Wat is SEO autoriteit?

De SEO autoriteit van je website geeft aan hoe belangrijk en betrouwbaar jouw website is in de ogen van Google.

Hoe hoger jouw autoriteit, hoe hoger je rankt in de zoekresultaten. Het onderdeel autoriteit is dus erg belangrijk voor jouw website.

SEO autoriteit wordt door Google berekend op 3 gebieden:

  1. De autoriteit van je domeinnaam (bijvoorbeeld smartranking.nl)
  2. De autoriteit van je pagina’s (bijvoorbeeld https://smartranking.nl/diensten/linkbuilding/)
  3. De link autoriteit (interne links en backlinks: links vanaf andere websites naar jouw website)

Hoeveel autoriteit je domeinnaam, pagina’s of de inkomende backlinks hebben is iets wat alleen Google weet.

Als online marketeer wil je natuurlijk graag weten wat jouw autoriteit is.

Met tools als Majestic en Moz kun je een inschatting krijgen van je autoriteit.

We gaan hieronder dieper in op de drie gebieden van SEO autoriteit:

De domein autoriteit

De domeinnaam van jouw website bouwt bij Google autoriteit op.

De autoriteit hiervan wordt bepaald door:

  1. De leeftijd van je domeinnaam
  2. De populariteit van je domeinnaam (het aantal directe websitebezoekers en de inkomende backlinks)
  3. Het aantal pagina’s op je domeinnaam (en de kwaliteit hiervan)

Over het algemeen geldt de regel dat oudere domeinnamen makkelijker hoge posities pakken dan nieuwe domeinnamen.

Wanneer je een nieuwe domeinnaam hebt begin je immers vanaf 0, je hebt geen of weinig backlinks, nog geen autoriteit op bepaalde onderwerpen en nog weinig content.

Om autoriteit voor je domeinnaam op te bouwen zijn relevante en betrouwbare backlinks belangrijk, backlinks kun je verkrijgen door linkbuilding uit te voeren.

Verder is het belangrijk dat je door het schrijven en plaatsen van goede content autoriteit opbouwt op de voor jouw website relevante onderwerpen.

Zo weet Google dat jij kennis hebt van die onderwerpen en daarop dus hogere posities verdient.

De autoriteit van je pagina’s

Naast je domeinnaam krijgt elke pagina op je website ook een individuele autoriteit.

Hoe hoger de autoriteit van een individuele pagina is, hoe makkelijker je pagina hoog gepositioneerd wordt in de zoekresultaten.

De autoriteit van je pagina’s wordt bepaald door:

  1. De leeftijd van de pagina
  2. De kwaliteit en betrouwbaarheid van inkomende backlinks
  3. Het updaten van je pagina

Net als bij je domein autoriteit scoren pagina’s die ouder zijn gemakkelijker in de zoekresultaten dan pagina’s die net nieuw zijn.

Uit onderzoek van Ahrefs is gebleken dat het gemiddeld wel 2 tot 3 jaar duurt voordat een pagina de nummer 1 positie in Google bereikt.

Je pagina moet goede en betrouwbare content bevatten. Google kijkt namelijk onder andere naar de bounce rate op je pagina’s.

Naast de betrouwbaarheid van je content is de betrouwbaarheid en kwaliteit van je backlinks ook belangrijk voor de individuele pagina autoriteit.

Pagina’s die kwalitatieve inkomende backlinks hebben zullen gemakkelijker hoger in Google komen dan pagina’s die dit niet hebben.

Wanneer je diverse kwalitatieve pagina’s op je website hebt staan is het tevens van belang dat je de pagina’s goed bijhoudt.

Google weet wanneer je pagina voor het laatst is bijgewerkt en ook dit weegt mee in het bepalen van de autoriteit van pagina’s.

De link autoriteit

De backlinks naar jouw website toe zijn een enorm grote factor in het bepalen van je SEO autoriteit.

Ze hebben invloed op de autoriteit van je domeinnaam en je pagina’s.

Backlinks hebben ook een bepaalde autoriteit. Deze autoriteit wordt bepaald aan de hand van:

  1. De autoriteit van de pagina waarop de backlink staat
  2. De autoriteit van de domeinnaam waarop de backlink staat
  3. De hoeveelheid links op de pagina waarop de backlink staat
  4. Het nofollow attribuut (backlink met dit attribuut geven geen waarde door)
  5. De relevantie van de backlink
  6. De locatie van de backlink op de pagina

Elke backlink geeft SEO autoriteit door (tenzij deze voorzien is van een nofollow attribuut), dus backlinks zijn een ideale manier voor het opbouwen van meer autoriteit.

