Wanneer je start met een zoekmachine optimalisatie traject, doe je er goed aan om een technische check te doen van je website. Een grondige technische analyse zal je zeer waarschijnlijk aantonen dat je website aan verbetering toe is op het gebied van technische SEO.
In deze blog nemen wij daarom graag de 5 meest voorkomende technische SEO fouten met je door. Met uiteraard de oplossingen!
Gedupliceerd content wordt afgestraft door Google. Veel websites hebben vergelijkbare of dezelfde content op hun website. De oplossing hiervoor is de canonical URL. Met een canonical URL geef je een signaal door aan Google. Je geeft aan welke versie/pagina het origineel is. En dat deze in de zoekresultaten thuishoort.
De canonical URL kan verwijzen naar de pagina zelf, waar hij is toegevoegd. Maar hij kan ook verwijzen naar een andere vergelijkbare pagina. Het gebeurt wel eens dat mensen elke pagina op de website een canonical URL geven naar de homepage. En dit is grote technische fout.
Het gevolg hiervan? Je geeft aan dat alleen de homepage in de zoekresultaten thuishoort. De andere pagina’s worden niet geĂŻndexeerd. Binnen no time is alleen jouw homepage nog vindbaar en daalt het organisch zoekverkeer.
De oplossing? Simpel! Stel alle canonical URL’s correct in en verwerk deze in een schema. Controleer of de pagina uniek is. Geen vergelijkbare content? Dan geef je deze een zelfverwijzende canonical URL.
Heb je vergelijkbare of gedupliceerde content? Kies dan welke pagina van deze vergelijkbare pagina’s het belangrijkste is. Dit baseer je op hoeveel verkeer binnenkomt op de pagina, maar ook welke content het beste is. Geef alle vergelijkbare of pagina’s met gedupliceerde content een canonical URL die verwijst naar de belangrijkste pagina.
De belangrijkste pagina geef je uiteraard een zelfverwijzende canonical URL. Wil je meer weten over canonical URL’s? Lees dan onze handleiding voor canonical URL’s.
Jouw nieuwe website wordt gebouwd in een testomgeving. Je wilt natuurlijk niet dat zoekmachines deze testomgeving indexeren. Want een website die niet af is, wil je niet in de zoekresultaten.
Om te voorkomen dat jouw testomgeving in de zoekresultaten belandt, plaats je de volgende meta robots tag:  <meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”> in je broncode.
<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>
De dag van lancering toon je jouw nieuwe website. De website werkt perfect, maar je bent Ă©Ă©n ding vergeten. De meta robots tag die aangeeft dat de website niet in de zoekresultaten hoeft.
Deze technische SEO fout heeft desastreuze gevolgen. Jouw website wordt niet meer geĂŻndexeerd en komt dus ook niet in de zoekresultaten. Deze tag is sterk en je ziet het organische verkeer dalen.
De oplossing is simpel. Verwijder de tag! Werk je aan een nieuwe website? Geef jezelf een reminder om deze tag te verwijderen. Of zet tools in zoals Semrush, ContentKing, SE Ranking of Google Search Console.
Lees ook: onze complete handleiding voor het robots.txt bestand.
Gebruik jij Yoast? Deze WordPress SEO plugin wordt vaak gebruikt en met een reden. Je voert simpel en snel allerlei SEO werkzaamheden uit met deze plugin, waaronder het aanpassen van meta descriptions en paginatitels. Dit kan zelfs automatisch! Ontzettend handig natuurlijk, want zo heeft elke pagina een meta description en paginatitel.
Maar hier schuilt een groot gevaar in… Naast het feit dat deze automatisch gegenereerde paginatitels en meta descriptions vaak niet goed zijn, kunnen ze ook nog eens jouw unieke meta descriptions en paginatitels overschrijven. Dit gebeurt vaak wanneer iemand verandert van platform. Unieke meta descriptions en paginatitels worden in zo’n geval niet meegenomen, maar vervangen door automatisch gegenereerde meta descriptions en paginatitels.
