Bij SmartRanking zijn we altijd op zoek naar nieuwe kennis en inzichten op het gebied van SEO, dit delen we graag! In onze Status 200 Expert Found interviewreeks gaan we met ervaren vakidioten in gesprek. Dankzij hun diepgaande kennis en ervaring krijg je waardevolle inzichten hoe je jouw SEO strategie naar een hoger niveau tilt.
Na interviews met onder anderen Chantal Smink en Roy Huiskes, spreken we in dit vierde interview met Clarissa Filius, een ervaren SEO Lead met veel ervaring op het gebied van local SEO.
Ik ben Clarissa Filius en ben SEO Lead bij iO. Dit is een agency met 2000+ medewerkers en kantoren in onder andere Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Rotterdam, Antwerpen. Ik heb inmiddels 12 jaar ervaring in SEO.
Ik hoorde de term SEO voor het eerst tijdens mijn afstudeerstage bij een kookstudio, maar ben er pas echt mee in aanraking gekomen toen ik begon als SEO copywriter bij Sanoma (nu DPG). Ik schreef toentertijd SEO teksten (vol zoektermen) voor een aantal websites, wat toen nog prima werkte. Al snel kwam ik terecht op de redactie van tuinieren.nl en had hier veel vrijheid om met het team aan dit platform te bouwen. Toen ik merkte dat we goede resultaten behaalden, ben ik me steeds meer gaan verdiepen in SEO. Ik heb toen veel geleerd van de specialisten op de SEO afdeling daar.
Uiteindelijk groeide tuinieren.nl uit tot het grootste tuinplatform in Nederland en hadden we #1 posities voor termen als โhortensia snoeienโ. Het SEO-vlammetje is toen echt bij mij gaan branden. Ik ben vervolgens als freelancer aan de slag gegaan voor allerlei andere labels binnen Sanoma (o.a. vtwonen, Flair, Ouders van Nu, Kieskeurig) en daarbuiten (o.a. Honeywell, Philips). Tuinieren.nl is inmiddels opgegaan in vtwonen.nl, maar de content en videoโs die we toen hebben gemaakt worden na 12 jaar nog steeds vertoond in de Google zoekresultaten.
Na zoโn 6 jaar freelancen ben ik bij de agency Booming (nu iO) gaan werken. Bij Booming werkte ik met Peter van der Graaf, waar ik ontzettend veel van heb geleerd. Ik had zelf al redelijk wat kennis, maar pas toen ben ik SEO echt gaan snappen.
Ik vind alle aspecten van SEO interessant, zoals technische SEO, content, linkbuilding en UX/CRO. Overigens denk ik dat de meeste mensen mij kennen als specialist op vlak van lokale SEO. Hier geef ik namelijk regelmatig presentaties, webinars en podcasts over. Dat komt vooral doordat ik een aantal projecten heb mogen doen voor grotere (internationale) retailers. Daarnaast is het een vrij onderbelicht aspect van SEO, terwijl de hoeveelheid lokale zoekopdrachten en het gebruik van navigatie apps zoals Google Maps enorm is. Je zou dus kunnen zeggen dat lokale SEO mijn specialisatie is. Echter, dit is absoluut niet het enige waar ik me mee bezighoudt, in de dagelijkse praktijk richt ik me op alle aspecten van SEO. Het interessantst en uitdagend vind ik nog steeds SEO migraties, omdat hier alle aspecten van SEO van belang zijn.
In de eerste 10 jaar dat ik SEO deed veranderde er niet veel, de basics bleven vrijwel hetzelfde. Wat er wel veranderde was dat de concurrentie groter werd. Toen ik begon met SEO kwam je nog weg met โkeyword stuffingโ en kon je daarmee vrij eenvoudig goede posities behalen, zeker als je domein al enige autoriteit had. Doordat SEO steeds groter werd, was er op een gegeven moment meer nodig om de concurrentie voor te blijven.
Over het algemeen maakte ik me over Google updates weinig zorgen, en bleef ik vooral richten op de basics. De afgelopen jaren gaan de ontwikkelingen een stuk sneller! Met algoritme-updates die grote(re) veranderingen teweegbrengen, de komst van E-E-A-T richtlijnen en natuurlijk de recente ontwikkelingen rond AI search.
Ik bezoek regelmatig meet-ups en congressen en volg ik andere experts op Twitter (nu โXโ) of LinkedIn. Overigens wordt โXโ steeds minder relevant en is BlueSky de nieuwe plek om SEO experts te volgen. Netwerken is en blijft wat mij betreft de beste manier om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Vooral door te praten met andere experts in het vakgebied blijf je op de hoogte van wat er speelt. Overigens gaat het mij niet om het volgen van โtrendsโ, maar meer om het delen van kennis.
Uiteindelijk is het belangrijk om je te richten op wat werkt in plaats van meelopen met trends. Dit betekent in de meeste gevallen zorgen voor een goede basis, zoals kwalitatieve content, techniek en autoriteit. Natuurlijk zijn er wel bepaalde nieuwe ontwikkelingen die voor veel merken belangrijk zijn, denk aan E-E-A-T. Daarnaast ben ik aan het testen met AI-zoekmachines en neem ik vaker social search (o.a. TikTok) mee in strategieรซn.
