Na goed onderzoek en gesprekken met diverse SEO bureaus heb je een bureau gekozen om jouw website beter vindbaar te maken. Resultaat is belangrijk, want daardoor verdien je je investering terug.
Vervolgens gaan de eerste twee maanden voorbij en er is nog geen resultaat te zien. Je posities zijn min of meer gelijk gebleven en het organische bezoekersaantal is nog niet hard genoeg gestegen. Wanneer ga je resultaat zien van de verrichte SEO werkzaamheden?
De meest logische reactie wanneer je geen resultaat ziet, is het contact opnemen met het marketing of SEO bureau. Je wilt weten waarom je geen resultaat ziet, terwijl je wel elke maand betaalt voor de SEO diensten.
Bij de meeste marketingkanalen kun je in slechts 1 tot 2 maanden al resultaat behalen, waarop je vervolgens je strategie aanpast. Methoden die niet werken zet je stop of je test een andere strategie om wel resultaat te behalen. Voor SEO geldt dat helaas niet. Waarschijnlijk heb je het al vaker gehoord, maar SEO is een duurzaam traject en kost tijd.
SEO is meer dan alleen het aanpassen van bijvoorbeeld een tekst of het toevoegen van zoektermen op een pagina. Het kost tijd om onderzoek te doen naar de markt waarin je je bevindt, de zoektermen die gebruikt worden en het kost tijd om analyses uit te voeren.
Denk aan een concurrentieanalyse en een technische analyse. Vervolgens kost het ook tijd om de technische optimalisaties door te voeren, de pagina’s op je website te verbeteren en kwalitatieve en relevante content te maken. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van werkzaamheden die jou of het bureau worden uitgevoerd.
Ook voor Google kost het tijd om je website te crawlen, de optimalisaties te verwerken en jou als autoriteit te beschouwen ten opzichte van je concurrenten. Google moet de wijzigingen die gedaan worden oppakken en verwerken, de kwaliteit van jouw content en website vergelijken met die van je concurrenten en vervolgens de zoekresultaten opnieuw rangschikken.
Tel daarbij ook nog de talloze algoritme wijzigingen en Core updates die gedaan worden én de optimalisaties die je concurrenten doorvoeren op en je zult begrijpen dat je niet direct resultaat ziet.
Wanneer jij met een SEO bureau of SEO freelancer gaat samenwerken is het managen van verwachtingen erg belangrijk. Elk SEO bureau heeft wel eens een fout gemaakt met het managen van de verwachtingen, waardoor een klant het traject voortijdig heeft gestopt.
Het is logisch dat je wilt weten wanneer je resultaat kunt verwachten, maar het is allereerst belangrijk om jezelf af te vragen wat voor jou de definitie van resultaat is. Dit verschilt voor elk bedrijf. Voor de meeste bedrijven en marketingbureaus is resultaat een bepaald percentage stijging in het aantal bezoekers en conversies, waardoor je je investering terugverdient.
Veel bedrijven focussen zich op één vaste set van enkele zoektermen, waarbij het doel is om daarop een nummer 1 positie in Google te krijgen. Daarbij wordt niet gekeken naar het bredere plaatje van de groei van het bedrijf en conversies vanuit SEO. In de huidige zoekresultaten van Google is het focussen op slechts een aantal zoektermen achterhaald. Je doelgroep zoekt met veel meer verschillende soorten zoektermen ten opzichte van enkele jaren geleden.
Natuurlijk zijn er nog zoektermen die veel zoekvolume bevatten, en daardoor ook veel concurrentie, maar steeds vaker worden er zoektermen bestaande uit meerdere woorden gebruikt. Wanneer je je SEO resultaat af zou moeten aan de hand van zoekwoordposities op zoektermen met een hoog zoekvolume, mis je de resultaten op deze belangrijke aanvullende zoektermen.
Bovendien hoeven zoektermen met veel zoekvolume je niet per se veel conversies op te leveren. Er zijn tal van voorbeelden waarbij een website enorm veel bezoekers krijgt, maar doordat de bezoekers nog niet gereed zijn voor het doen van een conversie wordt er niets verdiend.
SEO resultaat is dus het resultaat waarmee jij je investering in SEO terugverdient. Denk daarom goed na over welke bedrijfsdoelstellingen jij hebt en stel daar je SEO doelstellingen op af.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden.
Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet. Google heeft een video gemaakt met tips over het inhuren van een SEO bureau of SEO specialist, waarbij een schatting wordt gegeven van de tijdsduur voor SEO resultaat (minuut 1:35).
Volgens Google zal het 4 tot 12 maanden duren voordat je resultaat begint te zien binnen een SEO traject. De kans is groot dat je wilt dat dingen sneller gaan, maar ook Google geeft aan dat SEO tijd nodig heeft.
Een periode van 4 maanden tot wel een jaar klinkt misschien niet prettig. Het is echter niet zo dat elke website pas na een jaar resultaat zal zien. Er zijn diverse variabelen, die van invloed zijn op de tijdsduur voor het verkrijgen van SEO resultaat. Dit zijn onder andere:
Over het algemeen moet je rekening mee houden dat de eerste maanden in het teken staan van het opstarten van het SEO traject en het implementeren van de eerste optimalisaties. In de meeste gevallen is het niet ongewoon dat content creatie pas na 2 tot 3 maanden een onderdeel wordt van de strategie.
