1. De bezoeker staat niet voorop

Een veelgemaakte fout binnen een SEO traject is; het niet voorop stellen van de bezoeker.

Zoekmachine optimalisatie draait absoluut niet alleen om het optimaliseren voor Google.

Zet je de bezoeker niet voorop, dan merk je dit aan de ranking van jouw website.

Google wil relevante zoekresultaten tonen aan een zoeker, maar wil ook dat elke bezoeker de beste ervaring heeft op jouw website.

Wordt jouw website direct weggeklikt na een bezoek vanuit Google? Dan heeft de bezoeker niet het antwoord gekregen op zijn zoekopdracht. De website is dus niet relevant volgens de bezoeker.

Dit ziet Google en geeft de website daarom een lagere ranking. Immers, de zoekopdracht is niet vervuld.

Ons advies: kijk door de ogen van de bezoeker. Zet de bezoekers voorop en denk na over hun zoekopdracht. Maak landingspagina’s die relevant zijn aan een zoekopdracht.

Wanneer jij zorgt dat zij antwoord krijgen op hun vraag, blijven de bezoekers plakken. Dit heeft een positief effect op jouw ranking.

2. Een langzame website

Niemand vindt het leuk om te wachten op pagina’s die traag laden.

En dit weet Google ook. Google heeft de bezoeker voorop staan en wil daarom dat jij een snelle website hebt.

Het behoort zelfs tot deΒ factoren die bepalen welke plek jij inneemt in de zoekresultaten en is daarom een belangrijk onderdeel van technische SEO.

Een snelle website heeft nog een groot voordeel. Hoe sneller de website laad, hoe meer pagina’s Google kan crawlen.

Dit betekent dus dat Google meer pagina’s bezoekt en je pagina’s sneller zal indexeren. Een groot voordeel voor jouw plek in de zoekresultaten.

Oorzaken van een langzame website

Een langzame website wordt vaak veroorzaakt door grote CSS of JavaScript bestanden, te grote afbeeldingen of de server.

De reden(en) waarom jouw website langzaam is, lopen uiteen.

Wil je weten wat er precies aan de hand is? Gebruik dan Google Speed Insight. Deze tool analyseert waarom jouw website traag is.

Je ziet ook direct wat je moet verbeteren voor een snelle website. Zo los je deze veelgemaakte SEO fout gemakkelijk op.

3. Te grote afbeeldingen toevoegen

Zojuist hebben we al aangestipt dat afbeeldingen je website kunnen vertragen. Een afbeelding van bijvoorbeeld 2MB is enorm groot en vertraagd jouw website.

Je wilt natuurlijk niet een pagina met alleen maar tekst. Afbeeldingen maken een tekst leesbaarder en zijn goed voor de gebruiksvriendelijkheid.

Maar je wilt niet dat jouw website onnodig traag wordt van een afbeelding. Gelukkig is dit makkelijk op te lossen.

Je kunt afbeeldingen op je website comprimeren zodat ze sneller laden.

Voeg je nieuwe afbeeldingen toe? Kies dan voor een GIF, JPG of (nog beter) één van de nieuwe webformaten zoals WebP of JPEG 2000.

Zo wordt jouw website niet langzaam door te grote afbeeldingen.

4. Oeps, je blokkeert zoekmachines

Tijdens de ontwikkeling van je website wordt vaak bewust de keuze gemaakt om niet te worden gevonden in Google.

Je wilt namelijk niet dat bezoekers op een website belanden die niet af is.

Door zoekmachines te blokkeren wordt de website niet geΓ―ndexeerd. Zoekmachines blokkeer je bijvoorbeeld in je robots.txt of in de broncode van de pagina.

Maar vergeet dit niet te herstellen wanneer je live gaat. Anders word je nooit vindbaar.

Blokkade van crawlers in de robots.txt

Controleer allereerst je robots.txt.

Staat er User-agent: * in de robots.txt? Dan zit je goed en geef je toegang tot alle zoekmachines.

Lees hier alles over de robots.txt.

Blokkade van crawlers via de meta robots tag

Check ook je broncode. Staat er: <meta name=”robots” content =”noindex nofollow”> in de broncode van een pagina? Dan zal de zoekmachine deze pagina niet indexeren.

Pas dit aan naar: <meta name="robots" content="index, follow">. Zo blokkeer je geen zoekmachine meer.

5. Teksten kopiΓ«ren

Content schrijven kost tijd. Soms is de inspiratie voor een unieke tekst op. Het is verleidelijk om een tekst te kopiΓ«ren.

Wanneer je bijvoorbeeld twee vergelijkbare landingspagina’s hebt, kom je snel in de verleiding om identieke teksten op beide pagina’s te zetten.

Of je ziet bij de concurrentie een goede tekst, welke goed scoort in de zoekresultaten. Dan lijkt het makkelijk om deze tekst te kopiΓ«ren en te plakken op jouw landingspagina.

Je denkt misschien dat bezoekers dit niet snel zien, maar het tegendeel is waar. Bovendien word je ook afgestraft door Google.

Google ziet graag unieke content op jouw website. Ze willen graag dat jij je eigen brand neerzet, maar ook dat bezoekers niet tegen gedupliceerde content aanlopen.

Want twee keer dezelfde tekst lezen, vindt geen één bezoeker leuk.

De oplossing is voor de hand liggend. Maak altijd unieke content.

Het is niet erg om een keer te gluren bij de concurrentie, maar maak altijd unieke content die past bij jouw merk.

Schrijf vanuit jouw merk en schrijf ook voor jouw bezoekers.

Dit is wel meer werk, maar je wordt rijkelijk beloond met een goede positie in de zoekresultaten.

