1 Summary Hier bekijk je verschillende data gebundeld op één pagina. Je ziet hier een overzicht van grafieken, zoals de visibility trend, het aantal zoektermen in de top 3, de hoeveelheid zoektermen die verbeterd zijn in de SERP of die zijn gedaald, et cetera. De data wordt getoond aan de hand van de datumrange die je zelf selecteert (met een maximale historische datum van 6 maanden geleden).
2 Detailed Hier bekijk je een gedetailleerde weergave van je posities. Zo is het mogelijk om bovenin de pagina de trend voor je search visibility te bekijken. Wanneer je iets naar onderen scrolt, zie je – afhankelijk van hoe je een project hebt opgezet – mappen met daarin zoektermen of een lijst met allerlei zoektermen. Ook heb je de mogelijkheid om rechts onder de grafiek te filteren op URL, zoekwoordgroep, SERP features, toegevoegde tags en zoekvolume. Daarnaast bekijk je gemakkelijk de trend van een specifieke zoekterm, om zo te zien hoe je groeit en wat het resultaat is van uitgevoerde optimalisaties. Bij de SE Ranking tips hebben wij nog een aantal waardevolle suggesties toegevoegd, waarmee jij het maximale uit dit overzicht en deze functie haalt.
3 Overall In dit overzicht bekijk je de data van alle toegevoegde zoekmachines in één overzicht. Dat scheelt een hoop scrollen, om zo de posities tussen verschillende landen, gebieden of mobiel en desktop te vergelijken (wat natuurlijk afhankelijk is van de zoekmachines die je hebt toegevoegd). Alle toegevoegde zoekmachines zie je in één tabel naast elkaar. Wanneer je een zoekwoordcluster opent, heb je direct de posities inzichtelijk.
Overview Deze overzichtspagina is een dashboard van je (belangrijke) Google Analytics data. In het overzicht je gegevens als: Sessies en gebruikers. Locaties van je bezoekers. Verkeersbronnen en de hoeveelheid verkeer per bron. Search visibility en de distributie van je posities. Zoektermen die je nog geen traffic opleveren. Deze laatste functionaliteit is interessant en geeft inzicht in welke zoektermen nog een duw naar een hogere positie moeten krijgen. Het is jammer dat deze functie niet in bijvoorbeeld het “Summary” overzicht binnen “Rankings” is ingebouwd. Afhankelijk van je project is dit iets waar je een aantal quick wins uit haalt.
Traffic Het Traffic overzicht is een iets verdere verdieping van je Google Analytics data, die in grote lijnen een aantal statistieken toont. Bovenaan de pagina selecteer je waarvan je de data wilt bekijken: Traffic sources Audience Pages Conversions Hier moet je wel goed naar kijken, want heel duidelijk is het niet ontworpen. Vervolgens segmenteer je de data eronder verder. Dit is ook direct in hoeverre je de data kunt filteren, het is niet mogelijk om filters aan te brengen. Wel is het mogelijk om de datumselector te gebruiken en vergelijkingen met een bepaalde periode te maken of je data te exporteren. Dit Traffic overzicht is daarom te zien als een lightversie van Google Analytics, die voor een grote groep marketeers bepaalde statistieken makkelijk in één tool samenbrengt. Wil je echt dieper in de data duiken? Dan moet je gebruikmaken van Google Analytics.
Snippets Ben je benieuwd hoe je zoekresultaat voor een bepaalde query die je trackt eruit ziet? Dan is dit een mooie tool. Via de Rankings tool heb je de mogelijkheid om via een gecachte versie van de zoekresultaten op te vragen, maar dit is een snellere manier om te zien hoe jouw zoekresultaat eruit zag op een geselecteerde datum. Een kanttekening is wel dat deze tool geen structured data laat zien, zoals FAQ structured data of Product structured data. Houdt dat dus in gedachten wanneer je dat wel aan je pagina’s hebt toegevoegd.
