uitgevoerd, ga je aan de slag met de zoektermen waarbij de gebruiker een andere intentie heeft.
Wanneer je de data in Semrush filtert, is het ons advies om direct branded zoektermen van jezelf en je concurrent uit de data te filteren. Op deze manier reduceer je je dataset en vind je sneller de echt relevante zoektermen. Houdt hierbij rekening dat een bezoeker ook typefouten maakt in de merknaam. Zo wordt er via de queries “smartranking”, “smart ranking”, “smartrank” en “smart seo” naar ons SEO bureau gezocht.
Afhankelijk van de grootte van je markt is het waarschijnlijk zo dat je honderden of duizenden zoektermen ziet waarop jouw concurrent wel rankt en jij niet. Daarbij laten SEO tools ook zoektermen zien waarop je concurrent buiten de top 10 rankt. Dit zijn in sommige gevallen goede inzichten, maar meestal zijn het zoektermen die niet relevant zijn. Daarom raden we aan om, zeker wanneer het gaat om duizenden zoektermen, enkel te kijken naar zoektermen waar je concurrent in de top 10 rankt. In tools als Semrush filter je hier eenvoudig op. Een andere mogelijkheid is om hierop te filteren in Google Sheets.
Met behulp van de bovenstaande inzichten, stappen en concrete tips zorg je voor een waardevolle keyword gap analyse. Wil je nog meer inzichten uit een gap analyse halen of je SEO strategie naar het volgende niveau tillen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.
Samen met het team van Payt werkt SmartRanking aan het verbeteren van de vindbaarheid en verkrijg...
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.