Complete handleiding voor zoekmachine vriendelijke URLs

Technische SEO

19 augustus 2019 • 5 minuten leestijd

Handleiding voor zoekmachine vriendelijke URLs

Zoekmachine optimalisatie en technische SEO draait soms om de kleinste onderdelen zoals de URL. Google houdt van leesbare URLs en wij ook. Een SEO-vriendelijke URL is belangrijker dan je denkt, wij leggen je uit hoe je een goede URL opbouwt.

Wat is een URL?

URL is een afkorting voor Universal Resource Locator. In de URL staat beschreven wat de locatie is van een document of webpagina.

De anatomie van een URL

Opbouw van een zoekmachine vriendelijke URL-structuur

Een URL heeft verschillende onderdelen, op basis van het bovenstaande voorbeeld zijn dit:

Protocol: https://

Subdomein: www.

Domein: voorbeeld.nl

Directory: over

Pagina: smartranking

Parameter: ?teamlid=

Fragment: laurens

Wat is een zoekmachine vriendelijke URL?

Google zegt het volgende: een zoekmachine vriendelijke URL is kort, beschrijvend, leesbaar en consistent. De structuur van de URL moet logisch zijn.

Vanaf moment één is het belangrijk om goed na te denken over deze structuur. Denk bij het opbouwen van je URLs na over welke content je hebt en gaat plaatsen en schematiseer dit. Zo zorg je voor een logische structuur van jouw URLs en zorg je ervoor dat je URLs voor je zoekmachine optimalisatie geoptimaliseerd zijn.

Waar moet ik rekening mee houden voor een zoekmachine vriendelijke URL?

De URL moet leesbaar, kort, beschrijvend en consistent zijn. Maar waar moet je precies op letten? Dit vertellen we je graag punt per punt:

Beschrijvende en leesbare URL

Een URL is leesbaar en beschrijvend wanneer een bezoeker aan de hand van de URL kan opmaken waarover de pagina gaat. Een zoeker is sneller geneigd te klikken op leesbare en beschrijvende URLs in de zoekresultaten.

Voorbeeld van een goede URL:

https://www.voorbeeld.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie 

Voorbeeld van een slechte URL:

https://www.voorbeeld.nl/blog/diensten/zoek-opti-id=7642

Zoekwoorden in de URL

Plaats altijd één of twee belangrijke zoekwoorden in de URL. Zoekmachines begrijpen dan beter waarover de pagina gaat. Stop de URL niet vol met zoekwoorden. Dit valt onder de noemer: over-optimization. De URL wordt dan onnodig lang en onleesbaar.

Pas hier dus mee op. Google straft dit af en bovendien draagt het niet bij aan de leesbaarheid van je URL.

Grammatica in de URL

Hoewel grammatica een discussiepunt is, zegt de meerderheid van de SEO-specialisten dat grammatica er niet toe doet in URLs. Maar een URL met slechte grammatica of spellingsfouten is natuurlijk minder leesbaar.

Voorbeeld van een goede URL:

https://www.voorbeeld.nl/zoekmachine-optimalisatie/

Voorbeeld van een slechte URL:

https://www.voorbeeld.nl/zoekmachine-optimalizatie/

Gebruik geen parameters in de URL

Parameters in de URL kun je niet altijd vermijden, maar doe dit wel waar het mogelijk is. Parameters hebben geen meerwaarde voor bezoekers en ook niet voor Google. Ze geven geen context aan een URL en veroorzaken soms ook duplicate content.

Voorbeeld van een foute URL:

https://www.voorbeeld.nl/index?product=123 

Voorbeeld van een goede URL:

https://www.voorbeeld.nl/product-seo

Gebruik koppeltekens in de URL

Maak gebruik van het koppelteken (-) om woorden in de URL van elkaar te scheiden. Ondanks dat (_) underscores leesbaar zijn voor zoekmachines, leest dit niet makkelijk voor een bezoeker. Bovendien is de kans op typefouten groter.

Houd URLs kort

Een lange URL is een slechte URL. Probeer URLs altijd zo kort mogelijk te maken. Lange URLs zijn minder leesbaar voor zowel Google als de bezoeker.

Als vuistregel kun je aanhouden dat een URL niet langer moet zijn dan 5 woorden. Een pagina met een te lange URL krijgt van Google minder waarde en zal dus ook iets minder hoog in de zoekresultaten komen te staan.

Voorbeeld van een slechte URL:

https://www.voorbeeld.nl/het-beste-zoekmachine-optimalisatie-traject-vind-je-bij-ons

Voorbeeld van een goede URL:

https://www.voorbeeld.nl/zoekmachine-optimalsatie-smartranking

Wees consistent met de URLs

Bedenk eerst welke content je hebt voordat je URLs gaat opbouwen.

