Het belang van een XML-sitemap

Het hebben van een XML-sitemap is sterk aan te raden, om de indexatie van je website te verbeteren. Gary Illyes heeft al verschillende keren aangegeven dat een XML-sitemap de op een na belangrijkste bron is om content op je website te ontdekken.

Betere indexering van je content

Wanneer je geen sitemap hebt, moeten zoekmachines je site ‘blind’ verkennen, wat kan leiden tot het ontbreken van belangrijke pagina’s in de index. Een XML-sitemap zorgt ervoor dat zoekmachines geen enkele belangrijke pagina over het hoofd zien. Vooral voor grote websites of websites met een complexe structuur is een XML-sitemap onmisbaar.

Snellere indexatie van content

Een XML-sitemap helpt zoekmachines om nieuwe en bijgewerkte content sneller te ontdekken. In plaats van alle pagina’s te moeten bezoeken via je interne links, zorgt een XML-sitemap ervoor dat zoekmachines beter zien wat er is bijgewerkt. Dit zorgt ervoor dat bijgewerkte content sneller wordt verwerkt in zoekmachines.

De verschillende soorten XML-sitemaps

Een XML-sitemap gaat niet uitsluitend over een sitemap voor pagina’s op je website. Er bestaan verschillende soorten XML-sitemaps. De vier belangrijkste soorten sitemaps zijn:

1
Standaard XML-sitemaps

Dit zijn de meest voorkomende sitemaps, die de basispagina’s van je website bevatten. Ze zijn essentieel voor elke website en bevatten URL’s naar je hoofdpagina’s, blogposts, productpagina’s, en meer. Deze sitemap zorgt ervoor dat zoekmachines de structuur van je site begrijpen en alle belangrijke content kunnen vinden en indexeren.

2
Sitemaps voor afbeeldingen

Voor websites met een aanzienlijke hoeveelheid visuele content zijn afbeeldingssitemaps cruciaal. Ze helpen zoekmachines bij het vinden en indexeren van afbeeldingen op je site. Dit is vooral belangrijk voor sites waar afbeeldingen een centrale rol spelen, zoals e-commerce sites, portfolio’s, of nieuwswebsites.

3
Sitemaps voor video’s

Als je website videocontent bevat, is een videositemap een must. Deze sitemap helpt zoekmachines bij het vinden en indexeren van video’s op je site. Dit is vooral nuttig voor het verbeteren van de zichtbaarheid van je video’s in zoekmachines en helpt bij het aantrekken van meer verkeer via videozoekopdrachten.

4
Google News-sitemaps

Google News-sitemaps zijn cruciaal voor websites die regelmatig nieuwsberichten publiceren, zoals nieuwsportalen of blogs met regelmatige updates. Deze sitemaps zorgen ervoor dat nieuwsartikelen sneller in Google News en andere zoekresultaten opgenomen worden.

Hoe ziet een XML-sitemap eruit?

Een XML-sitemap zit technisch vrij simpel in elkaar. Het bestaat uit een <urlset> tag, met daarin <url> tags. Deze URL tags bevatten de URL ( een <loc> tag) en eventuele andere informatie, zoals een <lastmod> tag. Een voorbeeld van een XML-sitemap:

De inhoud van een XML-sitemap

Een effectieve XML-sitemap bevat niet alleen URL’s, maar ook aanvullende informatie zoals:

  1. Lastmod tag: deze tag geeft aan wanneer de pagina voor het laatst is bijgewerkt. Dit helpt zoekmachines te begrijpen welke pagina's recent zijn gewijzigd.
  2. Prioriteit van pagina's: hoewel dit niet noodzakelijk is, helpt deze tag zoekmachines te begrijpen welke pagina's je als belangrijkst beschouwt.
  3. Changefreq tag: deze tag geeft aan hoe vaak de inhoud van de pagina waarschijnlijk zal veranderen.

Best practices voor XML-sitemaps

Bij het opstellen of genereren van een XML-sitemap zijn er een aantal best practices waar je rekening mee moet houden:

  • Zorg ervoor dat je alle indexeerbare pagina’s in de XML-sitemap toevoegt.
  • De XML-sitemap moet enkel indexeerbare pagina’s bevatten, voeg dus geen pagina’s met een noindex-tag of canonicalized pagina's toe.
  • De XML-sitemap moet met UTF-8 encoded zijn.
  • Er moeten enkel URL’s instaan met een 200 statuscode, vermijd dus redirects en pagina’s die niet meer werken.
  • Een XML-sitemap mag maximaal 50.000 URL’s groot zijn. Heb je meer URL’s? Deel het dan op in meerdere sitemaps.
  • Voeg een verwijzing naar de sitemap toe vanuit je robots.txt-bestand.
  • Dien je sitemap in via Google Search Console.
  • Heb je meerdere sitemaps? Maak dan een XML-sitemap aan waarin al je andere XML-sitemaps zijn opgenomen.