Deze automatisch gegenereerde meta descriptions en paginatitels zijn over het algemeen niet correct. Het gevolg is dat zoekers in Google opeens vreemde teksten zien. Het gevolg? Gebruikers klikken niet meer op je link en je zakt in de zoekresultaten.
De oplossing is simpel. Ga je veranderen van platform of zet je een andere plugin in? Controleer je meta descriptions en paginatitels in Google en zet ze vooraf in een schema, zodat je ze later gemakkelijk weer toe kunt voegen.
Redirects worden vaak verkeerd ingezet. Het gevaar schuilt in de verschillen tussen 301 en 302 redirects.
SEO migraties zijn altijd spannend. Het is niet eenvoudig en fouten worden snel gemaakt. Als je redirects niet correct instelt, heeft het desastreuze gevolgen. Maar redirects worden niet alleen gebruikt voor website migraties.
Zo wordt de 301 redirect ook gebruikt voor verwijderde pagina’s. Met een 301 redirect geef je aan dat de oude pagina is verwijderd en leid je de zoekmachine en bezoeker om naar de correcte pagina. Correct instellen is niet alleen van belang omdat bezoekers en Google anders tegen 404 foutmelding pagina’s aanlopen. Maar ook omdat het domeinwaarde doorgeeft.
Er bestaat ook een 302 redirect, de 301 en 302 redirect worden vaak met elkaar verward. Het verschil is simpel: een 301 redirect is permanent. Verwijder je een pagina? Dan geef je een 301 redirect naar de juiste pagina. Een 302 redirect is van tijdelijke aard. Zet je deze in? Dan denkt Google dat de pagina tijdelijk offline is. Daarom stuurt hij ook geen domeinwaarde door. Daarnaast zal Google later terugkeren om te zien of de pagina weer live staat.
Je wilt de domeinwaarde van jouw pagina’s altijd behouden. Zet daarom een 301 redirect in bij een verwijderde pagina. Zet een 302 redirect alleen in wanneer de wijziging echt van tijdelijke aard is!
Een redirect loopt verwijst van pagina a naar pagina b en van pagina b weer door naar pagina a. Welke pagina nu correct is? Dat weet een zoekmachine niet. Hij blijft maar heen en weer gaan.
Heb je meerdere domeinen? Je wilt niet dat bezoekers tegen een 404 aanlopen. Het is dus belangrijk om de juiste redirect in te stellen naar het juiste domein. Wanneer je dit niet doet, lopen bezoekers en Google tegen 404 meldingen aan. Bovendien denkt Google dat je het oude domein niet meer gebruikt.
Houd altijd bij welke 301 redirect je instelt. Zo weet je precies welke redirect al bestaan en voorkom je deze technische SEO fouten. Daarnaast kun je altijd nog een plugin gebruiken zoals Redirect Path. Deze plugin toont je elke statuscode.
Een website migratie is al kort aangestipt. De gevolgen van een verkeerde website migratie zijn desastreus. Daarnaast is terugkomen van een migratie fail zeer moeilijk. Je bouwt een nieuwe website, zodat je website beter converteert. Deze bouw je in de testomgeving.
De oude website heeft veel domeinwaarde opgebouwd. En wordt natuurlijk gevonden in de zoekresultaten. Daarom stel je 301 redirects in van de oude website naar de nieuwe website. Je geeft aan dat het oude domein niet meer wordt gebruikt.
Stel je deze redirects verkeerd in? Dan daalt je organisch zoekverkeer snel. Maar natuurlijk ook de conversie en omzet. Ga jij een website migratie aan? Bereid deze goed voor! In ons stappenplan voor een SEO migratie lees je precies hoe je dit moet doen.
Kortom: een goede voorbereiding voorkomt je veel fouten en daarmee daling in het aantal bezoekers.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.