6. Content schrijven en niet meer updaten

Voor elk zoekwoord heb je idealiterΒ een landingspagina met unieke content. Dat is hartstikke goed, maar vergeet niet om de content te updaten.

Content veroudert en is op een bepaald punt niet meer up-to-date. Bezoekers lopen dan tegen incorrecte informatie aan.

Dat wil jij natuurlijk niet, maar Google ook niet.

Google ziet graag dat jouw content up-to-date is. GeΓΌpdate content krijgt voorrang in de zoekresultaten.

De oplossing is simpel. Maak een overzicht van jouw huidige content, maar ook de content die je nog gaat plaatsen.

Houd ook bij wanneer je deze content hebt geplaatst of gaat plaatsen.Β Zo heb je overzichtelijk of jouw content nog wel up-to-date is.

Het is slim om regelmatig je content een update te geven. Zo bedien je jouw bezoeker beter en Google ziet dit ook. Je wordt ook beloond met een hogere ranking.

7. Zoekwoorden spammen

Zoekwoorden zijn belangrijk voor jouw vindbaarheid, Google moet weten waar een pagina op je website over gaat.

Maar denk niet dat zoekwoorden spammen helpt voor je vindbaarheid, dit is een veel gemaakte fout.

Spam je content, meta description en paginatitel niet vol met het belangrijkste zoekwoord.Β Voor de bezoekers leest dit niet fijn en het spammen van zoekwoorden wordt door Google afgestraft.

Plaats je zoekwoorden logisch in de tekst, HTML headings, maar ook in meta descriptions en paginatitels. De regel is simpel. Zet slechts één keer het belangrijkste zoekwoord in je heading, meta description en paginatitel.

Tip: gebruik deze tools voor het vinden van relevante zoekwoorden.

8. Geen gebruik maken van HTML headings

Kopjes helpen de bezoeker de tekst te scannen. Ze zien zo snel of het antwoord wat zij zoeken op de pagina staat.

Je kunt kopjes maken door het lettertype te vergroten, maar slim is dat niet.

Wanneer je geen gebruik maakt van HTML headings help je Google niet om je pagina beter te begrijpen.

Want zoals een bezoeker de tekst scant, zo scant Google de tekst ook. Hierbij kijkt Google onder andere naar je HTML headings.

HTML headings zet je in om tussenkopjes te maken. Je kent waarschijnlijk de H1 en H2 heading wel. In totaal zijn er zes niveaus, H1 tot en met H6.

De hiΓ«rarchie van de H1 tot en met H6 headingsΒ kun je zien als een boek.

De H1 heading is het belangrijkst en is de titel van je boek. Deze gebruik je dus één keer op je pagina.

De H2 heading is de titel van een hoofdstuk. Deze kun je meerdere keren gebruiken op je pagina en zo introduceer je elke nieuwe alinea.

De H3 heading kun je zien als een ondertitel en zo wordt elke HTML heading minder belangrijk.

Google leest elke heading en scant zo snel en gemakkelijk waarover jouw tekst gaat. Zo weet Google ook waar hij jouw moet positioneren in de zoekresultaten.

Zet altijd je belangrijkste zoekwoorden in de HTML headings.

Lees hier alles over headings.

9. Niet intern linken

Het hebben van veel unieke content is hartstikke goed. Google ziet dat jij een autoriteit bent door alle unieke content.

Je bent goed bezig, maar vergeet niet intern te linken.

Intern linken heeft een voordeel voor bezoekers. Ze kunnen gemakkelijk relevante content vinden, terwijl zij aan het lezen zijn.

Daarnaast houdt Google hier ook van. Google ziet op deze manier dat jij zeker een autoriteit bent op het gebied van dit onderwerp. En dat jij jouw bezoekers graag informeert.

Maak daarom altijd een overzicht van alle content die je hebt geplaatst. Kijk welke content aan elkaar is gelinkt en plaats interne links in de content.

10. Pagina’s verwijderen en geen redirect instellen

Het komt wel eens voor dat je een pagina verwijdert van je website. De pagina is niet meer relevant, dus je verwijdert de pagina.

Natuurlijk is deze insteek slim. Je denkt aan je bezoeker. Maar zomaar een pagina verwijderen heeft negatieve invloed op jouw ranking in de zoekresultaten.

De kans dat een bezoeker nog op de verwijderde pagina komt is misschien klein, maar Google vindt deze pagina nog wel.

De crawler ziet dan een 404 pagina en weet dat bezoekers deze 404 melding ook krijgen.

Dit heeft een negatieve invloed op jouw ranking. Google wil niet dat bezoekers tegen een 404 melding lopen.

Bovendien bouwt elke website een bepaalde waarde op. Ook wel linkwaarde genoemd. Deze waarde bouw je op naarmate de jaren en geeft aan hoe betrouwbaar Google jouw website vindt.

Hierbij geldt hoe hoger de waarde, hoe betrouwbaarder.

Elke pagina op je website krijgt op deze manier een waarde toegekend van Google. Verwijder je een pagina, dan verlies je deze waarde ook.

En dit wil je niet, want als jij waarde verliest, dan zak je ook in de zoekresultaten. Stel daarom een 301 redirect in als je een pagina verwijderd.

Door een 301 redirect in te stellen van de verwijderde pagina naar een vergelijkbare pagina, stuur je de bezoeker en Google door.

Zo verlies jij geen waarde, loopt niemand tegen een 404 melding aan en zak jij niet in de zoekresultaten.

Conclusie

Omdat SEO complex is, is een fout snel gemaakt.

Met deze 10 tips zorg je ervoor dat je geen grote SEO fouten maakt, waardoor je zal stijgen in de zoekresultaten.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een grote drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variΓ«rend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking