Veel websites hebben wel één of meerdere PDF-bestanden op hun website staan. PDF-bestanden zet je net als webpagina in om jouw vindbaarheid verder te verbeteren. Zoekmachines indexeren namelijk de inhoud van jouw PDF-bestanden.
Met betere vindbaarheid van PDF-bestanden creΓ«er je meer traffic naar je PDF-bestanden. In dit artikel vertellen wij waar je precies op moet letten bij de optimalisatie van PDF-bestanden voor zoekmachine optimalisatie (SEO).
Voor de SEO optimalisatie van PDF-bestanden is het, net zoals bij gewone webpaginaβs, van belang dat je eerst een zoekwoorden onderzoek uitvoert. Zodra je weet welke zoekwoorden een goedΒ zoekvolume hebben en relevant zijn, start je met de basis van PDF-optimalisatie.
Met dezeΒ alternatieven voor de Google Keyword Planner toolΒ vind je gemakkelijk de zoekwoorden die voor jou relevant zijn.
Namelijk het kiezen van een bestandsnaam die geschikt is voor de zoekmachines. Let bij de bestandsnaam ook op de lengte, idealiter zorg je ervoor dat je PDF-bestandsnaam uit maximaal 5 woorden bestaat. Je gebruikt een koppelteken, dus een -,Β om een spatie tussen twee woorden aan te geven.
Na de bestandsnaam ga je verder met de titel en meta description. Ook deze optimaliseer je voor de zoekmachines. Het is voor de gebruiker belangrijk om direct weten welke informatie in het PDF-bestand staat.
De titels en meta description van je PDF moet je niet alleen daarom zorgvuldig kiezen, het is ook van belang dat deze uniek zijn. Zij mogen niet overeenkomen met een titel en meta description van een andere webpagina. Dit ziet de zoekmachine mogelijk als duplicate content.
Via diverse PDF-bewerkingsprogramma’s stel je de meta titel en meta description eenvoudig in. Voor dit voorbeeld maken wij gebruik van Adobe Acrobat Reader. Als je het PDF-bestand hebt geopend ga je naar Bestand > Eigenschappen (Engels: File > Document Properties).
Hier vul je de Titel en Onderwerp (Engels: Title en Subject) in. Het veld Titel komt overeen met de titel van een webpagina en het veld Onderwerp met de meta description.
Pas ook een goede heading structuur toe. De lezer screent hierdoor jouw PDF makkelijker. Ook de zoekmachines waarderen goede headings. Zij gebruiken dit om de inhoud en hiΓ«rarchie vast te stellen van het PDF-bestand.
Ook voor PDF-bestanden geldt dat zij beter vindbaar zijn in de zoekmachines als je ze autoriteit meegeeft door gebruik van backlinks en linkbuilding. Neem dus relevante backlinks op in het PDF-document. En uiteraard is het ook goed om intern te linken. Zorg wel voor een natuurlijke linkstructuur.
Bekijk dus welke paginaβs van je website relevant zijn om daar vanaf te linken en neem je zoekwoorden analyse hierin mee. Houdt daarbij rekening dat hoe dieper je in de sitestructuur linkt, hoe minder autoriteit de link meekrijgt.
Zojuist noemden we het al even: duplicate content. Deze βdubbele contentβ wordt door Google als onwenselijk gezien. De content in jouw PDF mag dus niet een kopie zijn van content die jij ergens anders publiceert.
Soms is het gewoonweg niet mogelijk om vergelijkbare content te voorkomen. Dan voorkomt de canonical URL in de vorm van een HTTP header dat Google je PDF als gedupliceerde content ziet. De canonical URL verwijst naar het originele bestand, daarmee zorg je dat slechts één pagina wordt geïndexeerd.
HTTP/1.1 200 OK Server: nginx Date: Fri, 9 Jul 2019 14:32:51Β GMT Content-Type: application/pdf Content-Length: 1025 Last-Modified: Fri, 9 Jul 2019 14:32:51Β GMT Link: <http://www.example.com/duplicate-pdf-file.pdf>; rel="canonical"
Let daarnaast ook op de grootte van je PDF-bestand. Wanneer je bijvoorbeeld een afbeelding met een hoge resolutie toevoegt, overschrijdt je al snel de maximale geschikte bestandsgrootte van 5 MB.
Grote bestanden beΓ―nvloeden de laadsnelheid van je PDF bestand nadelig, een hoge laadtijd leidt dus tot een lagere ranking. De bestandsgrootte beperk je door afbeeldingen te comprimeren, voordat je ze in een PDF-bestand zet.
Ook stel je met verschillende programma’s de kwaliteit van een PDF-bestand in. Door een lagere kwaliteit in te stellen zal het PDF-bestand kleiner worden.
Vaak is het mogelijk om een PDF-bestand op te slaan als afbeelding. Dit zorgt ervoor dat je tekst niet meer te selecteren is, wat veel invloed op de vindbaarheid van jouw PDF-bestand heeft.
Zoekmachines stellen de inhoud van jouw PDF in dat geval moeilijker vast, waardoor je PDF-bestand niet snel vindbaar zal worden. Zorg er daarom voor dat je het PDF-bestand met tekst-inhoud opslaat.
Jouw PDF-bestand wordt bekeken op verschillende (mobiele) apparaten. In tegenstelling tot websites is het niet mogelijk je PDF-bestanden responsive te maken.
Voorkom daarom dat de lezer onnodig veel moet scrollen op een mobiel apparaat om het PDF-bestand goed te lezen. Het links uitlijnen van teksten en plaatsen van afbeeldingen boven teksten voorkomt onnodig gescroll.
Dus, optimaliseer je dus jouw PDF-bestanden op de juiste manier voor SEO, dan biedt dat jou de kans op extra traffic en omzet. Met de bovenstaande SEO-punten leg je een goede basis voor de vindbaarheid en optimalisatie van je PDF-bestanden.
Met een passie voor SEO en een grote drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variΓ«rend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.