Google Search Console data De grootste meerwaarde van deze functionaliteit is het inzichtelijk krijgen van zoektermen die wel relevant voor je project zijn, maar die nog niet getrackt worden. Binnen SEO geldt dat je, uiteraard, optimalisaties uitvoert. Vaak houdt dit ook in dat er nieuwe contentstukken worden gepubliceerd op basis van zoekvraag en -intentie, bijvoorbeeld voor het versterken van je pillar pages. Daarbij kan het zijn dat je belangrijke zoektermen over het hoofd hebt gezien, die wel relevant zijn om te tracken. Zo krijg je beter inzichtelijk hoe je presteert en waar je kansen liggen. Met en paar klikken voeg je de zoektermen daarna toe aan een cluster in je trackingproject. Wanneer je binnen dit overzicht op een zoekterm, pagina, device, datum of search appearance klikt, filtert de tool op de betreffende data. Dit werkt op dezelfde manier als je gewend bent in Google Search Console, met één nadeel: wanneer je naar “Vorige” in je browser gaat, verandert de pagina niet. Het filtert blijft dus toegepast. In Google Search Console is dat niet het geval, omdat het filter met een parameter aan de URL wordt toegevoegd. Daardoor is het voor de gevorderde gebruiker efficiënter om direct gebruik te maken van Google Search Console. Daarnaast zijn de filters ook aardig verborgen, als je deze tool voor de eerste keer gebruikt moet je goed zoeken. Rechts bovenaan de pagina staat onder het icoontje van de instellingen een knop voor “FILTERS”. Vervolgens pas je hier filters toe. Daarbij is er direct weer een nadeel voor de gevorderde Google Search Console gebruiker: reguliere expressies zijn niet mogelijk. Al met al is dit een interessante en bruikbare tool, waarbij het toegevoegde waarde levert om je trackingproject op een makkelijke manier aan te vullen. Voor uitgebreidere analyses van Google Search Console data, is het aan te raden van Google Search Console gebruik te maken. Toch zal dit overzicht voor veel marketeers ook waardevol zijn, zeker als je geen frequente gebruiker van Search Console bent.
SEO Potential Dit is in onze ogen geen hele sterke tool. Wat je hiermee kunt is rechttoe rechtaan en biedt weinig meerwaarde. Je vult hier twee gegevens in: het aantal bezoekers dat nodig is voor een conversie en de gemiddelde omzet per bezoeker. Vervolgens rekent de tool aan de hand van je trackingproject uit hoeveel verkeer je geschat binnenkrijgt, wat het aantal conversies en de omzet daaruit is en wat je potentie is wanneer je overal op #1 staat. De gedachte achter deze tool is interessant, maar een aantal cruciale tekortkomingen zijn: Er wordt geen rekening gehouden met de zoekintentie. Soms is het zo dat je zoektermen trackt waarbij de gebruiker dicht bij een conversie is, maar ook zoektermen waar de gebruiker nog aan het oriënteren is (en dus nog geen conversie doet). Per zoekterm of cluster verschilt de intentie vaak en daarmee ook het conversiepercentage. Er wordt geen rekening gehouden met verschillende soorten conversies, veel websites hebben meerdere conversiedoelen met elk hun eigen bijdragen aan de salesfunnel of omzet en hun eigen waarden. Het is praktisch onmogelijk om overal op #1 te ranken. De zoekresultatenpagina’s verschillen sterk, waardoor je de traffic forecast in twijfelt moet trekken. Er wordt geen rekening gehouden met seizoensinvloeden. Doordat de tool niet ideaal is in gebruik, maken wij er zelf geen gebruik van. Het biedt soms enige inzichten, maar voor SEO forecasting is het beter andere methoden te gebruiken.
1 Databases en historische data Het prettige is dat SE Ranking razendsnel de data binnen deze tool aan het uitbreiden is. In de afgelopen jaren zijn er meer dan 100 nieuwe databases toegevoegd binnen deze tool, met data uit onder andere China, Gabon, Libië en Venezuela. Een andere vrij recente functie is dat het mogelijk is historische data te bekijken (als de data beschikbaar is), waarbij de data teruggaat tot februari 2020. Niet alle historische data is terug te zien, omdat dit afhangt van wanneer het betreffende land is toegevoegd aan SE Ranking en wanneer de website of URL is ontdekt. Het bekijken van historische data is in het specifiek handig als je moet uitzoeken op welke zoektermen concurrenten rankten in een bepaalde periode, met welke pagina’s of hoe hun posities gewijzigd zijn. Dit geeft je input voor je eigen SEO strategie.
2 Keywords Wanneer je een pagina of website aan het analyseren bent, is het interessant om goed te bekijken op welke zoektermen deze website of pagina rankt. Via “Keywords” in het linkermenu bekijk je per land de zoektermen, waarbij SE Ranking ook een zoekintentie en het zoekvolume weergeeft.
3 Ranking Changes Via het linkermenu wissel je gemakkelijk van functie binnen de “Competitive Research” tool. Een andere functie die erg handig is, is de functie voor positiewijzigingen (Ranking changes). Hiermee zie je in de geselecteerde maand de dalingen, stijgingen, zoektermen die nieuw in de top 100 staan en zoektermen die uit de top 100 zijn gegaan.
4 Competitors Via de Competitors functie bekijk je welke organische concurrenten het meeste overlap hebben met de opgegeven website of URL. Je ziet daarbij ook het totale geschatte verkeer voor het selecteerde land en de hoeveelheid zoektermen waarmee de concurrenten in de top 100 ranken.
5 Competitor Comparison Ben je benieuwd hoe bijvoorbeeld jouw website rankt in vergelijking met een concurrent? Dan is de Competitor Comparison een handige tool. Hiermee vergelijk je de vindbaarheid tussen twee of drie websites. De informatie kun je gebruiken om nieuwe content stukken te maken of optimaliseren te prioriteren.
6 Pages Via “Pages” bekijk je alle URL’s waarmee een website in de top 100 van Google rankt. SE Ranking voorziet je ook van informatie over het geschatte verkeer per URL, de traffic share, informatie over de zoekintentie en de hoeveelheid zoektermen waarmee de URL in de top 100 rankt.
7 Google Ads data Hoewel SE Ranking in de basis met name voor SEO wordt gebruikt, is de software ook waardevol voor SEA specialisten. Aan de “Paid Traffic Research” functie besteden we niet veel aandacht in dit artikel, omdat onze focus puur op SEO ligt. Toch is het waardevol deze functie te benoemen, omdat dit waardevolle input geeft voor je Google Ads campagnes. Zo is het mogelijk om te zien op welke zoektermen een website adverteert, wat de advertentiepositie is en hoe de advertenties eruit zien. Met name dit laatste is erg handig, omdat je ook historische data rondom de advertentieteksten met een paar klikken bekijkt.
On-Page SEO Checker Deze functie runt een audit voor een bepaalde zoekterm op een pagina. Niet de beste functionaliteit als je het ons vraagt, bovendien is de Website audit functie binnen een project een veel waardevollere tool.
Search Engine Autocomplete Hiermee krijg je suggesties voor relevante zoektermen op basis van de autocomplete suggesties die Google laat zien. Wij raden je aan hier niet voor te betalen, omdat er verschillende gratis alternatieve voor zijn, zoals onze eigen Google keyword suggestion tool en de Bing keyword suggestion tool.
Search Volume Checker Hiermee controleer je het zoekvolume van een zoekterm tegen betaling. Het is ons een grote vraag waarom deze tool überhaupt nog op deze manier in de software bestaat, want binnen de “Keyword Research” functie van SE Ranking is dit gewoon gratis te controleren.
Index Status Checker Met deze tool controleer je of een ingevulde URL is opgenomen in de index van Google, Yahoo of Bing (alhoewel Yahoo en Bing hetzelfde zijn, Yahoo draait op de zoekmachine van Bing). Dit kan handig zijn, maar er zijn genoeg gratis manieren om dit te controleren.
Keyword Grouper Deze tool groepeert zoektermen op basis van overeenkomsten tussen zoekresultaten. De tool clustert dus automatisch je zoektermen, wat een hoop tijd en handmatig werk scheelt. In de praktijk zien wij wisselende resultaten bij deze functie, dus wij hopen dat dit iets is wat SE Ranking flink gaat doorontwikkelen.