Een SEO traject bestaat uit diverse onderdelen, zoals een technische analyse, een content analyse, een analyse van je concurrenten en veel technische SEO werkzaamheden. Om te monitoren waar je SEO bureau mee bezig is of mee bezig gaat, is het belangrijk om inzicht te hebben in de planning en het tijdspad hiervoor.
Bovendien kun je er dan ook met je interne organisatie voor zorgen dat de analyses en optimalisaties efficiënt worden uitgevoerd en doorgevoerd. Er zijn diverse zaken die invloed hebben op de snelheid van het resultaat, deze nemen wij hieronder met je door.
Hieronder vallen:
Het schrijven en publiceren van goede content kost nou eenmaal tijd. Vervolgens kost het Google ook tijd om deze content als kwalitatief te zien en jou, door middel van meerdere stukken content die gepubliceerd worden, topic authority te geven binnen jouw branche.
Nadat de content is gepubliceerd, moet je de content op de juiste manier onder de aandacht brengen bij je doelgroep. Het maakt voor je posities verschil of je wel of geen kwalitatieve backlinks verkrijgt naar je content.
Om ervoor te zorgen dat Google je als autoriteit gaat zien, is het niet belangrijk zo snel en zoveel mogelijk content te publiceren. Je hoeft dus geen bureau in de arm te nemen die elke dag content stukken voor je schrijft. Ga daarentegen voor kwaliteit.
Je content moet zo geschreven en opgesteld zijn, dat de content ook daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft voor je bezoekers. Door je content als een expert te schrijven, laat je aan Google zien dat jij een autoriteit bent binnen jouw vakgebied.
De kans is aannemelijk dat je top concurrenten ook, al een lange tijd, met SEO bezig zijn. Het is dus niet gemakkelijk om snel van je concurrenten te winnen. Kijk daarom goed naar je concurrenten en onder andere de kwaliteit van hun content. Kun je iets ontdekken waar zij steken laten vallen? Speel daar dan op in.
Wanneer jij alles op het gebied van SEO goed doet en je concurrent ook, kan het soms lastig zijn om resultaat te behalen. Dit kan dus een grote invloed hebben op de snelheid waarmee je resultaat zult zien.
Belangrijk is om je concurrenten goed in de gaten te houden en te monitoren hoe zij vindbaar zijn. In de meeste keyword trackers zitten mogelijkheden om ook je concurrenten te monitoren, wij raden je aan om dit te doen.
Van grote invloed op het resultaat is de snelheid waarmee wijzigingen moeten worden doorgevoerd. Wanneer na de oplevering van een technische analyse de belangrijke SEO issues pas na 3 maanden worden doorgevoerd, heeft dat ook impact op de snelheid van het resultaat.
Belangrijke optimalisaties moeten idealiter zo snel mogelijk worden doorgevoerd. Dit is natuurlijk afhankelijk van interne en externe capaciteit. Zo is er vaak development capaciteit nodig voor technische optimalisaties. Soms lijkt het alsof de impact van wijzigingen minimaal zijn, maar kleine optimalisaties kunnen een groot verschil maken. Zeker als je concurrenten ook bezig zijn om hun websites te optimaliseren.
Belangrijk is om te onthouden dat het tijd nodig heeft voordat Google de wijzigingen verwerkt. Dit duurt vaak op zijn minst een aantal weken. Google zal de pagina’s op je website opnieuw moeten crawlen en vervolgens opnieuw moeten verwerken in de indexatie.
Het grootste obstakel voor het implementeren van SEO adviezen en optimalisaties is voor veel bedrijven de interne capaciteit. SEO werkt het beste wanneer je gehele bedrijf betrokken is, of in ieder geval op de hoogte is, van het SEO traject. Hierdoor kan iedereen de benodigde bijdrage en capaciteit leveren en ontstaat er geen opeenstapeling van uit te voeren optimalisaties, waardoor de snelheid van het resultaat ook flink vertraagd wordt.
Het is, helaas, een feit dat het beschikbare budget ook invloed heeft op de snelheid van SEO resultaat. Met een hoger budget kun je meer uren inzetten om SEO werkzaamheden uit te voeren, wat ervoor zal zorgen dat werkzaamheden en optimalisaties sneller uitgevoerd worden.
Het is niet zo dat een hoger budget een garantie is voor hogere posities, maar het zorgt er wel voor dat werkzaamheden sneller worden uitgevoerd. Vaak zorgt dit ervoor je sneller resultaat ziet van de campagnes.
Uiteindelijk is een zo hoog mogelijk budget voor een SEO traject niet altijd de beste oplossing. Het is allereerst belangrijk om te kijken wat je doelstellingen voor een SEO traject zijn. Op basis van deze doelstellingen en de marges die je daarop zult draaien, kun je een budget opstellen. Zo realiseer je meer waarde voor de investering die je doet.
Al met al is het SEO resultaat afhankelijk van veel verschillende factoren, wat ervoor zorgt dat je niet direct resultaat zult zien. Je bent afhankelijk van externe partijen, de interne organisatie én Google
Belangrijk om te onthouden is dat SEO niet een eenmalige aangelegenheid is. Je kunt je website niet eenmalig optimaliseren, waarna alles goed staat en geoptimaliseerd is. SEO is een doorlopend proces, waarbij je continu tot het uiterste moet gaan om de juiste gebruikerservaring te leveren.
Wanneer je goed resultaat wilt behalen, is het van belang dat je niet stopt op het moment dat je het eerste resultaat ziet. Zodra je dit doet, zal je concurrentie je binnen afzienbare tijd inhalen.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.