Heb je een diensten sectie en blog sectie? Maak hier dan gebruik van.

Bedenk goed hoe je de URLs wil opbouwen, zodat ze logisch zijn. Bovenal: blijf consistent.

Voorbeeld goede URL:

https://www.voorbeeld.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie

Voorbeeld slechte URL:

https://www.voorbeeld.nl/blog/diensten/zoekmachine

Groepeer alle URLs

Een korte URL is een goede URL. Maar hoe maak je een URL kort? Wij raden je aan om URLs altijd te groeperen door middel van directories.

Heb je een grote website? Dan kun je deze vaak niet organiseren met één directory. Gebruik dan sub-directories om alles te ordenen. Gebruik wel zo min mogelijk directories en korte directory namen voor de URLs.

Voorbeeld goede URLs:

https://www.voorbeeld.nl/diensten/SEO

Voorbeeld slechte URLs:

https://www.voorbeeld.nl/diensten-die-wij-aanbieden/zoekmachine-optimalisatie

De Informatie Architectuur

De informatie architectuur is een belangrijk onderdeel hiervan. Dit maakt onder andere duidelijk welke relatie bestaat tussen pagina’s. En je vertelt welke directories een URL moet krijgen.

Werk je deze structuur uit? Dan heb je direct duidelijkheid voor iedereen. Daarnaast dwing je jezelf goed na te denken over alle URLs, maar ook voor de toekomst.

Heb je vanaf moment één alles goed uitgewerkt? Dan hoef jij geen 301 redirects in de toekomst te gebruiken. Immers, jouw URLs zijn al goed gegroepeerd.

Fragmenten in URLs

Je zet fragmenten in om naar een bepaalde sectie van de pagina te gaan. Een voorbeeld hiervan is:

https://www.voorbeeld.nl/team/#laurens 

De # is het fragment en de fragment identifier is laurens in dit voorbeeld. Onze tip is: gebruik fragmenten niet teveel en zorg dat deze leesbaar zijn.

Hoofdletters in URLs

URLs zijn hoofdlettergevoelig. Dit betekent dat:

https://www.voorbeeld.nl/VOORBEELD 

en

https://www.voorbeeld.nl/voorbeeld

als twee verschillende URLs worden gezien. Gebruik alleen kleine letters in je URL. Zo voorkom je typefouten, duplicate content en de indexatie van meerdere URLs.

Een trailing slash of niet?

Kies van te voren of je een slash aan het einde van de URL wilt of niet (de trailing slash). Wil je graag een URL met slash? Redirect dan alle URLs zonder slash met een 301 redirect naar de URL met slash aan het einde. En dit werkt omgekeerd net zo. Zo voorkom je een trailing slash issue en voorkom je duplicate content.

Extensies of niet?

Je kunt ervoor kiezen om een URL een extensie te geven. Zoals:

  • .php
  • .html
  • .aspx

Toch neem je hiermee een risico. Ga je migreren in de toekomst? Dan wordt de SEO migratie complexer en riskant. Bovendien maak je een URL onnodig langer, staat het minder netjes en vergroot je de kans op typefouten.

Het maken van links

URLs worden ook gebruikt voor het maken van links. Je kunt naar een pagina linken met een relatieve url of een absolute url. Een relatieve url is een URL die niet naar het protocol, subdomein en domein verwijst. Bijvoorbeeld: /over-ons/team/ 

Een absolute URL verwijst naar de volledige URL inclusief protocol, subdomein en domein verwijzingen bijvoorbeeld: https://www.smartranking/over-ons/team/

We raden aan om naar relatieve URLs te linken. Wanneer je van domein verandert, hoef je op die manier niet alle links te veranderen. Let wel op: het is niet aan te raden om relatieve URLs in te zetten als canonical URL.

Wil je een bepaalde URL gebruiken als backlink voor bijvoorbeeld een PR-bericht of een linkbuilding campagne? Gebruik dan de volledige URL die Google moet indexeren en geen URL met een redirect of canonical tag naar een andere pagina.

Wees consistent en schematiseer van te voren

Het mag duidelijk zijn dat je bovenal consistent moet zijn. Denk vanaf moment één goed na, plan je content en stel op basis daarvan je URL-structuur op. Zo voorkom je dat je in de toekomst onnodige 301 redirects hoeft in te stellen.

Jarik Oosting - eigenaar SEO bureau SmartRanking

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Jarik is SEO consultant bij en eigenaar van SmartRanking. Met ruim 9 jaar SEO-ervaring helpt hij samen met het team SEO specialisten van SmartRanking bedrijven van klein tot groot beter vindbaar te worden. Jarik is onder andere bekend van publicaties bij IMU, Mediaweb, NOM, Slagter Media en ReneGreve.