Lead Generator Hiermee is mogelijk een widget voor op je website te maken, om zo leads voor je eigen sales te verzamelen. Dit is dus te gebruiken als bureau of freelancer, om zo leads te verkrijgen. Gebruikers die een formulier invullen krijgen een SEO audit toegestuurd en jij ziet de contactgegevens van de leads binnen deze SE Ranking tool. Wij maken hier zelf geen gebruik van, omdat wij geen fan zijn van geautomatiseerde audits vanwege de complexiteit van SEO (want: it depends) en ons type klanten. Daarnaast houden wij van een persoonlijke benadering. Maar afhankelijk van je doelgroep en je eigen marketing zou dit interessant kunnen zijn.
1 1. Algemene informatie Vul hier de URL van de website in, een projectnaam en voeg het project eventueel aan een map toe. Verder stel je in of je de posities in de top 100 of top 200 wilt meten. Wij kiezen doorgaans voor de top 100, omdat posities buiten de top 100 niets toevoegen voor je vindbaarheid. Verder is het nog mogelijk om in te stellen wie het trackingproject mag zien. Werk je met meerdere collega’s? Dan is het handig om het in te stellen op “Manager account”. Indien gewenst kun je ook instellen of je wekelijks een rapportage wilt ontvangen en of er een wekelijkse website audit moet worden uitgevoerd.
2 2. Zoekmachines Je stelt hier de zoekmachines in waarin de zoektermen worden gemeten. Richt je project zich op de VS? Dan stel je hier de Google in de VS in. Het is mogelijk om meerdere zoekmachines (zoals ook Bing) in te stellen of meerdere landen.
3 3. Zoektermen Plak of importeer hier alle zoektermen waarvan de posities gemeten moeten worden. Het is mogelijk om zoektermen te groeperen, bijvoorbeeld op basis van zoekintentie of onderwerp. Dit doe je door met mappen te werken.
4 4. Concurrenten Ben je benieuwd naar de posities van concurrenten? Dan voeg je hier tot wel 20 concurrenten toe. Net als voor jouw project, worden dan ook de posities van concurrenten dagelijks gemeten. Vervolgens kun je de posities van concurrenten in je trackingproject vergelijken, wat helpt bij het prioriteren van optimalisaties en inzichtelijk maken van groeikansen.
5 5. Statistieken en Analytics diensten In deze stap koppel je Google Analytics, Google Search Console en/of Matomo Analytics. Wij koppelen Google Search Console altijd, zodat je gebruik kunt maken van de Google Search Console data in je trackingproject. Op die manier is het zichtbaar welke zoektermen klikken hebben opgeleverd.
Zoektermen groeperen om ze goed te tracken Vaak zien we dat marketeers een grote lijst met zoektermen in een keyword tracking tool toevoegen, zo ook bij SE Ranking. Daardoor heb je soms een trackingproject met één grote lijst van honderden of duizenden zoektermen. Dat wordt enorm onoverzichtelijk en bovendien weet is het daardoor ook praktisch onmogelijk actiepunten op te stellen op basis van deze data. Een waardevolle tips is om je zoektermen te groeperen (keyword clustering) op basis van intentie en relevantie. Vervolgens upload je de clusters met zoektermen in mappen tijdens het toevoegen van zoektermen. Onderstaand is hiervan een voorbeeld te vinden: Zoals je ziet zijn er verschillende groepen met zoektermen, zoals “Dog Food – Allergies” met daarin 30 zoektermen en “Dog Food – Arthritis” met daarin 11 zoektermen. Voor elke klant zetten wij het SE ranking project met deze structuur op, de klant uit dit voorbeeld heeft in totaal 80 verschillende zoekwoordclusters. Aan de hand van deze clusters is het mogelijk om te zien wat het de SERP visibility is, wat plat gezegd je SEO marktaandeel is. In dit geval heeft de klant een visibility van 5,60% voor het cluster “Dog Food – Arthritis”, wat betekent dat daar nog een mooie groei te behalen is. De zoektermen kun je in bulk gegroepeerd importeren, wat een hoop tijd scheelt bij het opzetten van een project. In het overzicht waar je de zoektermen toevoegt klik je op de blauwe link “Import keywords”. Vervolgens selecteer je “IMPORT FROM CSV FILE” en daarna selecteer je “CSV / Text with groups (; separator), zoals in het onderstaande voorbeeld: Je upload hier een CSV bestand met in kolom A de zoektermen en in kolom B de naam van het zoekwoordcluster. Belangrijk is om een puntkomma als scheidingsteken te gebruiken, anders krijg je een foutmelding.
Maak gebruik van target links Bij het in bulk uploaden van je zoektermen heb je de mogelijkheid een target link toe te voegen. Hiervoor vink je “File contains target links” aan. In kolom C van je importbestand voeg je vervolgens aan elke zoekterm een URL toe, met de pagina waarop die zoekterm moet ranken. Deze functie is bijzonder handig, omdat je daarmee straks in één oogopslag ziet of de juiste pagina welk op de betreffende zoekterm rankt. Is dat niet het geval? Dan wordt het linkicoontje in het trackingoverzicht rood, zoals in het onderstaande voorbeeld: Dit kan komen door bijvoorbeeld interne kannibalisatie, duplicate content, de juiste pagina bestaat nog niet of simpelweg omdat Google een andere URL relevanter vindt. Afhankelijk van de reden, die je dus nog wel moet uitzoeken, onderneem je vervolgens actie.
Voeg tags toe om je zoektermen te segmenteren In het screenshot hierboven zie je groene ballonnetjes met daarin “Focus”, dit zijn tags die we hebben toegevoegd aan de betreffende zoektermen. Een fijne functie van SE Ranking is dat het, naast het toevoegen van zoektermen aan mappen, mogelijk is om zoektermen te voorzien van tags. Vervolgens heb je de mogelijkheid om de zoektermen te filteren op basis van tags: Met deze tags segmenteer je je zoektermen, onafhankelijk van de map waarin ze zitten, gemakkelijk. Wij gebruiken vaak tags als “Focus” (voor zoektermen die de focus hebben vanuit de klant) of “Google Ads” (voor zoektermen die omzet opleveren vanuit Google Ads). Vervolgens is het daarmee voor ons mogelijk om gericht optimalisaties uit te werken.
Selecteer de juiste kolommen Wanneer je de gedetailleerde zoekwoordposities bekijkt zijn er standaard een aantal kolommen ingesteld. De standaard weergave vaak niet de beste informatie. Zo vinden we de CPC gegevens (Suggested bid) en de concurrentie (Competition) niet interessant. Wel zien we altijd graag de Visibility en SERP features direct in het overzicht staan. Het is dus aan te raden de kolommen aan te passen naar jouw wensen en behoeften.
Filter op SERP features Er zijn een hele hoop features binnen de zoekresultaten, SE Ranking heeft er maar liefst 35 toegevoegd. Voorbeelden hiervan zijn featured snippets, People Also Ask boxes, rich snippets, Google Shopping resultaten (bovenaan de zoekresultaten) en knowledge cards. Het fijne is dat SE Ranking de mogelijkheid biedt om hierop te filteren. Op die manier vind je bijvoorbeeld met een paar klikken op welke zoektermen een featured snippet getoond wordt en op elke zoektermen jij de featured snippet nog niet hebt. Het filteren hierop doe je, net als bij de tags, via “Filters”. Vervolgens selecteer je de SERP features waarop jij wilt filteren en pas je het filter toe. SE Ranking laat dan alle zoektermen zien waarop de SERP feature beschikbaar is. Wij houden van deze functie, want SE Ranking laat je ook direct zien waar jij de feature nog niet hebt. Is de betreffende feature lichtgrijs? Dan heb je feature niet. Is de feature donker? Dan heb je hem wel. Dit zie je ook terug in het onderstaande voorbeeld:
Ontdekt interne kannibalisatie Met elke website heb je kans op interne kannibalisatie, zeker bij grote websites is dat vaak van toepassing. Bij interne kannibalisatie gaan er meerdere pagina’s voor dezelfde zoekterm ranken, vaak omdat Google in de war is welke pagina het relevantste is. Dat ontstaat in sommige gevallen door tegenstrijdige signalen op je website, zoals verkeerd geplaatste interne links of conflicterende content. Een deel van de interne kannibalisatie op je website ontdek je gemakkelijk met SE Ranking. Per dag (als je de zoektermen dagelijks laat controleren) rapporteert SE Ranking welke URL er het hoogste rankt voor de zoekterm. Wanneer er in een bepaalde tijdsperiode meerdere URL’s rankten, en elkaar dus als hoogst rankende URL hebben afgewisseld, komt er een getal in het rood achter het URL-icoontje te staan: Vaak zie je ook in het verloop van je posities terug dat de wisseling van de hoogst rankende URL overeenkomt met schommelingen in de posities: Wanneer je op het blauwe link icoontje linkt, zie je direct welke URL’s er hebben gerankt voor die zoekterm: Op basis hiervan is het vervolgens mogelijk actie te ondernemen om de interne kannibalisatie op te lossen. Een andere manier om dit te zien is via de “Insights” functie.
Stuur niet te veel op je gemiddelde positie Eén van de valkuilen van marketeers, SEO trajecten én SEO tools is dat er heel vaak op de gemiddelde zoekwoordpositie wordt gestuurd. Je gemiddelde positie zegt niet alles, omdat dit geen gewogen cijfer is. Hierbij wordt er dus geen rekening gehouden met zoekvolumes. Een goed voorbeeld, stel dat je twee zoektermen hebt: Zoekterm A, met een zoekvolume van 10. Daarmee sta je op positie 1. Zoekterm B, met een zoekvolume van 1.000. Daarmee sta je op positie 10. In dat geval is je gemiddelde positie 5, wat niet slecht klinkt. Maar als je vervolgens gaat berekenen welk deel van het verkeer op jouw resultaat klikt, is dat slechts een fractie. Dat komt doordat een zoekterm met een hoger zoekvolume, logischerwijs, meer impact heeft op je verkeer. Wanneer je berekent wat je search visibility is, dan is dat een stuk lager. Op basis van de berekening van SE Ranking zal dat rond de 10% liggen. Je gemiddelde positie geeft dus al snel een vertekend beeld, waardoor je campagnes veel positiever of negatiever lijken dan ze in de werkelijkheid zijn. Formule voor het berekenen van de SE Ranking search visibility Uiteraard zegt zoekvolume ook niet alles en benadrukken wij dat je je niet altijd moet focussen op zoekterm met het hoogste volume. Afhankelijk van je strategie, doelgroep, branche, concurrentie en groeifase van de website niet altijd verstandig zoekvolume als uitgangspunt te nemen. Daarom splitsen we een project op in zoekwoordclusters en segmenteren we het project met tags. Maar het belangrijkste uitgangspunt is wel om je ervan bewust te zijn niet te veel te sturen op gemiddelde zoekwoordpositie. Dat wil niet zeggen dat je helemaal niets hebt aan de gemiddelde zoekwoordpositie. De gemiddelde positie is te gebruiken als indicator voor je organische groei. Wanneer je groeit in je gemiddelde positie, is dat vaak een teken dat je tractie krijgt in de zoekresultaten. Een relatief lage gemiddelde positie, maar een visibility van 81%.
Gecachte kopie of live resultaten van een zoekterm bekijken Binnen je trackingproject zit een verborgen functie, waar veel gebruikers niet van op de hoogte zijn. Je hebt de mogelijkheid om een gecachte pagina van het moment dat SE Ranking de SERP crawlde of via SE Ranking de live zoekresultaten zonder cache te bekijken. Dit doe je door binnen je project op de zoekwoordpositie te klikken, wat ook mogelijk is voor zoekwoordposities in het verleden. Vervolgens opent een pop-up, waarna je allerlei mogelijkheden ziet. Hierbij staan er een aantal interessante gegevens: De pagina die de betreffende positie op de zoekterm had. Een klik naar de live resultaten, hiervoor klik je bij “Live results” op “View”. Een gecachte kopie van de zoekresultaten, hiervoor klik je bij “Cached copy” op “View”. De top 100 concurrenten met hun posities en URL voor de zoekterm, hiervoor klik je bij “SERP Competitors” op “View”. De door SE Ranking gecachte pagina is handig om er af en toe bij te pakken, zodat je ziet hoe de pagina zonder cookies eruit ziet. Dit geeft je een beter beeld van de SERP. Voorbeeld van een gecachte pagina