In dit artikel geven wij je een aantal (gecombineerde) UX en SEO tips, die zullen bijdragen aan:

  • Het verhogen van de tijd die bezoekers op je website besteden (sessieduur).
  • Het verbeteren van de laadsnelheid.
  • Het verlagen van de bounce rate.

Het verhogen van de sessieduur

Wanneer je aan de slag gaat met on-page SEO optimalisatie is het verhogen van de SEO KPI sessieduur een belangrijk vraagstuk. Het kan lastig zijn om een goede sessieduur van je website te bepalen, omdat deze sterk afhankelijk is van het type pagina en de zoekvraag van de gebruiker.

Wanneer een gebruiker op zoek is naar het antwoord op de vraag “Wie is de koning van Spanje” is het logisch dat deze vraag op één pagina al beantwoord wordt. Omdat deze gebruiker niet snel naar het menu op je website zal gaan is het van belang om aanvullende relevante content te tonen. Op die manier klikt de gebruiker alsnog door. Hieronder lichten we een aantal manieren uit, waarmee jij de sessieduur van je bezoekers kunt verhogen.

Manier 1: gebruik interne links voor aanvullende content

Het gebruikmaken van interne links heeft verschillende SEO voordelen. Met interne links geef je niet alleen SEO autoriteit door aan andere pagina’s, je helpt je bezoekers ook andere relevante pagina’s te ontdekken.

Door gebruik te maken van interne links voorkom je dat bezoekers wegklikken en van andere websites gebruikmaken. Wanneer je aan de slag gaat met interne links is het van belang dat je relevante pagina’s linkt door middel van een informatieve anchortekst, zoals een zoekwoord of de titel van een artikel.

Manier 2: beantwoord meerdere vragen op één pagina

Wanneer iemand op zoek is naar informatie over de koning van Spanje is de kans groot dat diegene meer wilt weten dan alleen zijn naam. Door aanvullende relevante content op één pagina te plaatsen beantwoord je meerdere vragen van de gebruiker.

Google waardeert een pagina met aanvullende content hoger dan een pagina die slechts één vraag beantwoord. Je helpt de gebruiker namelijk aan waardevolle informatie. Vaak worden pagina’s die meerdere vragen beantwoorden boven pagina’s gepositioneerd die slechts één vraag beantwoorden.

Manier 3: laat gerelateerde content zien

Wanneer het niet logisch is om meerdere vragen of artikelen op één pagina te plaatsen kun je linken naar gerelateerde content. Het linken naar gerelateerde content zie je vaak gebeuren op blogs en nieuwswebsites en is een slimme manier om je bezoekers door te laten klikken.

Ook voor webshops is het linken naar relevante producten een goede methode om, op basis van interesses of onderwerpen, meer producten te tonen. Grote webshops maken hier op slimme manieren gebruik van, zodat conversies en het aantal pagina’s per sessie verhoogd worden.

Wat vindt Google belangrijk?

Omdat gebruiksvriendelijkheid voor Google voorop staat is het hebben van interactie met een pagina belangrijk. Om de tijd op je website verder te optimaliseren kun je de volgende optimalisaties ook toepassen:

  1. Maak gebruik van een duidelijke navigatiestructuur, inclusief breadcrumbs.
  2. Stel je content zo op dat het te scannen is, maak dus gebruik van HTML headings.
  3. Schrijf alleen waardevolle content, laat overbodige stukken tekst dus weg.
  4. Voeg een zoekfunctie toe op je website.
  5. Maak gebruik van een vraag-antwoord structuur, zodat Google je in featured snippets kan laten zien.

Het optimaliseren van je laadsnelheid (en de bounce rate)

De bounce rate van een pagina is al sinds 2010 een ranking factor en heeft invloed op de positie van een pagina. Ook is de laadsnelheid sinds een aantal jaren een ranking factor. En dit zal steeds belangrijker worden door de mobile first index.

