Om een zo hoog mogelijke Click Through Rate (CTR) te krijgen, is het belangrijk dat je opvalt binnen de zoekresultaten. De zoekresultatenpagina raakt steeds voller, maar hoe spring jij eruit? Rich snippets bieden de uitkomst. We leggen je uit wat rich snippets zijn, waarom je ze moet gebruiken en hoe je ze inzet.
Rich snippets zijn de normale zoekresultaten in Google, waar extra informatie aan wordt toegevoegd, naast je meta titel, meta description en URL. Deze data is afkomstig van structured data op een pagina. De meest gebruikte rich snippets zijn reviews, recepten en FAQ-items.
Het doel van Google is om de gebruiker de juiste informatie en een goede gebruikerservaring te bieden. Door rich snippets te tonen, maakt Google het de gebruikers makkelijker om het relevantste zoekresultaat uit te kiezen. Dat maakt rich snippets een manier om op te vallen in de zoekresultaten en een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie.
Vaak wordt gedacht dat rich snippets hetzelfde zijn als featured snippets, maar dat is absoluut niet het geval. Rich snippets worden bij je normale zoekresultaat getoond, zoals in het onderstaande voorbeeld:
Featured snippets zijn antwoorden op vragen die een gebruiker stelt. Google geeft door middel van de featured snippet een antwoord, zonder dat de gebruiker hoeft door te klikken. Een featured snippet resultaat staat altijd bovenaan de pagina, op de zogenaamde positie 0. Featured snippets worden ook gebruikt voor onder meer voice search. Een voorbeeld van een featured snippet is:
Samengevat zijn de verschillen:
Een normaal zoekresultaat in Google bestaat uit drie onderdelen:
Een voorbeeld van een normaal zoekresultaat is:
Zoals je ziet, is dit rechttoe rechtaan. Rich snippets zijn normale zoekresultaten met aanvullingen, zoals het onderstaande zoekresultaat:
Door de toegevoegde informatie aan je normale zoekresultaat valt je zoekresultaat meer op. Het zoekresultaat trekt sneller de aandacht van de gebruiker en daardoor verhoog je CTR. Rich snippets zorgen er niet voor dat je een hogere positie in de zoekresultaten krijgt [1].
Rich snippets hebben daarnaast nog enkele andere voordelen:
Om de juiste rich snippets voor je website uit te kiezen, is het belangrijk om te weten wat er allemaal mogelijk is. Er bestaan meerdere soorten rich snippets die je afhankelijk van de website die je hebt in kunt zetten.
Niet alle rich snippets zijn relevant voor elke website. Op een website over zakelijke verzekeringen hoef je geen recepten te tonen. Daarom is het belangrijk dat je de juiste rich snippets uitkiest. Hieronder lichten wij de meest voorkomende rich snippets toe.
Review rich snippets laten reviewsterren zien in de zoekresultaten. Het is mogelijk om een individuele review te tonen in de rich snippet of een verzameling van alle reviews. De review snippets laten een beoordeling zien in de vorm van een sterrenrating met maximaal 5 sterren.
De review snippets worden het meest gebruikt in combinatie met producten (door middel van product structured data), maar worden ook bij boeken, films, recepten en lokale bedrijven gebruikt.
Met de product markup laat je aanvullende informatie over een product zien in de zoekresultaten. Hierin toon je de beoordeling, het aantal reviews, de prijs en voorraadstatus. Voor samengestelde producten, waarbij de prijs afhankelijk is van de gekozen optie(s), is het mogelijk om een prijsrange te tonen. In het voorbeeld hieronder zie je dat de prijs € 11,- is en dat het product op voorraad is.
Bij verschillende receptenwebsites zie je soms extra informatie over een recept, zoals een afbeelding, het caloriegehalte, of de baktijd. Dit wordt toegevoegd met de recepten markup en zorgt voor meer duidelijkheid over het recept.
Wanneer jij evenementen organiseert, is de evenementen rich snippet een must-have. Hierin wordt belangrijke informatie getoond, zoals de locatie, datum en naam van het evenement. De evenementen zijn klikbaar, zodat een bezoeker direct naar de juiste pagina gaat.
Verschillende soorten content komen in aanmerking voor de rich card snippets. Wanneer jij artikelen publiceert, is het mogelijk om deze te voorzien van article structured data, zodat deze bovenaan de zoekresultaten worden getoond. Hierdoor valt jouw artikel op en krijg je meer clicks naar jouw website. Zo ziet dat eruit bij een zoekopdracht na de coronacrisis:
Rich cards kunnen op meerdere manier worden getoond en worden ook gebruikt voor onder andere:
Het is mogelijk om je pagina’s op te maken met een FAQ structured data markup, zodat Google vragen en antwoorden in de zoekresultaten toont. Hiermee voorzie je in de behoeften, twijfels of vraagstukken van je gebruikers en val je meer op.
Om de URL in jouw zoekresultaat er netter eruit te laten zien, gebruik je de breadcrumb structured data. In plaats van een URL gescheiden met dashes wordt er een nette omschrijving van één of enkele woorden getoond, die jij in de markup hebt opgegeven.
Omdat zoekmachines geen video’s kunnen uitlezen, helpt de video markup om de video’s beter te begrijpen. Door je video’s, buiten YouTube SEO om, te voorzien van een markup worden deze getoond in de zoekresultaten:
Als lokaal bedrijf heb je de mogelijkheid om met de lokale rich snippets informatie toe te voegen over je openingstijden, locatie, prijzen en beoordelingen. De onderstaande afbeelding, afkomstig van Google, laat dit zien.
Als organisatie is het mogelijk om Google te helpen je bedrijf beter te begrijpen. Denk hierbij aan contactinformatie, een logo en je adres. Deze informatie wordt gebruikt om jouw bedrijf beter te tonen in de zoekresultaten.
Hoewel er discussie is of vacatures ook onder rich snippets vallen zijn de vacature mogelijkheden van Google Jobs ook interessant wanneer je een vacature online hebt staan. Door je vacaturepagina’s te voorzien van een markup zorg je ervoor dat je vacature in de zoekresultaten getoond wordt.
Het is inmiddels wel duidelijk dat rich snippets veel voordelen bieden. Maar hoe zorg je er voor dat jij één van deze rich snippets toepast op jouw website?
Om jouw rich snippets zichtbaar te krijgen, moet je een structured data markup aan je website toevoegen. Structured data is een code die je bezoekers niet zien, maar die wel gelezen wordt door zoekmachines. Deze structured data moet de benodigde informatie bevatten, sommige elementen zijn verplicht om jouw rich snippets te tonen en andere informatie is optioneel. Google verwerkt de structured data markup en zo alle informatie in de zoekresultaten. Er zijn drie manieren om structured data toe te voegen:
Zowel Microdata als RDFa zijn toevoegingen aan de HTML-opmaak van je pagina. JSON-LD is een stukje code die je aan de pagina moet toevoegen. JSON-LD en Microdata worden het meest gebruikt.
JSON-LD structured data wordt toegevoegd in de broncode van je website en staat tussen <script></script> tags. Deze JSON-LD structured data kan in de <head>, <body> of <footer> van je website worden toegevoegd. Een voorbeeld van FAQ structured data in JSON-LD is:
Het toevoegen van structured data door middel van JSON-LD is over het algemeen de makkelijkste en snelste manier. Via onze FAQ structured data generator genereer je makkelijk FAQ structured data en via onze Organization structured data generator je Organization structured data. De JSON-LD code voeg je toe in de HTML-code van je website of laad je in via Google Tag Manager.
Het toevoegen van rich snippets door middel van een Microdata markup doe je door aan regels HTML-code stukjes informatie toe te voegen. Stel je hebt op een productpagina staan dat het product gemiddeld een 4,7 uit 5 scoort, dan moet je hieraan meerdere Microdata elementen toevoegen. In het onderstaande voorbeeld zie je één van de benodigde Microdata toevoegingen.
Het toevoegen van Microdata markup is over het algemeen tijdrovender en minder overzichtelijk dan het toevoegen van JSON-LD. Daarom wordt er minder vaak voor een Microdata markup gekozen.
Voor de meest gebruikte CMS’en zijn er plugins of extensies beschikbaar waarmee je gemakkelijk structured data markup toevoegt om de rich snippets getoond te krijgen. Hieronder leggen wij het per veelgebruikt CMS uit.
Er zijn talloze SEO plugins voor WordPress. Voor het toevoegen van structured data worden de volgende plugins het meest gebruikt:
Binnen de marketplace van Magento zijn meerdere extensies te verkrijgen die structured data toevoegen en je daarbij helpen met je Magento SEO:
Hoewel Shopify een gesloten platform is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld WordPress en Magento, is het wel mogelijk om apps te installeren die structured data toevoegen. Voor Shopify zijn er meerdere apps beschikbaar:
Het platform van Lightspeed lijkt erg op Shopify. Ook dit is een gesloten platform, waarbij het mogelijk is om apps te installeren. Apps voor rich snippets zijn:
Bovendien ondersteunen veel Lightspeed thema’s standaard ook rich snippets.
Google heeft voor alle soorten structured data en rich snippets officiële documentatie opgesteld met daarin de richtlijnen en uitleg hoe developers dit implementeren. Deze documentatie is in het Engels beschikbaar. Elk document laat voorbeelden zien en geeft uitleg hoe dit te implementeren is (ook voor Google AMP pagina’s).
Nadat je de markup hebt toegevoegd aan je pagina is het aan te bevelen om te testen of je pagina in aanmerking komt voor rich snippets. Met de Rich Results Testing Tool van Google zie je of je pagina in aanmerking komt voor de rich snippets. Het is mogelijk om een URL in te voeren, waar de markup al geïmplementeerd is, of een stuk code om te zien of je het op de juiste manier hebt opgesteld.
Wanneer je in aanmerking komt voor rich snippets zie je de melding “Pagina komt in aanmerking voor uitgebreide resultaten”. Het komt voor dat je pagina wel in aanmerking komt, maar dat de rich snippets niet getoond worden. Deze keuze ligt bij Google.
Nadat je de rich snippets hebt toegevoegd, is het aan te raden de prestaties hiervan te monitoren in Google Search Console. In het Prestatie rapport bekijk je de prestaties van je rich snippets:
Via het linkermenu bekijk je onder “Optimalisaties” gemakkelijk op welke pagina’s een geldige markup staat en welke pagina’s fouten of waarschuwingen bevatten:
Uiteindelijk kunnen we concluderen dat rich snippets een absolute toevoeging bieden voor jouw zoekresultaten en een belangrijk onderdeel zijn van technische SEO. Het is niet moeilijk om ze toe te voegen en het zorgt ervoor dat jouw website meer verkeer binnen krijgt. Zorg ervoor dat je de mogelijke rich snippets voor jouw website implementeert, zodat je profiteert van een hogere CTR.
[1] https://twitter.com/JohnMu/status/980902538865205248
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.