Maak gebruik van pillar pages voor SEO

Algemene SEO

11 augustus 2020 • 5 minuten leestijd

Tijdens het schrijven en creëren van content voor je website wil je deze het liefst zo goed mogelijk structureren zodat alles makkelijk vindbaar is voor de lezer. Pillar pages helpen bij het organiseren van je content en daarnaast heeft het ook een positief effect op je SEO. Je werkt hiermee aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Dit is relevant voor de bezoeker, maar ook voor je zoekmachine optimalisatie. Wil jij weten hoe je pillar pages moet inrichten, wat evergreen content is en hoe je hiermee aan de slag kunt gaan? Lees dan gauw verder!

Creëer een duidelijke website structuur en optimaliseer de gebruikerservaring

Een optimale gebruikerservaring van een website zorgt ervoor dat de eindgebruiker langer op je website blijft, op een natuurlijke manier doorklikt en meer informatie tot zich neemt. Zo ontstaat er een grotere kans dat het uiteindelijke doel wordt behaald; de bezoeker wordt omgezet naar een klant. Voordat je dit bereikt, is een goede interne linkstructuur nodig. Door middel van het inrichten van pillar pages, kun je zorgen voor een duidelijke navigatie. Hiermee help je de bezoeker relevante content te vinden en verder te navigeren naar specifieke onderwerpen. 

 

Wat is een pillar page?

Of je nou een website hebt die gaat over ‘marketing’, ‘auto’s’ of iets lekkers als ‘taarten’, over sommige onderwerpen raak je simpelweg niet ‘uitgepraat’. Brede en algemene onderwerpen als deze zijn eigenlijk short tail zoekwoorden, met veel concurrentie op SEO gebied. Hier goed op scoren in de zoekresultatenpagina van zoekmachines (SERP) is moeilijk, maar pillar pages kunnen hier zeker bij helpen. Pillar pages behandelen namelijk specifieke thema’s die onder het hoofdonderwerp van jouw website vallen en hebben daarmee de functie als navigator. Het zijn vaak lange blogs of artikelen die elk aspect van het algemene onderwerp behandelen.

Pillar pages worden vaak ingericht om de gebruikerservaring van je website te optimaliseren. Stel je hebt een website over ‘taarten’, dan kun je pillar pages opstellen voor thema’s als ‘taart bakken’, ‘taart decoreren’, ‘taart recepten’, enz. Belangrijk is dat deze pagina’s overzichtelijk zijn en zorgen voor samenhang tussen de verschillende en onderliggende pagina’s. Vanuit pillar pages link je namelijk weer door naar nog diepere subonderwerpen. Deze subonderwerpen worden topic clusters genoemd. Dergelijke pagina’s geven je de ruimte om dieper op onderwerpen in te gaan.

    Waarom is een pillar page zo belangrijk?

    Een pillar page zou vanuit de homepage slechts met één klik te bereiken moeten zijn. Ze zorgen voor structuur en navigatie. Het is dan ook aan te raden een inhoudsopgave te integreren op dergelijke pagina’s. Dit zorgt er niet alleen voor dat de website beter geïndexeerd kan worden, maar ook dat deze betere resultaten behaald in de SERP. Ook het gebruik van links en backlinks zijn erg belangrijk. Je kunt hiermee namelijk doorlinken naar onderliggende pagina’s, waardoor je de bezoeker dieper in de website trekt. Dit zorgt voor een geoptimaliseerde gebruikerservaring. Ook zoekmachines hechten waarde aan structuur.  Zo prefereert Google websites met duidelijke hyperlinks en logisch gekoppelde content.

    Maar ook laat je met een pillar page zien dat je veel kennis hebt over een specifiek onderwerp. Pillar content is in theorie evergreen content, content wat eindeloos relevant blijft. Je werkt hiermee gelijk aan de autoriteit van je website, wat weer een positieve invloed kan hebben op backlink strategie en daarmee je domeinwaarde. Ook hecht een zoekmachine zoals Google waarde aan het hebben van pillar pages en zal jou daarom eerder erkennen als expert op het gebied van. Dit hangt erg nauw samen met de Google E-A-T update, waarmee Google jouw expertise, autoriteit en betrouwbaarheid meet.

    Wat is evergreen content?

    Als marketeer wil je kwalitatieve content realiseren en deze zo duidelijk mogelijk beschikbaar stellen. Het doel is dat deze content als waardevol en betrouwbaar wordt erkend door zoekmachines. Pillar pages bestaan uit zogeheten evergreen content. Dit is content wat niet dateert, aangezien het gaat over onderwerpen die relevant blijven. Denk hierbij aan een pillar page met content over “10 tips voor de beste appeltaart”. Zorg ervoor dat evergreen content wel altijd geüpdatet wordt. Volgens een onderzoek van Neil Patel, naar aanleiding van de Google Core update (2020), is te zien dat websites die hun content regelmatig updaten, een groei in hun traffic zagen, waarbij websites die dit niet of minimaal doen, een daling zagen in traffic.

    Effect van het dagelijks tot regelmatig updaten van content op pillar pages

    Pillar content VS cornerstone content

    In de praktijk zijn pillar en cornerstone content moeilijk te onderscheiden van elkaar. Beide content strategieën zijn namelijk:

    • ‘Longread’ content; een tekst van veel woorden, gemiddeld 5000 of meer
    • Het is ‘evergreen content’; content wat niet dateert en relevant blijft
    • Duidelijke navigatie middels een inhoudsopgave
    • De pagina bevat headers en subheaders
    • Er wordt gebruik gemaakt van rich media; afbeeldingen, video's, infographics enz. 
    • Makkelijk te vinden pagina’s vanuit de homepage

    In theorie worden pagina’s met cornerstone content de zogeheten hoekstenen van je website genoemd. Dit zijn de meest waardevolle pagina’s van je website. Je staat er bekend om en het is het fundament waarop overige pagina’s zijn gebouwd. Denk aan ‘blogs’, ‘FAQ’s’ en andere pagina’s met veel autoriteit en kwaliteit. Ook dit verschilt dus niet enorm van pillar pages. Het zit hem meer in de positionering van de term. 

    HubSpot, één van de belangrijkste en grootste spelers op het gebied van marketing tools, introduceerde pillar pages als content strategie en daarmee kreeg de term een naam in de wereld van online marketing; SEO in het specifiek. Zij omschrijven een pillar page als de basis van de onderliggende topic clusters. Een pillar page omvat dus alle aspecten van een specifiek thema. Het doel van een pillar page is dan ook het onderling verbinden van alle content op je website door gebruik van hyperlinks. Vanuit de pillar page ‘taart recepten’, vloeien er dus hyperlinks naar topic clusters als ‘red velvet cake recept’ of ‘appeltaart recept’.

    Voorbeeld van een pillar content met hyperlinks naar cluster content

    Wat is het verschil tussen een 10x pillar page en een resource pillar page?

    In de praktijk spreekt men over verschillende type pillar pages. De zogeheten 10x pillar pages zijn pagina’s waarbij voornamelijk wordt gelinkt naar eigen content. Dit is content wat niet gedownload hoeft te worden, maar juist direct leesbaar is voor zowel de bezoeker als een zoekmachine. Google kan zo bijvoorbeeld gelijk de content lezen en beoordelen. Om de bezoeker om te zetten naar een klant of lead, is het vaak wel gebruikelijk bij 10x pillar pages om de bezoeker de optie te geven een e-book te downloaden. Het e-book bevat dan alle content betreft het onderwerp. Hierbij verzamel je persoonsgegevens.  

    Bij een resource pillar page, de naam zegt het eigenlijk al, ligt de focus op het delen van bronnen. Zowel interne als externe links zul je vinden op dergelijke pillar pages. Het doel is om de bezoeker zo goed mogelijk te informeren over een specifiek onderwerp, ook al betekent dit de bezoeker te sturen naar een andere website met relevante informatie. Je kunt hiermee werken aan je backlink profiel, wat weer een positieve invloed heeft op je SEO score. Een bekend platform en goed voorbeeld hiervan is de website Wikipedia.

    Aan de slag met pillar pages!

    Voordat je aan de slag kunt gaan met je content strategie rondom pillar pages, is het raadzaam om vooraf een mindmap te realiseren, tezamen met een zoekwoordenonderzoek. Een mindmap is een brainstorm strategie waarmee je één onderwerp centraal stelt en daaromheen gerelateerde onderwerpen noteert. Hiermee breng je in kaart welke begrippen en zoektermen relevant zijn, waarbij het hoofdonderwerp dan een veel gezochte zoekterm is. Middels het zoekwoordenonderzoek, kom je alles te weten wat betreft het zoekgedrag van je doelgroep. Zo kom je erachter welke zoektermen relevant zijn om content voor te schrijven.

    Schrijf pillar content

    Vanuit de mindmap schrijf je voor het hoofdonderwerp een pagina met pillar content. Onthoud dat pillar pages ‘longread’ zijn. Het zijn erg informatieve pagina’s, waarbij je gebruik maakt van rich content. Neem voldoende tijd voor het ontwikkelen van deze pagina en zorg voor evergreen content, zodat deze voor langere tijd relevant blijft. De inhoudsopgave op deze pagina is een belangrijk onderdeel, gezien zowel bezoekers als zoekmachines dit gebruiken ter navigatie. Daarbij horen dus ook duidelijke headers en sub-headers. Binnen de tekst benoem je de cluster topics die onder het thema hangen, dit zijn vaak specifieke blogs of pagina’s met een uitgelicht onderwerp. Het intern linken naar deze specifieke subthema’s is erg belangrijk voor de navigatie en het intern linkprofiel. 

    Creëer cluster topics

    De cluster topics worden ingericht aan de hand van subthema’s die uit pillar pages voortkomen. Tijdens de brainstorm kun je dit dus al vorm geven. Deze pagina’s zorgen ervoor dat de bezoeker van de website, een verdiepingsslag krijgt op het hoofdonderwerp.  Je geeft hiermee een brede kennis te hebben, de bezoeker hoeft de website niet af om verdere informatie te vinden.Voor SEO ligt de focus hier echt op longtail keywords. Door te focussen op specifieke longtail keywords, zorg je ervoor dat de pagina’s met eenzelfde onderwerp niet met elkaar concurreren.

    Jarik Oosting - eigenaar SEO bureau SmartRanking

    Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

    Jarik is SEO consultant bij en eigenaar van SmartRanking. Met ruim 9 jaar SEO-ervaring helpt hij samen met het team SEO specialisten van SmartRanking bedrijven van klein tot groot beter vindbaar te worden. Jarik is onder andere bekend van publicaties bij IMU, Mediaweb, NOM, Slagter Media en ReneGreve.