Een hoge bounce rate hoeft niet altijd erg te zijn. Wanneer je direct antwoord geeft op een zoekvraag, is het logisch dat een groter percentage bezoekers de website direct verlaat. De onderstaande technische SEO optimalisaties voor je laadsnelheid dragen bij aan een hogere conversie, hogere posities en een lagere bounce rate.

Maak gebruik van caching

Caching is één van de makkelijkste manieren om de laadsnelheid op je website te verhogen. Door browser caching in te schakelen zorg je ervoor dat browsers bestanden als afbeeldingen, JavaScripts en CSS opslaan. Dit heeft als resultaat dat pagina’s een stuk sneller laden.

Tip: bekijk ook alle handige SEO plugins voor WordPress.

Schakel GZIP compressie in

Door GZIP compressie in te schakelen worden bestanden, net als bij een .zip bestand, verkleind naar je browser verstuurd. Dit scheelt kostbare KB’s, waardoor een pagina sneller laadt. GZIP is onder andere in te stellen via de .htaccess van je website. Om te zien of jouw website al gebruikmaakt van GZIP compressie kun je gebruikmaken van deze GZIP compressie test tool.

Kies voor een snelle hostingprovider

Het is niet altijd makkelijk om een goede en snelle hostingprovider te vinden, maar dit is cruciaal voor je laadsnelheid. Wanneer je hostingprovider er lang over doet om data naar je browser te sturen gaat dit ten koste van je laadsnelheid.

Met name voor de Time to First Byte (de reactiesnelheid van een server) is een snelle hostingprovider van groot belang. Via onder andere Google PageSpeed kun je je website testen op serverreactietijd.

Gebruik een CDN

Door gebruik te maken van een CDN (Content delivery network) wordt de content van je website op lokale server gecached. Hierdoor wordt je content overal ter wereld snel geladen. Wanneer je je slechts op één regio of land richt met je website is dit van minder groot belang. Goede CDN’s zijn CloudFlare, Akamai en MaxCDN.

Comprimeer afbeeldingen

Een grote afbeelding zorgt ervoor dat je paginagrootte en laadtijd enorm toeneemt. Het is daarom belangrijk om de afbeeldingen op je pagina te comprimeren. De beste methode is het omzetten van alle afbeeldingen naar een WebP formaat, dat 30% tot 90% kleiner is dan een JPG of PNG afbeelding. Wanneer dat niet mogelijk is, kun je het beste de JPG en PNG afbeeldingen comprimeren via PhotoShop, Tiny PNG of JPEG Optimizer.

Comprimeer bestanden

Door bestanden te comprimeren reduceer je op een slimme manier de paginagrootte. Wanneer je de HTML, JavaScript en CSS bestanden van je website comprimeert worden witregels en comments uit de bestanden gehaald.

Dit heeft een grote impact op de totale grootte van deze bestanden, wat zich vertaald naar een betere paginasnelheid. Met onze CSS minify tool comprimeer je gemakkelijk CSS bestanden.

Tools om je laadsnelheid te analyseren

Om de snelheid van je website te analyseren en verbeterpunten inzichtelijk te maken kun je gebruikmaken van diverse gratis tools. De 3 tools die wij als SEO bureau aanraden hiervoor zijn:

  • Google PageSpeed Insights
  • GTMetrix
  • WebPageTest

Deze tools zullen ook direct aanbevelingen geven om de laadsnelheid van jouw website te optimaliseren.

Conclusie

UX-optimalisatie en zoekmachine optimalisatie zijn nauw met elkaar verbonden. Door je website op diverse vlakken te optimaliseren zorg je voor een betere vindbaarheid een betere gebruiksvriendelijkheid.

Uiteindelijk is dat ook waar het om draait, het bieden van een zo goed mogelijke website voor de bezoekers van je website. Met behulp van de bovenstaande tips kun je direct aan de slag gaan om jouw website verder te optimaliseren.

Wil je meer weten over technische SEO? Wellicht zijn deze artikelen interessant voor je:

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking