Zoekmachine optimalisatie en technische SEO draait soms om de kleinste onderdelen zoals de URL. Google houdt van leesbare URL’s en wij ook. Een SEO-vriendelijke URL is belangrijker dan je denkt, wij leggen je uit hoe je een goede URL opbouwt.
URL is een afkorting voor Universal Resource Locator. In de URL staat beschreven wat de locatie is van een document of webpagina.
Een URL heeft verschillende onderdelen, op basis van het bovenstaande voorbeeld zijn dit:
Protocol: https://
Subdomein: www.
Domein: voorbeeld.nl
Directory: over
Pagina: smartranking
Parameter: ?teamlid=
Fragment: laurens
Google zegt het volgende: een zoekmachine vriendelijke URL is kort, beschrijvend, leesbaar en consistent. De structuur van de URL moet logisch zijn.
Vanaf moment één is het belangrijk om goed na te denken over deze structuur. Denk bij het opbouwen van je URL’s na over welke content je hebt en gaat plaatsen en schematiseer dit. Zo zorg je voor een logische structuur van jouw URL’s en zorg je ervoor dat je URL’s voor je zoekmachine optimalisatie geoptimaliseerd zijn.
De URL moet leesbaar, kort, beschrijvend en consistent zijn. Maar waar moet je precies op letten? Dit vertellen we je graag punt per punt:
Een URL is leesbaar en beschrijvend wanneer een bezoeker door de URL begrijpt waarover de pagina gaat. Een zoeker is sneller geneigd te klikken op leesbare en beschrijvende URL’s in de zoekresultaten.
Voorbeeld van een goede URL:
https://www.voorbeeld.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatieÂ
Voorbeeld van een slechte URL:
https://www.voorbeeld.nl/blog/diensten/zoek-opti-id=7642
Plaats altijd één of twee belangrijke zoekwoorden in de URL. Zoekmachines begrijpen dan beter waarover de pagina gaat. Stop de URL niet vol met zoekwoorden. Dit valt onder de noemer: over-optimization. De URL wordt dan onnodig lang en onleesbaar.
Pas hier dus mee op. Google straft dit af en bovendien draagt het niet bij aan de leesbaarheid van je URL.
Hoewel grammatica een discussiepunt is, zegt de meerderheid van de SEO specialisten dat grammatica er niet toe doet in URL’s. Maar een URL met slechte grammatica of spellingsfouten is natuurlijk minder leesbaar.
Voorbeeld van een goede URL:
https://www.voorbeeld.nl/zoekmachine-optimalisatie/
https://www.voorbeeld.nl/zoekmachine-optimalizatie/
Parameters in de URL kun je niet altijd vermijden, maar doe dit wel waar het mogelijk is. Parameters hebben geen meerwaarde voor bezoekers en ook niet voor Google. Ze geven geen context aan een URL en veroorzaken soms ook duplicate content.
Voorbeeld van een foute URL:
https://www.voorbeeld.nl/index?product=123Â
https://www.voorbeeld.nl/product-seo
Maak gebruik van het koppelteken (-) om woorden in de URL van elkaar te scheiden. Ondanks dat (_) underscores leesbaar zijn voor zoekmachines, leest dit niet makkelijk voor een bezoeker. Bovendien is de kans op typefouten groter.
(-)
(_)
Een lange URL is een slechte URL. Probeer URL’s altijd zo kort mogelijk te maken. Lange URL’s zijn minder leesbaar voor zowel Google als de bezoeker.
Als vuistregel kun je aanhouden dat een URL niet langer moet zijn dan 5 woorden. Een pagina met een te lange URL krijgt van Google minder waarde en zal dus ook iets minder hoog in de zoekresultaten komen te staan.
https://www.voorbeeld.nl/het-beste-zoekmachine-optimalisatie-traject-vind-je-bij-ons
https://www.voorbeeld.nl/zoekmachine-optimalsatie-smartranking
Bedenk eerst welke content je hebt voordat je URL’s gaat opbouwen.
Heb je een diensten sectie en blog sectie? Maak hier dan gebruik van.
Bedenk goed hoe je de URL’s wil opbouwen, zodat ze logisch zijn. Bovenal: blijf consistent.
Voorbeeld goede URL:
https://www.voorbeeld.nl/diensten/zoekmachine-optimalisatie
Voorbeeld slechte URL:
https://www.voorbeeld.nl/blog/diensten/zoekmachine
Een korte URL is een goede URL. Maar hoe maak je een URL kort? Wij raden je aan om URL’s altijd te groeperen door middel van directories.
Heb je een grote website? Dan kun je deze vaak niet organiseren met één directory. Gebruik dan subdirectory’s om alles te ordenen. Gebruik wel zo min mogelijk directories en korte directory namen voor de URL’s.
Voorbeeld goede URL’s:
https://www.voorbeeld.nl/diensten/SEO
Voorbeeld slechte URLs:
https://www.voorbeeld.nl/diensten-die-wij-aanbieden/zoekmachine-optimalisatie
De informatiearchitectuur is een belangrijk onderdeel hiervan. Dit maakt onder andere duidelijk welke relatie bestaat tussen pagina’s. En je vertelt welke directories een URL moet krijgen.
Werk je deze structuur uit? Dan heb je direct duidelijkheid voor iedereen. Daarnaast dwing je jezelf goed na te denken over alle URL’s, maar ook voor de toekomst.
Heb je vanaf moment één alles goed uitgewerkt? Dan hoef jij geen 301 redirects in de toekomst te gebruiken. Jouw URL’s zijn dan al goed gegroepeerd.
Je zet fragmenten in om naar een bepaalde sectie van de pagina te gaan. Een voorbeeld hiervan is:
https://www.voorbeeld.nl/team/#laurensÂ
De # is het fragment en de fragment identifier is laurens in dit voorbeeld. Onze tip is: gebruik fragmenten niet teveel en zorg dat deze leesbaar zijn.
#
laurens
URL’s zijn hoofdlettergevoelig. Dit betekent dat:
https://www.voorbeeld.nl/VOORBEELDÂ
en
https://www.voorbeeld.nl/voorbeeld
als twee verschillende URL’s worden gezien. Gebruik alleen kleine letters in je URL. Zo voorkom je typefouten, duplicate content en de indexatie van meerdere URL’s.
Kies van tevoren of je een slash aan het einde van de URL wilt of niet (de trailing slash). Wil je graag een URL met slash? Redirect dan alle URL’s zonder slash met een 301 redirect naar de URL met slash aan het einde. En dit werkt omgekeerd net zo. Zo voorkom je een trailing slash issue en voorkom je duplicate content.
Je kunt ervoor kiezen om een URL een extensie te geven. Zoals:
Toch neem je hiermee een risico. Ga je migreren in de toekomst? Dan wordt de SEO migratie complexer en riskant. Bovendien maak je een URL onnodig langer, staat het minder netjes en vergroot je de kans op typefouten.
URL’s worden ook gebruikt voor het maken van links. Je kunt naar een pagina linken met een relatieve url of een absolute url. Een relatieve url is een URL die niet naar het protocol, subdomein en domein verwijst. Bijvoorbeeld: /over-ons/team/Â
/over-ons/team/Â
Een absolute URL verwijst naar de volledige URL inclusief protocol, subdomein en domein verwijzingen bijvoorbeeld: https://www.smartranking/over-ons/team/
https://www.smartranking/over-ons/team/
We raden aan om naar relatieve URL’s te linken. Wanneer je van domein verandert, hoef je op die manier niet alle links te veranderen. Let wel op: het is niet aan te raden om relatieve URL’s in te zetten als canonical URL.
Wil je een bepaalde URL gebruiken als backlink voor bijvoorbeeld een persbericht of een linkbuilding campagne? Gebruik dan de volledige URL die Google moet indexeren en geen URL met een redirect of canonical tag naar een andere pagina.
Het mag duidelijk zijn dat je bovenal consistent moet zijn. Denk vanaf moment één goed na, plan je content en stel op basis daarvan je URL-structuur op. Zo voorkom je dat je in de toekomst onnodige 301 redirects hoeft in te stellen.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.