Tientallen bedrijven investeren (veel) geld in Google, om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te komen staan. Copywriters worden ingehuurd, slimme PR-campagnes realiseren waardevolle backlinks en data-analisten optimaliseren zo goed mogelijk een landingspagina.
Vaak wordt daarbij een cruciaal onderdeel vergeten: technische SEO, het fundament van je vindbaarheid én conversies. In dit artikel lees je wat de invloed van technische SEO op jouw vindbaarheid is en waar je op moet letten.
Met technische SEO zorg je ervoor dat Google je website goed crawlt en je bezoekers een snelle website bezoeken. Technische SEO versterkt een goede gebruikerservaring van je website. Het draagt bij aan hogere posities in Google én aan een hoger conversiepercentage.
Belangrijke onderdelen van technische SEO zijn:
Hieronder lees je de invloed van elk van de bovenstaande onderdelen op je technische SEO en hoe je je website optimaliseert voor dit deel van SEO.
De laadsnelheid van je website is cruciaal voor de conversie en je vindbaarheid. Wanneer je laadtijd langer is dan 2 seconden haken bezoekers af, zij zullen terugkeren naar de zoekresultaten.
Je bounce rate stijgt, je conversiepercentage verlaagt en Google positioneert je website lager. Daarnaast kost een hoge laadsnelheid kostbaar crawlbudget (het aantal seconden dat de crawler van Google op je website zit), waardoor de crawler van Google minder pagina’s bezoekt.
Er zijn een groot aantal oorzaken voor een lange laadtijd, zoals grote afbeeldingen, onvoldoende servercapaciteit, een shared hosting server omgeving, teveel HTTP requests, te grote opmaakbestanden of een slechte code.
Om je laadsnelheid te verbeteren kun je de volgende optimalisaties toepassen:
Met tools als PageSpeed Insights, GTMetrix en WebPageTest kun je de laadtijd van je website analyseren. Hier worden verschillende punten getoond, die bijdragen aan het snel laden van jouw website.
Door de bovenstaande optimalisaties toe te passen en je website te analyseren via bovenstaande tools, kun je een flinke snelheidswinst boeken.
Tip: Bekijk ook ons overzicht met handige WordPress SEO plugins.
Google is begin 2019 gestart met de mobile first index, dit betekent dat Google websites die niet mobielvriendelijk zijn lager in de zoekresultaten positioneert. Zorg er daarom voor dat je website op telefoons, tablets en de desktops altijd goed getoond wordt.
Wanneer je website goed geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten, zal je website hoger in de zoekresultaten komen te staan. Met de Mobile Friendly Test van Google kun je zien of jouw website mobielvriendelijk is en wat de optimalisaties zijn voor jouw website.
Denk erom dat:
Omdat steeds meer conversies via mobiele apparaten plaatsvinden, draagt een goede mobiele optimalisatie bij aan de conversies op je website.
Een goede opbouw van je pagina’s draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bezoekers houden van nette content, zodat ze de pagina’s kunnen scannen en filteren wat voor hen belangrijk is. Bovendien begrijpt Google je pagina’s beter wanneer je een logische opbouw gebruikt.
Voor een goede paginaopbouw maak je gebruik van HTML headings, deze zijn er in zes niveaus: H1 tot en met H6. Wil jij weten welke HTML headings te vinden zijn op je pagina’s? Gebruik dan onze handige HTML heading checker.
Voor het gebruik van HTML headings zijn er de volgende richtlijnen:
<h1></h1>
Verder is het belangrijk om je pagina te voorzien van visuals, zoals geoptimaliseerde afbeeldingen, video’s, infographics en call-to-action. Neem de bezoeker bij het opbouwen van een pagina altijd als uitgangspunt, de pagina moet uiteindelijk conversie opleveren en de bounce rate moet laag blijven.
Unieke en waardevolle content is voor Google van groot belang, dubbele content wordt daarom afgestraft. Om te voorkomen dat Google geparametreerde URL’s als nieuwe pagina’s ziet, gebruik je daarom zelfverwijzende canonical URL’s.
Wanneer je een tekst kopieert, bijvoorbeeld een persbericht dat op meerdere plaatsen online is gekomen, is het verstandig om een canonical URL in te stellen. Door correct gebruik van canonical URL’s voorkom je dat de crawler denkt dat je duplicate content op je website hebt staan.
Wil je weten of je de juiste canonical URL hebt ingesteld? Maak dan gebruik van onze canonical URL checker.
Via het robots.txt bestand op je website heb je de mogelijkheid om de crawler van Google door je website te sturen. Een robots.txt bestand bevat instructies voor crawlers, zodat zij weten welke pagina’s ze wel of niet moeten bezoeken.