Door het opvolgen van deze best practices crawlen zoekmachines je website beter en zullen ze content sneller indexeren.

Hoe maak je een XML-sitemap aan?

Nu je weet hoe een XML-sitemap in elkaar zit en waar je rekening mee moet houden, is het tijd ome en XML-sitemap aan te maken. De meeste CMS’en bevatten een optie waarmee een XML-sitemap automatisch wordt aangemaakt. Daaronder vallen systemen als Lightspeed, Shopify, Framer en Craft CMS. Toch komt het geregeld voor dat je een plugin of app moet installeren of, met name bij maatwerk systemen, een XML-sitemap moet laten genereren.

Voor WordPress-gebruikers

Wanneer je gebruikmaakt van WordPress zijn er verschillende goede WordPress plugins voor het aanmaken van een XML-sitemap. Volg de onderstaande stappen:

  • Installeer een SEO-plugin, zoals Yoast SEO, All in One SEO Pack of RankMath.
  • Controleer de XML-sitemap instellingen en stel deze in wanneer dat nog nodig is.
  • Zorg ervoor dat alle pagina’s die je niet in de index wilt hebben, voorzien zijn van een noindex tag.

Voor niet-WordPress sites

Afhankelijk van het CMS dat je gebruikt, is de sitemap al automatisch aangemaakt. Is dat nog niet zo? Volg dan de onderstaande stappen:

  • Stel handmatig een XML-sitemap op, ontwikkel een XML-sitemap generator of maak gebruik van een online generator.
  • Voeg de sitemap toe aan je website of op je server.
  • Voeg een verwijzing toe vanuit het robots.txt-bestand naar je sitemap.

Het indienen van je sitemap bij zoekmachines

Nadat je je XML-sitemap hebt gemaakt, is het belangrijk om deze in te dienen bij zoekmachines zoals Google. Dit doe je via Google Search Console. Door een sitemap in te dienen, geef je zoekmachines inzicht in de structuur van je site en zorg je voor een snellere en betere indexatie van je content

Om je sitemap bij Google Search Console in te dienen volg je de onderstaande stappen:

  1. Ga naar Google Search Console.
  2. Klik op “Sitemaps” in het linkermenu.
  3. Vul de URL(‘s) van je sitemap in en verstuur ze.
  4. Google verwerkt de XML-sitemap, dit duurt enkele minuten tot een aantal dagen.
  5. Er wordt een groene melding met “Succesvol” getoond als Google je sitemap heeft verwerkt.

Nadat je de URL’s hebt ingediend hoef je niets meer te doen. Bij het crawlen van je website, bezoekt Google de sitemaps.

Veelgestelde vragen over XML-sitemaps

Moet elke website een XML-sitemap hebben?

Het is aan te raden om een XML-sitemap aan je website toe te voegen, maar niet voor elke website is dit noodzakelijk. Is je website kleiner dan 500 pagina’s? Dan is het volgende de documentatie van Google niet noodzakelijk om een XML-sitemap aan te maken. Toch raden wij het toevoegen van een XML-sitemap aan, om crawlers beter te helpen.

Verbeterd een XML-sitemap mijn vindbaarheid?

Een XML-sitemap zorgt er niet direct voor dat je vindbaarheid verbeterd. Het is een manier voor crawlers om de content op je website te ontdekken en beter op de hoogte te zijn van wat er is aangepast. XML-sitemaps zijn vanwege hun meerwaarde voor crawlers onderdeel van zoekmachine optimalisatie.

Moet ik mijn sitemap bijwerken?

Heb je pagina’s aan je website toegevoegd? Dan is het van belang dat de nieuwe indexeerbare pagina’s ook in de XML-sitemap komen te staan. Ook als je gebruikmaakt van tags, zoals de <lastmod> tag, is het van belang dat je de data bijwerkt.

Moet elke pagina in een sitemap staan?

Alleen de indexeerbare pagina’s moeten in een sitemap staan. Pagina’s met de HTTP statuscodes 3xx, 4xx en 5xx moeten dus niet in een sitemap worden toegevoegd.

Is een HTML sitemap hetzelfde als een XML-sitemap?

Een HTML sitemap is niet hetzelfde als een XML-sitemap. Het doel van een HTML sitemap is om een overzichtspagina voor gebruikers te maken, terwijl een XML-sitemap bedoeld is voor crawlers.

Het wordt aangeraden om een XML-sitemap aan te maken voor crawlers. John Mueller geeft bovendien aan dat een HTML sitemap een teken is dat je navigatiestructuur niet goed is, wanneer er een noodzaak is voor een HTML sitemap. Ons advies is daarom om geen aandacht te besteden aan een HTML sitemap, maar de focus te leggen op een XML-sitemap en een goede websitestructuur.

Is mijn sitemap geldig?

Er zijn verschillende tools om de geldigheid van je XML-sitemap te controleren. Google geeft de geldigheid in Google Search Console aan, maar je kunt ook gebruikmaken van een online XML-sitemap validator.

#BBD0E0
»

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking