Bedrijven spenderen grote marketingbudgetten aan online advertising, om zo conversies en rendement te behalen. Populaire PPC (Pay-per-click) kanalen zijn Google Ads, Facebook, Instagram, LinkedIn, Amazon en Marktplaats AdMarkt. Het grote risico hiervan is afhankelijk zijn van het advertentie infuus, wanneer je minder geld in advertenties stopt, heeft dit direct een grote invloed op de bedrijfsvoering.
Door SEO in te zetten voor jouw bedrijf zorg je voor een gezonde balans tussen betaalde en organische kanalen. In dit artikel lees je de toegevoegde waarde van zoekmachine optimalisatie voor jouw marketingstrategie.
Door je te richten op SEO investeer je in vindbaarheid van jouw bedrijf in de zoekmachines. Het is voor elk bedrijf belangrijk om te investeren in rendement voor de lange termijn, SEO is een perfect voorbeeld van zo’n investering. Met investeringen in SEO (lange termijn) en PPC-kanalen (korte termijn) zorg je voor een gezonde marketingmix.
SEO is geen quick fix voor het verkrijgen van meer verkeer en conversies, het levert niet van vandaag op morgen resultaat op. Wanneer je een goede positie in de zoekresultaten hebt, ontvang je voor een lange periode meer relevante bezoekers en conversies. Daarnaast: sta je hoog in de zoekresultaten, is het stukken gemakkelijker om je positie te houden.
Wanneer je blijft investeren in online advertising en je bedrijf hierop veel conversies ontvang kan dit flink in de papieren gaan lopen. De CPC’s (kosten per klik) lopen elk jaar verder op door groeiende concurrentie binnen verschillende online marketingkanalen. Hoge CPC’s zullen ten koste gaan van je marge en daarmee ook je winst. Wanneer jouw online marketing budget niet meegroeit, behaal je minder conversies.
Met SEO zorg je voor balans binnen de uitgaven van je online marketingstrategie en de CPA’s (kosten per conversie). De kosten voor SEO zijn veel minder onderhevig aan de marktwerking die wel sterk speelt bij PPC kanalen. Op basis van de data uit je PPC kanalen kun je bovendien goede afwegingen maken voor je SEO strategie.
Zo kun je meer aandacht en energie steken in producten en pagina’s die goed converteren, zodat deze pagina’s hoog eindigen in de zoekresultaten. Dit leidt tot waardevolle conversies en relevante bezoekers over een lange termijn.
Wanneer je in SEO investeert is het van belang dat je aan de slag gaat met alle fundamenten van SEO: techniek, content en autoriteit. Zorg voor een goede balans van je investering en stel van tevoren een doordachte SEO strategie op.
De techniek van je website is de basis van een goede vindbaarheid en draagt bij aan een hogere conversie. Met technische SEO optimaliseer je de laadsnelheid van je website, zorg je dat crawlers alle pagina’s goed kunnen bezoeken en zorg je voor een goede paginaopbouw.
Maak bij de start van SEO-traject een goede technische analyse van je website, prioriteer alle actiepunten die hieruit komen en herstel technische SEO fouten. Zo weet jij welke optimalisaties er voor jouw website zijn en kun je een ijzersterk fundament voor een betere en verdere vindbaarheid neerzetten.
Het doel van Google is het bieden van de beste gebruikerservaring aan haar bezoekers. SEO draait om het creëren van een goede website met waardevolle content.
Wanneer jouw website kwalitatieve content bevat met relevante informatie voor je bezoekers ziet Google dit en zal dit je hogere posities en waardevolle bezoekers opleveren. Bezoekers zullen jouw website bovendien beschouwen als autoriteit binnen het vakgebied, wat weer leidt tot meer conversies. Ga daarom met behulp van contentmarketing aan de slag met unieke teksten, die écht gericht zijn op jouw doelgroep.
Aan de hand van tools als de Google Keyword Planner of alternatieven voor de Google Keyword Planner vind je gemakkelijk zoektermen die jouw doelgroep gebruiken. Verwerk deze zoektermen in jouw content, HTML headings, meta titel en meta description.
Tip: controleer gemakkelijk al je HTML headings met onze HTML heading checker.
Wanneer je je techniek en content goed op orde hebt, is het van belang om te werken aan de autoriteit van je website. Met linkbuilding en een goede interne linkstructuur verkrijg je meer autoriteit. Wanneer je meerdere relevante pagina’s hebt, is het van belang dat je tussen deze pagina’s interne links plaatst.
Op deze manier is Google in staat om de verbanden tussen pagina’s te herkennen, geef je pagina SEO autoriteit door en laat je zien dat jij een autoriteit bent binnen de gelinkte onderwerpen.
Door aandacht te besteden aan waardevolle backlinks bouw je externe SEO autoriteit op. Waardevolle backlinks kun je verkrijgen door middel van gastblogs, persberichten en social media content. Interne links en linkbuilding zijn belangrijke onderdelen om aan Google te laten zien dat jij een autoriteit bent binnen jouw vakgebied. Wanneer jij een goede autoriteit hebt, wordt dit beloond met hogere posities in de zoekresultaten.
SEO biedt goede kansen om op lange termijn rendement te behalen binnen jouw marketingstrategie. Met SEO ben je minder afhankelijk van PPC-kanalen en verspreid je je marketinguitgaven op een duurzame manier. SEOÂ zorgt voor een goede balans tussen betaalde en onbetaalde kanalen.
Voor elk bedrijf is het daarom van belang SEO toe te voegen aan de marketingstrategie, zodat je op een duurzame manier aan jouw bedrijf bouwt.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.