Hoe zorg jij ervoor dat de content op een website aansluit op de doelgroep? Het belangrijkste is om de doelgroep kennen. Ik zorg dus dat we zo veel mogelijk informatie verzamelen over de doelgroep. Als dit niet of onvoldoende beschikbaar is, dan heeft het de voorkeur om een interview te doen met personen uit de doelgroep. Alleen met die input kun je รฉcht goede content maken. Daarnaast maak ik graag de combinatie tussen SEO en CRO, om te zorgen dat de content optimaal is voor de gebruiker en bijdraagt aan het doel dat deze persoon wil bereiken.
Hoe bepaal jij welke werkzaamheden prioriteit krijgen in je SEO-strategie? Hiervoor kijk ik naar de huidige prestaties van het platform. Is de technische basis goed? Is er optimale content aanwezig? Is er voldoende autoriteit? Om er een oordeel aan te geven is vergelijken met concurrenten ontzettend belangrijk. De echte prioriteiten bepaal ik uiteindelijk op basis van de doelstellingen. Is dat leads genereren? Of omzet uit verkopen? Als je dรกt weet, kun je bepalen welke werkzaamheden hier naar verwachting het meest aan zullen bijdragen. Ook kijk ik naar de impact versus de effort, om te bepalen waar de prioriteiten liggen.
Wat is in jouw ogen de impact van gebruikerssignalen op je vindbaarheid? Het vermoeden was er al langer dat Google Chrome data, zoals klikgedrag en doorklikratio’s (CTR), gebruikt om de zoekresultaten te verbeteren. Hoewel Google nooit volledig transparant is over hoe zwaar gebruikers signalen wegen in het algoritme, zijn er duidelijke indicaties dat ze een indirecte invloed hebben.
SEO is hard werken, hoe meet jij het resultaat van je SEO-inspanningen? Je moet echt serieus zijn en in SEO willen investeren als je resultaten wilt behalen. En het is ook nog eens lange termijn. Ik meet resultaat altijd op basis van duidelijke KPIโs en stel vooraf de juiste verwachtingen. Het is essentieel om de resultaten te vertalen naar bedrijfsdoelstellingen, zoals leads of omzet om de waarde van SEO aan te tonen en alle betrokken stakeholders mee te krijgen.