De 3 fundamenten van een vindbare website

De 3 fundamenten van een vindbare website

Zoekmachine optimalisatie wordt bij veel bedrijven vergeten of als minder belangrijk gezien. Veel bedrijven zetten in op adverteren in Google, zodat er direct resultaat wordt behaald. Steeds meer bedrijven hebben een eigen marketeer die zich bezig houdt met zoekmachine optimalisatie maar binnen het MKB wordt dit nog vaak uitbesteed. Hoe je het ook doet: onthoud dat zoekmachine optimalisatie continue werken is. Dit betekent dat je jouw website moet blijven monitoren en updaten voor een optimaal vindbare website.

Google zal ons nooit precies vertellen hoe de algoritmes exact werken, maar door documentatie van Google, case studies en onze eigen ervaringen weten we inmiddels veel over het algoritme. De positionering in de zoekresultaten is grofweg in 3 fundamenten in te delen, hieronder beschrijven wij deze 3 fundamenten.

1. Techniek van de website

Je typt een zoekopdracht in Google en krijgt een aantal resultaten. Vervolgens klik je het resultaat aan en kom je erachter dat de de laadtijd erg lang is. Tijdens het laden verlaat je de website en ga je terug naar de zoekresultaten. Dit kennen we allemaal wel. Lange laadtijd heeft niet alleen nadelige gevolgen voor de bezoekers, maar ook voor de vindbaarheid van je website. Google dwingt jou met technische optimalisatie de beste gebruikservaring voor je bezoekers te creëren en laadtijd is hier een belangrijke factor van. Bovendien kan Google bij een snellere website ook meer pagina's crawlen. Een betere laadsnelheid zorgt daarnaast ook voor een lagere bounce rate, een hoge time-on-site en een hogere conversie. Deze data neemt Google ook mee in de positionering van je website.

Veel gemaakte technische fouten

Voorkom daarnaast ook andere technische fouten op je website, want dit zorgt ervoor dat je een lagere positie krijgt. Verwijder bijvoorbeeld kapotte links, maar verwijder ook incorrecte interne links en duplicate content. Andere veelgemaakte technische fouten zijn:

  • Het verkeerd of niet gebruiken van canonical tags
  • Verborgen content.
  • Verkeerde indexatie tags. 
  • Foutief gebruik van filters en filter URLs. 
  • Een missende sitemap. 
  • Een foutieve robots.txt.

Door deze technische fouten op te lossen wordt je website gebruiksvriendelijker. Hierdoor stijg je in de zoekresultaten, behoud je bezoekers en verhoog je je conversie.

2. Content op de website

Inmiddels kan Google goede content van slechte content onderscheiden. Ook hier geldt: zoekmachine optimalisatie draait om het creëren van een gebruiksvriendelijke site. Een bezoeker is vanzelfsprekend ook in staat om goede content van slechte content te onderscheiden. Plaats daarom enkel relevante, bruikbare en informatieve content op de website. Goede content wordt altijd beloond door Google én door de bezoeker. Wordt jouw content geshared, gelinkt en langdurig gelezen? Dan beloont Google je daarvoor! 

Het gebruik van zoekwoorden

Iedereen kent het fenomeen zoekwoorden wel. Ook hierin is Google slimmer geworden door de jaren heen. Plaats niet overal zoveel mogelijk zoekwoorden voor een vindbare website. Laat zoekwoorden altijd op een natuurlijke manier terugkomen. Gebruik deze woorden op prominente plekken zoals de paginatitel, headers, alt-tags en natuurlijk in je tekst. Varieer met de zoekwoorden zodat het een natuurlijke tekst is. Niet te vaak en niet te weinig. Google moet natuurlijk wel weten waar een pagina over gaat, maar je moet geen keyword stuffing inzetten. Dit herkent Google snel en zij straffen dit zeker af. Houdt bij het schrijven van je content, titel en meta-description altijd de bezoeker in gedachte, zodat je geen content gaat optimaliseren voor enkel de zoekmachines.

3. Autoriteit van de website

De autoriteit van je website is de derde pijler. Een website die veel bezoekers ontvangt, wordt door Google bestempelt als populair en kan hierdoor dus stijgen of dalen in de resultaten. Meer autoriteit kun je verkrijgen door middel van linkbuilding. Onderdelen van linkbuilding zijn onder andere een goede interne linkstructuur en een sterk backlinkprofiel. Zorg ervoor dat er een duidelijke hiërarchie is op je website. Een goede linkstructuur is relevant voor een hogere positionering, maar ook voor de bezoeker. Besteed ook voldoende aandacht aan externe links. Plaats en verkrijg relevante links. Google zal irrelevante links herkennen als SPAM en je hiervoor een penalty geven. Met een sterk backlinkprofiel geef je een signaal naar Google dat jouw website van hoge kwaliteit is, waardoor je zal stijgen in de rankings. 

Het belang van goede linkbuilding

Pas alleen wel op! Linkbuilding klinkt als een interessante methode om snel gemakkelijk meer domeinwaarde te verkrijgen met links. Google zal je absoluut straffen als je opeens veel links verkrijgt. Besteed zorgvuldig aandacht aan linkbuilding en maak hiervan een duurzaam en langdurig proces. Ga enkel voor relevante links van relevante websites, waarbij de websites die naar je linken ook een autoriteit hebben opgebouwd. Vaak genoeg zien wij nog links op irrelevante pagina's of vanaf enorm slechte websites. Dit kan nu soms nog goed werken, maar Google is continu bezig om haar algoritmes te verbeteren. Op korte termijn zullen slechte en irrelevante links absoluut afgestraft worden. Bovendien weet je tegenwoordig niet meer of je een penalty hebt gekregen. De penalty's in de zoekresultaten worden nu door Google real-time en op paginaniveau doorgevoerd, waar je eerder een handmatige penalty kreeg die voor je hele website gold. Om narigheid en positieverlies te voorkomen is het zorgvuldig opbouwen van autoriteit dus van groot belang.

SmartRankers

SAMEN MEER BEREIKEN?

Wij drinken graag een warme of koude (én na 4 uur een alcoholische) versnapering met jou! Laat je contactgegevens achter en we bellen je terug om een afspraak in te plannen.

Heresingel 18A, Groningen