Creëer een duidelijke website structuur en optimaliseer de gebruikerservaring

Een optimale gebruikerservaring van een website zorgt ervoor dat de eindgebruiker langer op je website blijft, op een natuurlijke manier doorklikt en meer informatie tot zich neemt. Zo ontstaat er een grotere kans dat het uiteindelijke doel wordt behaald; de bezoeker wordt omgezet naar een klant. Voordat je dit bereikt, is een goede interne linkstructuur nodig. Door middel van het inrichten van pillar pages, kun je zorgen voor een duidelijke navigatie. Hiermee help je de bezoeker relevante content te vinden en verder te navigeren naar specifieke onderwerpen.

 

Waarom is een pillar page zo belangrijk?

Een pillar page zou vanuit de homepage slechts met één klik te bereiken moeten zijn. Ze zorgen voor structuur en navigatie. Het is dan ook aan te raden een inhoudsopgave te integreren op dergelijke pagina’s. Dit zorgt er niet alleen voor dat de website beter geïndexeerd kan worden, maar ook dat deze betere resultaten behaald in de SERP. Ook het gebruik van links en backlinks zijn erg belangrijk. Je kunt hiermee namelijk doorlinken naar onderliggende pagina’s, waardoor je de bezoeker dieper in de website trekt. Dit zorgt voor een geoptimaliseerde gebruikerservaring. Ook zoekmachines hechten waarde aan structuur. Zo prefereert Google websites met duidelijke hyperlinks en logisch gekoppelde content.

Maar ook laat je met een pillar page zien dat je veel kennis hebt over een specifiek onderwerp. Pillar content is in theorie evergreen content, content wat eindeloos relevant blijft. Je werkt hiermee gelijk aan de autoriteit van je website, wat weer een positieve invloed kan hebben op backlink strategie en daarmee je domeinwaarde. Ook hecht een zoekmachine zoals Google waarde aan het hebben van pillar pages en zal jou daarom eerder erkennen als expert op het gebied van. Dit hangt erg nauw samen met de Google E-A-T update, waarmee Google jouw expertise, autoriteit en betrouwbaarheid meet.

Wat is evergreen content?

Als marketeer wil je kwalitatieve content realiseren en deze zo duidelijk mogelijk beschikbaar stellen. Het doel is dat deze content als waardevol en betrouwbaar wordt erkend door zoekmachines. Pillar pages bestaan uit zogeheten evergreen content. Dit is content wat niet dateert, aangezien het gaat over onderwerpen die relevant blijven. Denk hierbij aan een pillar page met content over “10 tips voor de beste appeltaart”. Zorg ervoor dat evergreen content wel altijd bijgewerkt wordt. Volgens een onderzoek van Neil Patel, naar aanleiding van de Google Core updates, is te zien dat websites die hun content regelmatig bijwerken, een groei in hun traffic zagen, waarbij websites die dit niet of minimaal doen, een daling zagen in traffic.

Effect van het dagelijks tot regelmatig updaten van content op pillar pages

Pillar content en cornerstone content

In de praktijk zijn pillar en cornerstone content moeilijk te onderscheiden van elkaar. Beide content strategieën zijn namelijk:

  • ‘Longread’ content; een tekst van veel woorden, gemiddeld 5000 of meer
  • Het is ‘evergreen content’; content wat niet dateert en relevant blijft
  • Duidelijke navigatie middels een inhoudsopgave
  • De pagina bevat headers en subheaders
  • Er wordt gebruik gemaakt van rich media; afbeeldingen, video's, infographics enz. 
  • Makkelijk te vinden pagina’s vanuit de homepage

In theorie worden pagina’s met cornerstone content de zogeheten hoekstenen van je website genoemd. Dit zijn de meest waardevolle pagina’s van je website. Je staat er bekend om en het is het fundament waarop overige pagina’s zijn gebouwd. Denk aan ‘blogs’, ‘FAQ’s’ en andere pagina’s met veel autoriteit en kwaliteit. Ook dit verschilt dus niet enorm van pillar pages. Het zit hem meer in de positionering van de term. 