De autoriteit van een backlink is van groot belang voor de hoeveelheid autoriteit die hij doorgeeft aan jouw website.

De backlinks die jij ontvangt moeten betrouwbaar, kwalitatief en relevant zijn.

Wanneer jij slechte backlinks ontvangt kan dit jouw SEO autoriteit, en dus posities, verlagen en dat wil je niet.

Verder is de plaats van de backlink van groot belang. Een backlink in de footer geeft geen of nauwelijks autoriteit door en kan zelfs schadelijk zijn.

Ook moet een pagina niet te veel backlinks bevatten. De SEO autoriteit wordt immers verdeeld over alle links op die pagina.

Tips voor het krijgen van meer SEO autoriteit

Het opbouwen van SEO autoriteit kost tijd, maar je kunt verschillende dingen doen om sneller SEO autoriteit op te bouwen.

Tip 1: zorg voor een uitmuntende techniek

Google vindt onder andere laadsnelheid, mobielvriendelijk en gebruiksvriendelijk erg belangrijk.

Dit betekent dat de technische SEO van jouw website uitmuntend moet zijn.

Niemand wil wachten op een trage website of tegen 404 errors aanlopen.

Zorg dat jouw website aan de achterkant tiptop in orde is.

Niet alleen voor Google, maar ook voor de bezoeker.

Tip 2: zet linkbuilding in

Omdat backlinks van grote invloed zijn op jouw autoriteit is het verkrijgen van backlinks erg belangrijk.

Het proces van backlinks verkrijgen wordt ook wel linkbuilding genoemd.

Door het uitvoeren van linkbuilding stijgt de autoriteit van jouw website en daarmee ook de posities.

Let er wel op dat je alleen relevante, betrouwbare en kwalitatieve backlinks verkrijgt.

Met onze tips voor het verkrijgen van kwalitatieve backlinks kun je direct aan de slag gaan met linkbuilding.

Tip 3: denk aan de interne linkstructuur

Google toont zijn gebruikers het liefst gebruiksvriendelijke websites.

Zorg daarom niet alleen voor een goede menustructuur, maar ook voor een goede interne linkstructuur.

Link intern in de content van een pagina naar andere relevante pagina’s op jouw eigen website.

Je helpt hiermee de bezoeker makkelijker door je website te navigeren.

Bovendien geef je met interne links pagina autoriteit door, wat ten goede komt van je posities.

Het andere voordeel van interne links is dat je relevante onderwerpen aan Google laat zien, waardoor jij een autoriteit opbouwt rondom deze onderwerpen.

Tip 4: zorg dat je de juiste zoektermen gebruikt

Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van content is het van belang dat je de juiste zoektermen en onderwerpen gebruikt.

Wanneer je content schrijft waar niemand naar op zoek is, bouw je nooit autoriteit op en krijg je als gevolg geen bezoekers op je website.

Met de Google Keyword Planner en alternatieven voor de Google Keyword Planner vind je gemakkelijk de juiste zoekwoorden.

Deze zoekwoorden kun je vervolgens verwerken in je teksten, HTML headings, titels, meta descriptions en alt-tags.

Tip 5: schrijf waardevolle content

Er is een groot verschil tussen content en waardevolle content.

Veel content wordt alleen voor Google geschreven met als basis een enkele zoekterm.

Google wordt echter steeds slimmer en kijkt naar meer dan alleen de zoektermen in je content.

Je content moet informatief zijn en moet laten zien dat jij de expert bent binnen jouw vakgebied.

Wanneer je goede content schrijft zullen je bezoekers de content lezen, doorklikken en een conversie doen.

Schrijf daarom enkel content waar bezoekers iets aan hebben.

Tip 6: SEO is een voortdurend proces, heb geduld

SEO gaat niet over één dag ijs. Je verhoogt niet zomaar je SEO autoriteit.

Het is een voortdurend proces, je behaalt dus niet in één maand tijd positie 1 in de zoekresultaten.

Google beloont je als je blijft werken aan jouw autoriteit.

Controleer daarom altijd de techniek van je website, verzamel externe links met linkbuilding, maak goede content en blijf dit updaten.

Jarik Oosting

Dit artikel is geschreven door Jarik Oosting

Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.

Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.

Meer over SmartRanking