Het is belangrijk om een robots.txt bestand aan te maken en hierin richtlijnen voor de crawler in op te nemen. Met de juiste richtlijnen voorkom je verspilling van je crawlbudget: het aantal seconden dat de crawler van Google per bezoek op je website verblijft.
Geeft een Disallow aan geparametreerde URL’s, login pagina’s en pagina’s met zoekresultaten. Met name voor webshops is het robots.txt van grote invloed op de vindbaarheid.
Disallow
Om je website relevant te houden voor je bezoekers is het soms nodig om pagina’s te verwijderen. Wanneer je een pagina verwijderd is het van belang dat je een 301 redirect instelt.
Met een 301 redirect zorg je ervoor dat je pagina de SEO autoriteit behoudt en worden bezoekers doorgestuurd naar een andere relevante pagina. Correct ingestelde 301 redirects dragen bij aan een goede gebruikerservaring.
Ook wanneer je een SEO migratie uitvoert zijn 301 redirects van groot belang, hiermee voorkom je verlies van kostbare posities. Controleer je ingestelde 301 redirects daarom goed, zodat je zeker weet dat je redirects goed ingesteld zijn.
Tip: Lees ook ons stappenplan voor SEO migraties.
De crawlability van je website, gemakkelijk Google je website kan crawlen, is van belang voor je posities. URL’s zijn in sommige gevallen op meerdere manieren te bezoeken, vaak met en zonder een / aan het einde van de URL. Hierdoor ontstaan er twee pagina varianten:
/
https://smartranking.nl/diensten/technische-seo/
https://smartranking.nl/diensten/technische-seo
Dit is geen ideale situatie, omdat dit crawlbudget kost. Stel daarom een trailing slash redirect in, waarmee je een zogenoemde trailing slash issue voorkomt. Met een 301 redirect zorg je ervoor dat de URL zonder slash op het einde wordt doorgestuurd naar de URL met slash of vice versa.
Google hecht enorm veel waarde aan de online veiligheid van je website. Wanneer jij niet beschikt over een SSL-certificaat of wanneer het certificaat niet geldig is merk je dit in je posities. Zorg daarom voor een geldig en betrouwbaar SSL-certificaat.
Via het initiatief Let’s Encrypt is het mogelijk om een gratis SSL-certificaat voor je website aan te maken.
Een XML sitemap bevat een overzicht van alle pagina’s op je website. Crawlers gebruiken de sitemap om pagina’s, die geïndexeerd moeten worden, te bezoeken.
Je XML sitemap mag alleen pagina’s bevatten die ook geïndexeerd mogen worden, daarnaast mogen er op deze pagina’s geen redirects staan. Heb je pagina’s die een noindex metatag bevatten opgenomen in je XML sitemap? Let dan op: dit geeft tegenstrijdige signalen af aan de crawlers. Verwijder deze pagina’s dan uit de XML-sitemap.
noindex
Een SEO-vriendelijke URL-structuur zorgt ervoor dat crawlers een pagina beter begrijpen. Door gebruik te maken van een goede URL-structuur breng je de juiste hiërarchie aan in je website en zorg je voor een leesbare URL.
Benoem in je URL-structuur een aantal belangrijke zoekwoorden en maak zo min mogelijk gebruik van parameters. Houdt je URL’s bovendien kort, de lengte van je URL weegt namelijk mee bij het bepalen van je posities in de zoekresultaten.
Naast de genoemde onderdelen zijn er nog meer technische SEO onderdelen die van invloed zijn op jouw posities en de conversies. Het is aan te raden je website doorlopend te monitoren op technisch SEO gebied en deze zorgvuldig te analyseren.
Door de bovenstaande onderdelen te optimaliseren zorg je ervoor dat je een flinke sprong maakt met je technische SEO, zodat je hogere posities en daarmee meer conversies krijgt.
Met een passie voor SEO en een ongeëvenaarde drive om resultaten te behalen, is Jarik Oosting de drijvende kracht achter SmartRanking. Met meer dan 13 jaar ervaring in het veld heeft Jarik een schat aan kennis opgebouwd, variërend van technische SEO tot complexe migraties. Als oprichter van SmartRanking heeft hij een team van gelijkgestemde SEO specialisten samengebracht die bedrijven helpen hun online potentieel te realiseren.
Zijn academische achtergrond in Informatiewetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen, met een specialisatie in Natural Language Processing, geeft hem een unieke kijk op de wereld van SEO. Voor Jarik gaat het niet alleen om vindbaarheid in zoekmachines, maar om het delen van kennis en het begeleiden van bedrijven naar duurzaam online succes.