HubSpot, één van de belangrijkste en grootste spelers op het gebied van marketing tools, introduceerde pillar pages als contentstrategie en daarmee kreeg de term een naam in de wereld van online marketing; SEO in het specifiek. Zij omschrijven een pillar page als de basis van de onderliggende topic clusters. Een pillar page omvat dus alle aspecten van een specifiek thema. Het doel van een pillar page is dan ook het onderling verbinden van alle content op je website door gebruik van hyperlinks. Vanuit de pillar page ‘taart recepten’, vloeien er dus hyperlinks naar topic clusters als ‘red velvet cake recept’ of ‘appeltaart recept’.

Voorbeeld van een pillar content met hyperlinks naar cluster content

Wat is het verschil tussen een 10x pillar page en een resource pillar page?

In de praktijk spreekt men over verschillende type pillar pages. De zogeheten 10x pillar pages zijn pagina’s waarbij voornamelijk wordt gelinkt naar eigen content. Dit is content wat niet gedownload hoeft te worden, maar juist direct leesbaar is voor zowel de bezoeker als een zoekmachine. Google kan zo bijvoorbeeld gelijk de content lezen en beoordelen. Om de bezoeker om te zetten naar een klant of lead, is het vaak wel gebruikelijk bij 10x pillar pages om de bezoeker de optie te geven een e-book te downloaden. Het e-book bevat dan alle content betreft het onderwerp. Hierbij verzamel je persoonsgegevens.

Bij een resource pillar page, de naam zegt het eigenlijk al, ligt de focus op het delen van bronnen. Zowel interne als externe links zul je vinden op dergelijke pillar pages. Het doel is om de bezoeker zo goed mogelijk te informeren over een specifiek onderwerp, ook al betekent dit de bezoeker te sturen naar een andere website met relevante informatie. Je kunt resource pillar pages gebruiken voor linkbuilding en hiermee werken aan je backlink profiel. Dat heeft weer een positieve invloed op je SEO score. Een bekend platform en goed voorbeeld hiervan is de website Wikipedia.

Aan de slag met pillar pages!

Voordat je aan de slag kunt gaan met je contentstrategie rondom pillar pages, is het raadzaam om vooraf een mindmap te realiseren, samen met een zoekwoordenonderzoek. Een mindmap is een brainstorm strategie waarmee je één onderwerp centraal stelt en daaromheen gerelateerde onderwerpen noteert. Hiermee breng je in kaart welke begrippen en zoektermen relevant zijn, waarbij het hoofdonderwerp dan een veel gezochte zoekterm is. Door het zoekwoordenonderzoek, kom je alles te weten wat betreft het zoekgedrag van je doelgroep. Zo kom je erachter welke zoektermen relevant zijn om content voor te schrijven.

Schrijf pillar content

Vanuit de mindmap schrijf je voor het hoofdonderwerp een pagina met pillar content. Onthoud dat pillar pages ‘longread’ zijn. Het zijn erg informatieve pagina’s, waarbij je gebruikmaakt van rich content. Neem voldoende tijd voor het ontwikkelen van deze pagina en zorg voor evergreen content, zodat deze voor langere tijd relevant blijft. De inhoudsopgave op deze pagina is een belangrijk onderdeel, gezien zowel bezoekers als zoekmachines dit gebruiken ter navigatie. Daarbij horen dus ook duidelijke HTML headings. Binnen de tekst benoem je de cluster topics die onder het thema hangen, dit zijn vaak specifieke blogs of pagina’s met een uitgelicht onderwerp. Het intern linken naar deze specifieke subthema’s is erg belangrijk voor de navigatie en het intern linkprofiel.

Creëer cluster topics

De cluster topics worden ingericht aan de hand van subthema’s die uit pillar pages voortkomen. Tijdens de brainstorm kun je dit dus al vorm geven. Deze pagina’s zorgen ervoor dat de bezoeker van de website, een verdiepingsslag krijgt op het hoofdonderwerp. Je geeft hiermee een brede kennis te hebben, de bezoeker hoeft de website niet af om verdere informatie te vinden. Voor SEO ligt de focus hier echt op longtail keywords. Door te focussen op specifieke longtail keywords, zorg je ervoor dat de pagina’s met eenzelfde onderwerp niet met elkaar concurreren.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking