1 1. Bepaal de concurrenten die je wilt analyseren Het klinkt vanzelfsprekend om de websites waarmee je de gap inzichtelijk wilt krijgen te bepalen, maar vaak wordt hier te simpel over gedacht. Belangrijk is om de concurrenten die het grootste gat met je hebben of concurrenten met de grootste overlap in product- of dienstenaanbod bepalen. De โDomain Overviewโ functie van Semrush helpt je hierbij, maar soms geven andere tools nog betere inzichten. Voor het bepalen van de concurrenten kijken wij voornamelijk naar het Visibility Rating overzicht in SE Ranking.
2 2. De gap analyse uitvoeren Via het linkermenu in Semrush navigeer je gemakkelijk naar de โKeyword Gapโ functie. Vul hier jouw website in en een concurrent. Hoewel Semrush de optie biedt om tot vier concurrenten in te vullen, heeft het onze voorkeur om de analyse per concurrent uit te voeren. Dit omdat je dan meer controle hebt over de filtermogelijkheden. Wanneer je meerdere concurrenten invult en filtert op โCompetitors in Top 10โ, worden alleen de zoektermen getoond waarbij elke concurrent in de top 10 rankt. Dat is interessant om te weten, maar wij zijn vaker geรฏnteresseerd in zoektermen waar een van de concurrenten in de top 10 rankt. Dat hoeven dus niet per se alle concurrenten te zijn.
3 3. Filter de resultaten Voordat je exports maakt, is het ons advies om eerst de data in Semrush te filteren. Sluit bijvoorbeeld zoektermen uit, filter op specifieke zoektermen, filter op de positie van zoektermen van je concurrent en/of filter op de zoekintentie. Door in Semrush al te filteren, heb je een overzichtelijkere export.
4 4. Exporteer de data Hoewel je uit de interface van Semrush veel inzichten haalt en je planning of strategie kunt aanvullen, heeft het onze voorkeur om de data te exporteren. Hiervoor selecteren wij het โSharedโ overzicht en vervolgens exporteren we alle data.
5 5. Data filteren en actiepunten bepalen De geรซxporteerde data uploaden we in een Google Sheets bestand en filteren we meestal aan de hand van een set van filters of formules. Op deze manier zorgen we voor een duidelijk overzicht van relevante zoektermen, die de SEO consultant vervolgens vertaald naar concrete actiepunten.
Combineren met Google Ads data Om je prioritering nog beter inzichtelijk te krijgen, is het waardevol de uitkomsten te delen met Google Ads data. Via Google Sheets zet je met behulp van een VLOOKUP() formule je Google Ads omzet en klikken naast de zoektermen uit de keyword gap analyse. Zie je overlap? Dan ga je als eerste met die zoektermen en contentstukken aan de slag.
Kritisch kijken naar de relevantie In de praktijk zien we dat marketeers klakkeloos aan de slag gaan met de uitkomsten van de keyword gap analyse, om zo alles op alles te zetten voor het vergroten van de topicale autoriteit. Dit zorgt ervoor dat er geregeld content wordt gemaakt die totaal niet relevant is voor jouw website. Wees hier dus kritisch op, want content moet wel toegevoegde waarde hebben voor jouw doelgroep.
Filteren op zoekintentie Een keyword gap analyse resulteert meestal in een groot aantal zoektermen waar jij niet of minder goed op vindbaar bent. Het prioriteren hiervan is een uitdaging, waarbij het helpt om te focussen op zoektermen of groepen met zoektermen waarbij de gebruiker een transactionele zoekintentie heeft. Nadat je daarvoor alle actiepunten hebt uitgevoerd, ga je aan de slag met de zoektermen waarbij de gebruiker een andere intentie heeft.
Merknaam eruit filteren Wanneer je de data in Semrush filtert, is het ons advies om direct branded zoektermen van jezelf en je concurrent uit de data te filteren. Op deze manier reduceer je je dataset en vind je sneller de echt relevante zoektermen. Houdt hierbij rekening dat een bezoeker ook typefouten maakt in de merknaam. Zo wordt er via de queries โsmartrankingโ, โsmart rankingโ, โsmartrankโ en โsmart seoโ naar ons SEO bureau gezocht.
Kijk naar zoektermen waar je concurrent in de top 10 staat Afhankelijk van de grootte van je markt is het waarschijnlijk zo dat je honderden of duizenden zoektermen ziet waarop jouw concurrent wel rankt en jij niet. Daarbij laten SEO tools ook zoektermen zien waarop je concurrent buiten de top 10 rankt. Dit zijn in sommige gevallen goede inzichten, maar meestal zijn het zoektermen die niet relevant zijn. Daarom raden we aan om, zeker wanneer het gaat om duizenden zoektermen, enkel te kijken naar zoektermen waar je concurrent in de top 10 rankt. In tools als Semrush filter je hier eenvoudig op. Een andere mogelijkheid is om hierop te filteren in Google Sheets.
Internationale SEO SEO migratie B2B SEO Internationaal SEO-traject voor Payt Samen met het team van Payt werkt SmartRanking aan het verbeteren van de vindbaarheid en verkrijg...