Dat is altijd lastig te zeggen, ik heb helaas geen glazen bol. Echter, het is wel duidelijk dat de impact van AI search de grootste uitdaging zal zijn. Hier moeten we op inspelen en vooral in de gaten blijven houden wat het effect hiervan is. Of dit in de praktijk veel verandert aan wat we doen is nog de vraag.
Ik heb zelf altijd veel gehad aan informatie die gedeeld wordt door andere SEOโs uit de community. Daarom draag ik hier graag aan bij en deel ik dus ook graag de kennis die ik heb met anderen.
Het belangrijkste is om de doelgroep kennen. Ik zorg dus dat we zo veel mogelijk informatie verzamelen over de doelgroep. Als dit niet of onvoldoende beschikbaar is, dan heeft het de voorkeur om een interview te doen met personen uit de doelgroep. Alleen met die input kun je รฉcht goede content maken. Daarnaast maak ik graag de combinatie tussen SEO en CRO, om te zorgen dat de content optimaal is voor de gebruiker en bijdraagt aan het doel dat deze persoon wil bereiken.
Hiervoor kijk ik naar de huidige prestaties van het platform. Is de technische basis goed? Is er optimale content aanwezig? Is er voldoende autoriteit? Om er een oordeel aan te geven is vergelijken met concurrenten ontzettend belangrijk. De echte prioriteiten bepaal ik uiteindelijk op basis van de doelstellingen. Is dat leads genereren? Of omzet uit verkopen? Als je dรกt weet, kun je bepalen welke werkzaamheden hier naar verwachting het meest aan zullen bijdragen. Ook kijk ik naar de impact versus de effort, om te bepalen waar de prioriteiten liggen.
Het vermoeden was er al langer dat Google Chrome data, zoals klikgedrag en doorklikratio’s (CTR), gebruikt om de zoekresultaten te verbeteren. Hoewel Google nooit volledig transparant is over hoe zwaar gebruikers signalen wegen in het algoritme, zijn er duidelijke indicaties dat ze een indirecte invloed hebben.
Je moet echt serieus zijn en in SEO willen investeren als je resultaten wilt behalen. En het is ook nog eens lange termijn. Ik meet resultaat altijd op basis van duidelijke KPIโs en stel vooraf de juiste verwachtingen. Het is essentieel om de resultaten te vertalen naar bedrijfsdoelstellingen, zoals leads of omzet om de waarde van SEO aan te tonen en alle betrokken stakeholders mee te krijgen.
Ja! Een van de projecten waar ik trots op ben is het Local SEO Benchmark Rapport. Een rapport waarin we 100K bedrijfsprofielen hebben geanalyseerd. Dit met dank aan de inzet van Robin van der Sar en Michel Kant (Flipstream) en natuurlijk iO. We hebben met een heel team hieraan gewerkt, het is een ontzettend gaaf rapport geworden. We hebben het mogen lanceren met een Local SEO Event waar veel grote spelers aanwezig waren (o.a. Zeeman, HEMA).
Daar kan je niet omheen! Waar ik al jaren mee bezig ben, is de wisselwerking met CRO. Hier heb ik in 2021 over gepresenteerd op brightonSEO. Je hebt namelijk niets aan SEO verkeer als het niet converteert. Daarom werk ik nauw samen met de CRO collegaโs om gezamenlijk best practices op te stellen. Het is daarnaast altijd belangrijk om de wisselwerking op te zoeken met SEA en tegenwoordig ook steeds vaker met Social teams.
Ik heb, aan het begin van mijn SEO carriรจre, bij een redelijk grote website de permalinks aangepast om de URL-structuur te verbeteren van een nieuwe sitesectie. Dat ging fout en de website ging volledig offline. Dat was enorm schrikken. Gelukkig kon ik het direct weer oplossen door de aanpassing terug te draaien.
Het meest uitdagend zijn markten als de (online) casino-branche. Hier heb ik zelf echter niet voor gewerkt. Technisch zijn vooral grote e-commerceplatformen een uitdaging en qua concurrentie de verzekeringsbranche.
De duplicate content mythe. Nog altijd wordt gezegd dat je door duplicate content issues een Google penalty krijgt. Dat is niet zo, wel kan het zorgen dat Google moeite heeft met welke pagina vertoond moet worden en dat verkeerde pagina vertoond wordt. Ook kan het negatieve impact hebben op het crawlbudget, maar dat geldt alleen voor grote websites. Daarnaast worden keyword kannibalisatie en duplicate content issues vaak door elkaar gehaald, terwijl het gaat om een ander probleem.
Mijn advies is vooral: blijf zelf testen. Als je beter wilt worden in SEO, is het belangrijk om te experimenteren. Je leert het meeste in de praktijk en niet door online blogs en artikelen te lezen. Daarnaast is het netwerken met andere SEO-collegaโs heel waardevol, pas dan delen ze de echt belangrijke inzichten.
Met een passie voor SEO en een grote drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variรซrend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.